Permalänk
Medlem

Plex - organisering av media

Jag håller på att sätta upp en Plex- server och har följande problem jag behöver tips på att lösa så smidigt som möjligt.

Har mycket diverse utredningsmaterial organiserat typ i stil med /konst/traditionell och /konst/digital med undermappar, typ /konst/traditionell/Bob Ross/, där det sedan kan finnas ytterligare undermappar (01, 02, 03...) eller videofiler med lika intetsägande namn.

Jag vill föra över det biblioteket till Plex, men som ni säkert förstår blir det bara en enda röra. Finns det några bra och intelligenta skript som kan hjälpa till med detta, eller andra alternativ?

Vidare vore det trevligt om Plex inte försökte hitta metadata för detta. Det blir inte alls bra.

Jag undrar även om det går att få Plex att samla flera kataloger under samma rubrik. Jag vill exempelvis ha en film-rubrik som ner är kopplad till flera olika kataloger.

Permalänk

Jag har ingen aning om vad/vem Bob Ross är men med det sagt.

1. Plex kommer inte att flytta något. Jag föreslår MediaElch eller liknande för att organisera filmer och tv-serier.

2. Plex söker efter metadata där du säger åt den att söka, även lokalt. Vill du vara helt säker på att den inte söker efter metadata på nätet. Ge inte plex internetaccess förrän den har scannat färdigt och sökt klart efter metadata.

3. Det låter som du är ute efter en funktion som kallas samlingar i Plex. Lägg till en film i en, flera eller ingen samling. Kan göras automatiskt (om filmen redan ligger i en samling där du hämtar metadata ifrån)eller manuellt.