MSI Radeon RX 5600 XT Mech OC

Permalänk
Melding Plague

MSI Radeon RX 5600 XT Mech OC

Bataljen i mellanklassen fortsätter med MSI Radeon RX 5600 XT Mech OC, som får svårt att hävda sig mot konkurrenterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Egentligen förstår jag inte varför jag ska läsa recensioner efter att jag köpt Sapphires 5600XT-variant. Oftast blir man bara besviken.

Jag betalade 3449 kr för mitt kort. Kan meddela att jag är rätt nöjd med det. Testet här understryker att valet var rätt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Egentligen förstår jag inte varför jag ska läsa recensioner efter att jag köpt Sapphires 5600XT-variant. Oftast blir man bara besviken.

Jag betalade 3449 kr för mitt kort. Kan meddela att jag är rätt nöjd med det. Testet här understryker att valet var rätt.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...
Detta?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ärligt talat inte tillverkare som inte pallar att medföra passiv kylning. Det är knappast någon lyxgrej numera. Genomkorkat.

Permalänk

Korrekt. Byter från Core i5 750, 8 GB DDR3 och GE 210 1 GB till Ryzen 9 3900X, 32 GB DDR4 och ovan nämda kort. Förhoppingvis har jag alla delar till helgen.

Hann jag ändra till DDR3 från DDR2 innan någon såg det? Antagligen inte.
Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

@Umbrellas: Köpte ett PNY 2070 Super Mini i början av veckan. Alltså... Lägsta hastigheten på fläktarna vid idle är 50%/1500rpm vilket både är onödigt och jobbigt för öronen. Ska lämna tillbaka åbäket imorgon. Aldrig mer ett kort utan semipassiv kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror knappast det skulle påverka något men:

Citat:

AMD Radeon Software Adrenalin 2020 20.2.2

MSI Radeon RX 5600 XT Mech OC

Den är ju inte speciellt ny. Har kört 20.4.1 ett par veckor med mitt Vega 56.

Permalänk
Medlem

Ligger på tok för högt i pris... skulle ligga runt 2200-2300...
Priserna på kortena i dag är för höga... lika med 1660/1660ti idiot priser...
Plus 2070 super har stigit i pris med... tycker dem kortena är för gamla för det priset.

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Egentligen förstår jag inte varför jag ska läsa recensioner efter att jag köpt Sapphires 5600XT-variant. Oftast blir man bara besviken.

Jag betalade 3449 kr för mitt kort. Kan meddela att jag är rätt nöjd med det. Testet här understryker att valet var rätt.

Även jag köpte detta kort vid lanseringen. Uppdaterade BIOS och tycker det funkar bra. Hoppas det släpps ett nytt BIOS snart med upplöst corespeed.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Säger bara håll er borta från alla MSI Mech och ASUS TUF kylarlösningar. De är så otroligt dåliga usch.
De som gör bäst kort till AMD är ju Sapphire och Powercolor. Gigabyte kan göra riktigt bra med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Säger bara håll er borta från alla MSI Mech och ASUS TUF kylarlösningar. De är så otroligt dåliga usch.
De som gör bäst kort till AMD är ju Sapphire och Powercolor. Gigabyte kan göra riktigt bra med.

du glömde xfx. Ska man ha ett amd kort är sapphire oftast bäst sen powercolor elker xfx.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

du glömde xfx. Ska man ha ett amd kort är sapphire oftast bäst sen powercolor elker xfx.

Deras senaste 5700XT har ju fått skit från i princip alla recensenter, stor kylare som låter mycket men kyler dåligt.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Även jag köpte detta kort vid lanseringen. Uppdaterade BIOS och tycker det funkar bra. Hoppas det släpps ett nytt BIOS snart med upplöst corespeed.

Sapphire har officiellt stöd för Linux. Vet du om det innebär att man kan uppdatera BIOS/firmware utan Windows 10? Inte haft Windows på mina datorer sedan XP. Finns en risk att det blir nödvändigt för att stänga av RGB.

Googlade lite och fick oroväckande många träffar med ordet brick. Då är det bättre att göra det av tillverkarens rekommenderade sätt.

Läste något att det är ett 5700XT som är låst till 6 GB. Vet inte om det var ett grundlöst påstående. För mig kvittar det egentligen. Jag ville ha Navi, låg strömförbrukning och bra kylning.

Som någon annan skrev. Det kan mycket väl vara överprisat, men det är nylanserat. Ändå är det billigare än konkurrenternas versioner. Och mellanskillnaden från 5600XT var defintivt värd då prestandan var klart bättre, men utan högre strömförbrukning.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

OT, har all AMD 5x00 kort problem med ljudet över HDMI i 1080p?
Funderar på att sälja mitt 5700 pga det...eller finns det någon lösning?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

OT, har all AMD 5x00 kort problem med ljudet över HDMI i 1080p?
Funderar på att sälja mitt 5700 pga det...eller finns det någon lösning?

Finns det något grafikkort som klarar det särskilt bra över huvudtaget?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Finns det något grafikkort som klarar det särskilt bra över huvudtaget?

Mina tidigare 7970HD och RX580 8GB utan ett enda stutter på 7 år.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

du glömde xfx. Ska man ha ett amd kort är sapphire oftast bäst sen powercolor elker xfx.

Aa men deras Thicc kort på 5700 serien är sämre än de brukar så skulle hålla mig borta från dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Mitt Vega64 känns äldre för varje dag...
Men det hjälper o andra sidan till att hålla hemmet uppvärmt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aa men deras Thicc kort på 5700 serien är sämre än de brukar så skulle hålla mig borta från dem.

Ja när det släpptes var Thicc II riktigt uselt. Dock så skickade XFX ut nya kylare senare till de som begärde det, den uppdaterade version är okej. Thicc III versionen är riktigt bra faktiskt, bland de bättre modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ja när det släpptes var Thicc II riktigt uselt. Dock så skickade XFX ut nya kylare senare till de som begärde det, den uppdaterade version är okej. Thicc III versionen är riktigt bra faktiskt, bland de bättre modellerna.

Aa 5700 XT Thicc II finns ju för 4190 kr nu.
Riktigt bra deal.
Får man ett dåligt ex så kan man ju bara ångra o ta ett annat med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Mitt Vega64 känns äldre för varje dag...
Men det hjälper o andra sidan till att hålla hemmet uppvärmt!

Både Nvidia och AMD släpper nytt till hösten, hold your horses så att säga

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ja när det släpptes var Thicc II riktigt uselt. Dock så skickade XFX ut nya kylare senare till de som begärde det, den uppdaterade version är okej. Thicc III versionen är riktigt bra faktiskt, bland de bättre modellerna.

Men du var tvungen att gå via XFX för att få den versionen? Eller vad fick du göra?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Mitt Vega64 känns äldre för varje dag...
Men det hjälper o andra sidan till att hålla hemmet uppvärmt!

Skrivet av Dallen:

Både Nvidia och AMD släpper nytt till hösten, hold your horses så att säga

Jag tror inte det är fel att köpa 5600 xt / 5700 xt eftersom det är fortfarande är prisvärda kort sett till pris gentemot prestanda. Men just ett Vega64 ligger nog lite för nära i prestanda till de korten, så då ska man i så fall uppgradera till ett 2070 super som inte är lika prisvärt och därmed kommer tappa mer i pris när nya generationen kommer. Så där kan det vara en idé att vänta tills det kort man uppgraderar till också är prisvärt.

Permalänk
Medlem

Jag kom från ett Vega 56 till 5700 XT, men jag köper vad som de än säljer till hösten också.
Blir uppgradering av HELA burken denna gång

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Egentligen förstår jag inte varför jag ska läsa recensioner efter att jag köpt Sapphires 5600XT-variant. Oftast blir man bara besviken.

Jag betalade 3449 kr för mitt kort. Kan meddela att jag är rätt nöjd med det. Testet här understryker att valet var rätt.

Ser jag som en rätt taskig deal då du kunde fått ett 5700XT som fyndvara för någon hundring till.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ser jag som en rätt taskig deal då du kunde fått ett 5700XT som fyndvara för någon hundring till.

ASUS TUF eller XFX Thicc II är inget att hänga i julgranen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

ASUS TUF eller XFX Thicc II är inget att hänga i julgranen dock.

Thicc II är faktiskt rätt så bra. Speciellt när man får nya revisionen som inte har gamla kylaren.
Får man den gamla kylaren får man ändå en gratis uppgradering till Thicc III.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ser jag som en rätt taskig deal då du kunde fått ett 5700XT som fyndvara för någon hundring till.

Ratade 5700XT p.g.a. den markant högre strömförbrukningen. Från Gigabyte GeForce GT210 1 GB till Sapphire RX 5600XT 6 GB är det prestandaskillnad nog. Jag spelar ändå inte på datorn men jag ville promt ha ett Navi-baserat kort med officiellt stöd i Linux. Pris var givetvis också en faktor, men 5600XT är en bättre deal långsiktigt än 5500XT.

Må det vara en taskig deal i dina ögon, men jag är tveklöst nöjd med mitt val.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga stort tack till SweC som håller en ruggigt hög nivå på alla recensioner, och ännu viktigare väldigt sällan (aldrig?) sjunker till Clickbaitnivå. I det här fallet står allt relevant i rubrik och de första två meningarna redan på startsidan. Fri tolkning här, men "Namn på kort, och 'får svårt att hävda sig mot konkurrenterna'", snyggt, kortfattat och informativt.
Det är aldrig sensationsrubriker eller "det som händer sen kommer chocka er!" här, utan bara raka rör.
Mvh en ständigt återvändande läsare.

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Jag vill bara säga stort tack till SweC som håller en ruggigt hög nivå på alla recensioner, och ännu viktigare väldigt sällan (aldrig?) sjunker till Clickbaitnivå. I det här fallet står allt relevant i rubrik och de första två meningarna redan på startsidan. Fri tolkning här, men "Namn på kort, och 'får svårt att hävda sig mot konkurrenterna'", snyggt, kortfattat och informativt.
Det är aldrig sensationsrubriker eller "det som händer sen kommer chocka er!" här, utan bara raka rör.
Mvh en ständigt återvändande läsare.

Instämmer - Guldstjärna från mig med! 🌟