mrqaffe testar Huawei P40 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

mrqaffe testar Huawei P40 Pro

När Sweclockers för en tid sedan skrev att de sökte folk som var intresserade av att testa den nya Huawei P40 Pro mobilen så anmälde jag mig och jag hade turen att få vara med i testprojektet. Huawei skickade över en telefon som jag nu har haft hemma i ungefär 1 vecka så jag har hunnit fingra en del på den och tänkte nu skriva om mina första intryck av den.
För att sätta mina intryck av telefonen i rätt perspektiv kan det vara bra att veta att jag är en person som inte brukar använda mobilen för att försöka ersätta en dator utan främst använder mobilen portabelt eller för att få tillgång till mobilt bank id när jag är vid en dator.

Telefonen som jag fick låna har en pärlemorvit/rosa skimrande färg som Huawei kallar Ice White och telefonen finns i tre olika färger, Black, Ice White och Silver Frost.

Nar man plockar upp telefonen ur kartongen märker man att den känns välbyggd och lite tung, den väger ca 224 gram med det medföljande skalet monterat och skärmen är 6,58” så det är en ganska stor telefon men jag brukar aldrig ha telefonen i nån byxficka eller liknande och storleken fungerade bra med min handstorlek.
När jag tagit bort plastfilmen som täcker telefonen så jag kan ta direkt på telefonens yta så upplever jag baksidan som halare än displaysidan, faktiskt så hal man skulle kunna kalla den halkig men det medföljer ett genomskinligt plasthölje som täcker baksidan på telefonen och man får ett mycket bättre grepp när höljet är monterat.

Jag kände även att baksidan effektivt leder bort värme från fingrarna när man håller i den nakna telefonen (och då speciellt om man är utomhus vid den här årstiden) så det medföljande höljet känns som nått väldigt praktiskt som de flesta direkt kommer att montera och sedan låter man det sitta på om man inte skaffar nått annat fodral till telefonen.
Displaysidan består av en helt obruten glasskiva, det finns alltså inget annat än glasytan på telefonens framsida, samtalshögtalare, kameror och fingeravtryckssensorn sitter integrerade bakom den helsläta glasytan.
Om displayen är släckt så lyser fingeravtryckssensorn upp och avslöjar sin position eller så låser telefonen upp sig via ansiktsigenkänningen om kameran kan identifiera ansiktet när man tar på displayen och sveper uppåt.

Upplåsningen fungerar ok men inte perfekt (ibland kanske för bra, men mer om det i en kommande post) men jag har i vart fall inte behövt knappa in pinkoden nån gång under den vecka jag hittills haft telefonen för att låsa upp den, jag har inte heller fått den att låsa upp sig via fel fingrar eller ansikten när jag försökt. Det biometriska låssystemet verkar alltså ganska pålitligt och praktiskt åtminstone vid vanligt vardagligt användande men jag har inte kunskapen att prova hur säkert det är mot nån kunnig som verkligen vill in i telefonen.

I telefonens nederkant finns den högtalare som används till annat än samtalsljud, en usb c kontakt och luckan till korthållaren där man kan sätta in två SIM kort eller så kan man i den ena platsen välja att sätta ett NM minneskort, telefonen går också att använda med eSIM.

Telefonen var snabb och följsam och skam vore det annars med tanke på hårdvaran i den, ett Kirin 990 systemchip, 8 Gbyte ram och så har den 90 Hz uppdateringsfrekvens på oledskärmen.
Att den inte har ett 3,5mm hörlursuttag ser jag som en stor fördel för det minskar risken för vattenläckor och för de som inte använder headset så är det också en fördel att samtalsljudet kommer från displayens glasyta och inte från nån högtalaröppning som kan fyllas med vatten.

och för min del kunde man också gärna få ta bort usb av samma anledning, jag försöker så lång det bara går att undvika att behöva koppla in kablar i mobiler, inte bara för att kontakterna ökar risken att vatten tränger in utan även för att jag verkligen vill kunna använda dem helt trådlöst pga att jag brukar cykla och kablage är bara i vägen och blir till besvär, därför har jag (ännu) inte kopplat i några kablar i telefonen men det gör att jag samtidigt behövt prova Qi laddning och blåtandsheadset och det funkar utmärkt tillsammans med den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Telefon utan Google Play ?
Som de flesta vet så får Huawei inte längre använda Googletjänster i sina nya produkter, denna bannlysning har lett till att Huawei använder en egen appbutik kallad AppGallery.
Huawei arbetar med att få in de populäraste apparna till AppGallery och många finns där men definitivt inte alla och innan man kommer in där och kan börja leta appar så tvingas man ofta att se en reklamskärm en stund när man öppnar AppGallery.

Väl inne i AppGallery så hittar man en del bekanta appar från de större multinationella it bolagen och en del svenska också men allt från Google lyser med sin frånvaro så vill man tex Googla nått får man göra det med hjälp av webbläsaren. Huawei är medvetna om att det saknas populära appar och arbetar med att få tillgång till de populäraste apparna från Google Play men i dagsläget så finns de inte där.

I AppGallery kan man själv skriva upp de appar man saknar i en önskelista så Huawei får en bättre uppfattning om vad användarna saknar och kan kontakta utvecklarna och försöka ordna appen till AppGallery.
Det finns också en hjälpapp som heter MoreApps som hjälper till att hitta appar eller webbversioner av olika populära tjänster.

Som ni ser på min önskelista nedan så saknar jag intew bara Turf utan även appar för kollektivtrafiken i Västsverige och för att hantera kontantkort, Telia hade några appar i AppGallery som jag inte vet vad de har för funktioner då jag inte kan förstå språken i dem men det gick i vart fall inte hitta ladd-appen för svenska kontantkort.

Önskelitan

En del av det jag brukar använda dedikerade appar till går att göra via webbläsaren men jag har även provat att sidladda appar från andra distributörer likt APKpure och det är lätt och enkelt att tillåta laddning från valfria källor då valet dyker upp ganska lättförståeligt under säkerhet i telefoninställningarna.

Enkelt att tillåta installation av appar från önskade källor

Man bör vara försiktigt med varifrån man laddar ner en app så att den inte innehåller nått skadligt. Jag litar visserligen inte på allt i telefontillverkarnas appbutiker heller men blir ändå lite mer försiktig med att prova appar jag inte känner till när jag hämtar appar hos andra och ofta skannar jag appen via Virustotal innan jag installerar den.

När man väl installerat den önskade appen så är det ändå inte helt säkert att den fungerar och jag har misslyckats att få igång flera appar och då främst sådana som antagligen använder positionering och är beroende av Google Maps på nått sätt. Exempelvis hände det med kollektivtrafikens appar men däremot fungerar Västtrafiks reseplanerarsida på webben om man manuellt skriver in adresserna.

Telefonapparna
Det följer med de vanliga standardapparna som webbläsare, klocka och mail och de fungerar som de ska men det finns en Huawei plånbok som inte verkar särskilt användbar just nu, den verkar inte ha stöd för nått kort vi har i Sverige så den känns lite onödig innan den går att använda. Jag lyckades inte heller lägga in ett Västtrafikkort där, vad man ska ha den till med de kategorierna den visar vet jag inte riktigt.

Plånbok

Jag blev positivt överraskad av kompassen/vattenpasset för den appen verkar faktiskt gå att använda med rimlig noggrannhet.

Kamerappen ger tillgång till bland annat ett manuellt läge och ett för bländarprioritet men jag hade också velat ha ett program-shift läge för jag gissar att det är få som fotar helt manuellt med en mobil så därför är nog lägen med lite lagom med automatik enklare att använda särskilt när man saknar fysiska reglage men ändå vill ha lite mer kontroll än de automatiska lägena ger.
Dessutom vore det trevligt att kunna välja slutarprioritetsläge.

Det finns också ett läge som heter dubbelvy där man använder 2 olika brännvidder framåt och jag kom på mig själv några gånger med att försöka använda det läget för att kunna använda en kamera på vardera sidan av telefonen dvs att ta en selfie samtidigt som man tar en bild på nått med huvudkameran hade varit trevligt och att det inte går att använda kameror på båda sidor samtidigt är lite underligt då Huawei trycker på att det är en bra telefon för vloggare.

En annan sak som hade varit praktisk är att kunna få en kontrasterande bakgrund till all text som har med kameramanövreringen att göra, texten smälter i vissa situationer ihop med motivet och blir väldigt svårläst så en omdisponering av utrymmet hade inte varit fel, jämför texten i de svarta fälten med den som finns insprängd över bilden på bilden nedan.

Man borde kunna flytta på texten för att öka läsbarheten

Allt går däremot inte att lösa med telefonen
Jag trodde innan testet började att bannlysningen skulle innebära att tillgången till appar skulle likna den som uppstår om man använder LineageOS och det antagandet stämde ganska bra med verkligheten men sedan märkte jag att flera appar som jag lyckats installera via sidladdning endera kraschade eller gav felmeddelanden om att de behövde nån Googletjänst som inte var tillgänglig och inte går att komma runt.

Ett tråkigt meddelande att få

En del extern hårdvara verkar helt omöjliga att kunna använda med en Googleblockerad telefon, jag har tex några Google Nest som kontroller till Ikea Trådfri ljus och det går inte att få Google Home att fungera, däremot så sägs Amazon Echo Dot gå att få att fungera men det är inget jag har så jag har inte kunnat testa det. Ikea Trådfri appen gick däremot igång. Hade jag inte haft tillgång till nån annan Googlifierad enhet hade jag inte kunnat konfigurera Nestarna eller Chromecast.

Det finns tex fungerande appar för Amazon Prime Video och SVT play och andra tv och videotjänster men det går inte att flytta uppspelningen till en Chromecast så det verkar som i princip all Googlehårdvara är spärrad och jag kunde inte heller få Omron Connect att fungera Har man nån hårdvara som är appberoende så bör man alltså kontrollera om den fungerar eller se till att man har nått annat om kan styra utrustningen på önskat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett användningsområde jag har fokuserat lite extra på är hur telefonen fungerar vid friluftsliv och cykling eftersom det främst är då jag brukar använda en telefon förutom för att köra mobilt bank id på när man sitter vid nån dator.
En friluftstelefon bör först och främst tåla att användas utomhus och P40 pro är kapslad för att uppfylla IP 68 och jag har provat fukttåligheten genom att använda den utomhus i regn. Huawei har reducerat antalet öppningar på den jämfört med många andra telefoner, den har inget hörlursuttag och hela skärmsidan är täckt av en obruten glasskiva, telefonen har även möjlighet till trådlös laddning, det här är bra egenskaper när det handlar om att göra telefoner mer fukttålig, desto mindre öppningar och kablar att strula med desto längre lär den hålla tätt.

Jag har provat att monterat telefonen på cykeln men eftersom jag inte har tillgång till ett modellspecifikt fäste och telefonen har en stor ”kamerabulle” så ligger kameran an mot fästet och det gick inte heller att vinkla fästet så att det gick att använda huvudkameran när telefonen sitter i fästet för det kommer med på bild hela tiden så det behövs ett anpassat fäste för att inte riskera att repa linsen och kunna använda kameran medans man cyklar.

Kameran ligger mot fästet i högerkant på bilden.

Montering på cykel

Displayen är ganska ljusstark och det går att se den utomhus så länge solen inte lyser direkt på den så den fungerar för att visa kartan på, däremot har Turf och de vanliga cykel och träningsappar jag provat inte startat utan klagat på att de behöver Googletjänster.

När jag hade telefonen monterad på cykeln och cyklade i regn så märkte jag att ansiktsigenkänningen var effektiv, den tolkade regndropparna som fingrar och lyste upp fingeravtryckssensorn som en liten blixt, efter några ”försök” så trodde telefonen att jag ville låsa upp den och ibland kände den igen mitt ansikte och låste upp sig och eftersom det regnade vidare på displayen så började den starta appar i en rasande fart och displayen blinkade som ett flipperspel när den tolkade regndropparna som fingrar.

Ska man cykla med den monterad på styret i regn behöver man nog stänga av dessa möjligheter till upplåsning för att inte riskera att bli bländad eller att appar tjuvstartas.

Jag försökte göra en simulering av hur den tolkar regn som fingrar i videosnutten nedan och det syns 2 vita sken när dropparna får fingeravtryckssensorn att aktiveras av dropparna, jag kunde däremot inte på nått bra sätt filma hur upplevelsen var när den låst upp och dropparna uppfattades som tryckningar kors och tvärs på skärmen.

Telefonen visade inga tecken på att ta skada av regnet men för att tämja inloggingsbetendet hade det varit trevligt att lätt kunna välja mellan olika användarprofiler med en snabbvalsknapp så att man enkelt kunde ha ändrat vad som krävs för att väcka telefonen och logga in utan att behöva gå in i menyerna.

Kameran håller tillräckligt bra kvalitet för att kunna ersätta en kompaktkamera när man är ute på vift och det enda jag har att invända på bildkvaliten hos den är att den kan vara lite kinkig när man tar bilder i motljus.
Det är också fascinerande hur telefonen identifierar motivet man tar en bild på men den talar inte om vad det är för ras.

Och fotogalleriet kan visa på en karta var bilden är tagen och man kan länka uppgifterna mot en kartapp.

Batteritiden är viktig om man är ute och jag skull kalla den anständig, en laddning räcker ungefär en helg så har man inte extraström med sig går det att klara sig om man inte slösar el, kompassen i telefonen fungerar bra och det enda som man kan sakna är en FM radio men det är antagligen inget som går att få utan att tvingas sätta dit ett hörlursuttag så att man kan åstadkomma nån typ av passande antenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Då var det dags att sammanfatta intrycken av att ha använt Huawei P40 pro utan att ha tillgång till Googletjänster.

Det positiva.

Telefonen har en bra känsla när man har den i handen, den känns väldigt välbyggd och lite tung och gedigen på ett bra sätt.
Under testperioden har jag inte behövt koppla in en kabel i den vilket jag ser som mycket positivt, den stödjer trådlös laddning och naturligtvis har den Blåtand för headset men inte bara det, den har också en inbyggd funktion för att koppla upp sig i lanet för filöverföringar så man behöver inte en separat app för det, detta är en funktion som jag undrat varför den inte finns i alla telefoner för det underlättar den vardagliga användningen väldigt mycket.

dyker upp i lanet

Kameran har gett bilder och videosnuttar med bra kvalitet och jag skulle kunna ersätta den kompakt jag brukar ha med mig när jag cyklar med kameran i mobilen för att spara lite plats och utrymme.
Den fungerar bra i autoläget men som jag kommenterat tidigare kunde reglagen designas lite bättre i det manuella läget för att öka läsbarheten.

Displayen är ganska stor och för de som vill manövrera telefonen med bara en tumme och tycker det är svårt att nå överallt så har den enhandsläge som skalar ner bilden och lägger den åt valfri sida.
Hårdvaran och Huaweis skal runt Android fungerar bra.

Det man bör tänka på
Telefonen är spärrad från att använda Googletjänster och Huavei har en egen appbutik men allt finns inte där. Jag har därför provat sidladda appar och ibland använt webbsidor för att ersätta apparna men allt går helt enkelt inte att göra som man är van vid och även när man sidladdat vissa appar så är det ändå inte säkert att de fungerat pga att appen behövt använda Googletjänster, det jag tror strulat mest är positionering och så är det Google Home och behöver man de funktionerna så man bör ha nån annan enhet att konfigurera det från annars så kan nog Amazons motsvarigheter var en bättre kombination med Huawei.

Det mesta har gått att komma runt och om ingen app har funnits så har mycket gått att göra via webbläsaren och det som varit bökigast för mig har varit kollektivtrafikens reseplanerare, man har inte kunnat välja "nuvarande position" utan behövt skriva in platsen vilket inte är lätt om man inte vet var man befinner sig. Jag saknar också appar för att hantera kontantkort direkt i telefonen.

Det enda som har tvingat mig att ta med en annan telefon ut på cykeln är att Turf inte går att köra på Huaweien men det är kanske inte ett så stort problem för de flesta.

Man kan också undra vad kodarna egentligen gör, tex funkar inte SR Play men det går bra att lyssna via SE Radio eller via SRs hemsida och vad kodarna har bakat in i appen vet jag inte men vad det än är känns det rätt onödigt att det är där för appen borde gå att köra utan Googletjänster.

Det har alltså gått att göra det mesta utan Google, fast på ett annat sätt. Personligen så skulle jag önska att färre appar var så bundna till Google då det även skulle göra det lättare att använda LineageOS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

MoreApps

Till testpiloterna:
Kan ni gå i AppGallery och ladda ner appen "MoreApps"?
Verkar vara någon sorts 3rd party appbutik (eller samlingsplats) för appar, men nedladdningslänkar till andra appbutiker. Läste om det i Huaweis egna Community. Verkar lovande, men skulle vilja veta hur det funkar irl..
https://consumer.huawei.com/en/community/details/%5BUppdateri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När jag hade telefonen monterad på cykeln och cyklade i regn så märkte jag att ansiktsigenkänningen var effektiv, den tolkade regndropparna som fingrar och lyste upp fingeravtryckssensorn som en liten blixt, efter några ”försök” så trodde telefonen att jag ville låsa upp den och ibland kände den igen mitt ansikte och låste upp sig och eftersom det regnade vidare på displayen så började den starta appar i en rasande fart och displayen blinkade som ett flipperspel när den tolkade regndropparna som fingrar.

Telefonen visade inga tecken på att ta skada av regnet men för att tämja inloggingsbetendet hade det varit trevligt att lätt kunna välja mellan olika användarprofiler med en snabbvalsknapp så att man enkelt kunde ha ändrat vad som krävs för att väcka telefonen och logga in utan att behöva gå in i menyerna.

bra regntest! om det blir flipperspel så fort man låser upp så känns det inte som något man vill göra alls. hur torr lär skärmen vara för att fungera tillfredsställande? lär man torka hela tiden eller hitta tak? superhandskar som är bättre än fingrar på att uppfattas som fingrar för mobilen?
det är ju ett skit det här med touchmobiler och blött.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emrik:

bra regntest! om det blir flipperspel så fort man låser upp så känns det inte som något man vill göra alls. hur torr lär skärmen vara för att fungera tillfredsställande? lär man torka hela tiden eller hitta tak? superhandskar som är bättre än fingrar på att uppfattas som fingrar för mobilen?
det är ju ett skit det här med touchmobiler och blött.

Den verkar fungera bra med blöt display, det är just när dropparna träffar den som det registreras som tryck men när det ligger proppar på displayen stör de inte.
Så man kommer antagligen undan med att skydda den med kroppen så regnet inte landar på eller att vatten rinner över displayen för den går att manövrera med stillastående vatten på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.