Permalänk
Medlem

Är OCCT tillförlitligt?

Jag fick för mig att pilla lite på min överklockning och kylning. Skulle vara roligt att skrämma upp processorn lite mer då min överklockning känns rätt modest (8086K i 5Ghz), och den har varit hur stabil som helst en längre tid nu. Så, testar med 5,1Ghz.

Kör några vändor CineBench, RealBench och AIDA64 stress test i över en timme. Funkar hur bra som helst och AIDA visar inga fel, vilket jag brukar tolka som ett gott tecken.

Kör OCCT och... den börjar med att spotta ur sig hundratals fel.

Googlar lite och det verkar som OCCT kan rapportera fel på system som är helt stock.

Min fråga är således: Är OCCT tillförlitligt eller kan man med fördel bortse ifrån det?

Permalänk
Medlem

Kör blended i prime95 och skippa resten

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Får man fel "stock" har man komponenter som inte mår så bra, dåliga ram-minnen, dålig nätdel, eller liknande. Är datorn korrekt fungerande och stabil. får man inga fel.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

OCCT rapporterar fel på min i7 2600K så fort en kärna når 85c. Så egentligen inget beräkningsfel där utan bara att testet avslutas när OCCT tycker cpun blir för varm.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Kör blended i prime95 och skippa resten

Varför?

Skrivet av sleepyoh:

Får man fel "stock" har man komponenter som inte mår så bra, dåliga ram-minnen, dålig nätdel, eller liknande. Är datorn korrekt fungerande och stabil. får man inga fel.

Jo, det som verkar märkligt är att flera rapporterar detta. Men i vilket fick jag nog svar på frågan ändå... provade peta upp vcore lite och körde testet lite längre, vilket gav en otrevlig blåskärm. 5,1Ghz är definitivt inte stabilt med andra ord.

Skrivet av Chris_Kadaver:

OCCT rapporterar fel på min i7 2600K så fort en kärna når 85c. Så egentligen inget beräkningsfel där utan bara att testet avslutas när OCCT tycker cpun blir för varm.

Jag kommer inte upp i sådana temperaturer men det är ju dumt om testet inte visar att det är temperaturen som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

prime95 har funnits länge och belastar både cpu och ram i blended mode. Plus att du får en bra indikation ifall du matar för hög spänning för din kylning (förutsatt att du håller koll på temps). Inget onödigt trams så som falska varningsmeddelandem, utan man kan lätt göra en "enklare" stabil och hög överklockning tycker jag.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro