EVGA siktar på riktpriset med Geforce RTX 2080 Super KO och 2070 Super KO

Permalänk
Melding Plague

EVGA siktar på riktpriset med Geforce RTX 2080 Super KO och 2070 Super KO

EVGA bygger ut KO-serien med två Geforce RTX Super-kort där det onödiga skalas bort till förmån för ett lägre pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt initiativ att göra allt dom kan för att kunna sänka priset men 510 dollar gissar jag på kommer ligga nära 6000krs gränsen och det är fortfarande mycket pengar för en GPU oavsett prestanda.

Har inte köpt en ny GPU på många många år så har haft svårt att acceptera dom "nya" priserna som GPU:er har nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Härligt initiativ att göra allt dom kan för att kunna sänka priset men 510 dollar gissar jag på kommer ligga nära 6000krs gränsen och det är fortfarande mycket pengar för en GPU oavsett prestanda.

Har inte köpt en ny GPU på många många år så har haft svårt att acceptera dom "nya" priserna som GPU:er har nu för tiden.

Ja, jag har svårt att acceptera dagens GPU-priser på de kort som saknar konkurrens (därav priset?). Smärtgränsen, för mig, går idag vid ~4000 kr, men för några år (2014) sedan gick den vid ~2500 kr. Undrar om den har höjts hos er andra också? Just att min smärtgräns höjts kan vara för det går få tag på riktigt prisvärda CPU:er nuförtiden, så mer pengar "räcker" till GPU.

Permalänk
Medlem

Hittar inte dessa till ”salu” på eu sidan än dock ..:/

Permalänk
Medlem

@T4kti: Min smärtgräns går fortfarande vid 2000:- Finns inget som är värt slantarna över det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Dyraste jag någonsin köpt var 1080Ti för 6500Kr(innan boomen) tyckte ändå det var mycket, men det har ju visat sig hålla länge.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@T4kti: Min smärtgräns går fortfarande vid 2000:- Finns inget som är värt slantarna över det.

Då får du inte bättre än en GTX 1650

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett MUUUU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då får du inte bättre än en GTX 1650

Nja 1650 Super eller 5500XT har gått att få för 2000:- 5500XT har dock ökat lite i pris.
Sen finns det ju begagnat också

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hitta felet

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

HEHE

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Kan man tolka det som om man inte tänker riktigt när man läser namnet.

Att det är både 2070 och 2080?

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att det är både 2070 och 2080?

Dold text

Mycket korrekt

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Hitta felet

Ser ut som att EVGA tagit lärdom av vissa eBay-säljare, troligtvis därför korten är så billiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av facit:

Hittar inte dessa till ”salu” på eu sidan än dock ..:/

Comming soon

https://eu.evga.com/articles/01399/evga-2080-2070-super-ko/

Permalänk
Medlem
Skrivet av facit:

Hittar inte dessa till ”salu” på eu sidan än dock ..:/

Vad jag minns tog det 3 månader innan ens 2060 KO till Europa, och endast 3st återförsäljare sålde korten överhuvudtaget i USA de första veckorna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: det kan jag nog tycka, ett dyrare kort kan vara mer värt om det ger mer FPS per krona, sen beror det subjektivt på om just det kortet passar ens spelpreferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Ja, jag har svårt att acceptera dagens GPU-priser på de kort som saknar konkurrens (därav priset?). Smärtgränsen, för mig, går idag vid ~4000 kr, men för några år (2014) sedan gick den vid ~2500 kr. Undrar om den har höjts hos er andra också? Just att min smärtgräns höjts kan vara för det går få tag på riktigt prisvärda CPU:er nuförtiden, så mer pengar "räcker" till GPU.

Ligger någonstans där också. Köpte ett 1070 för 4500:- när det var förhållandevis nytt, och ansåg det vara värt pengarna. Känns inte sannolikt att jag själv skulle lägga mer än 5000:- på just GPU:t när det är dags att uppgradera igen. Hoppas innerligen att prissättningen biter Nvidia i röven, om de väljer att fortsätta i samma spår som med 2080-serien.

Permalänk
Medlem

nä men 3000 tack o inga superkor please

Permalänk
Medlem

Sitter kvar på ett Geforce 680. Sista "High End" jag hade råd med. Flyttat över gaming till Playstation, utöver Nutaku-spel och liknande.

Med de nya konsolerna blir det svårt att motivera fantasipriserna för vanliga gamers.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Senaste nya kort jag köpte var ett 970. Nu köper jag bara begagnat. Det är sannolikt att dagens kretsar kostar multum att tillverka, även om bristen på konkurrens ihop med svag krona lär gör sitt. Men de är ändå för dyra för att jag ska vara intresserad av att betala det prispremium som följer med att äga senaste generationen.

Hatten av till alla er som slantar upp för nytt så att andra med mig kan köpa kort från den utgående generationen till en vettig peng!

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Sitter kvar på ett Geforce 680. Sista "High End" jag hade råd med. Flyttat över gaming till Playstation, utöver Nutaku-spel och liknande.

Med de nya konsolerna blir det svårt att motivera fantasipriserna för vanliga gamers.

Jo ska bli skoj att kolla pris/prestanda mellan PC och Ps5 i slutet av året:D

Permalänk
Medlem

På tiden nu att AMD får ut nåt som konkurrerar med Nvidias toppkort, dessa priser är helt sinnessjuka. Känns som hur det var innan Ryzen kom ut. Den dagen AMD kommer ut med nåt som Nvidia inte kan toppa men bara matcha. Den dagen kommer vi alla känna oss riktigt dumma som har lagt såna sjuka summor under så många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

På tiden nu att AMD får ut nåt som konkurrerar med Nvidias toppkort, dessa priser är helt sinnessjuka. Känns som hur det var innan Ryzen kom ut. Den dagen AMD kommer ut med nåt som Nvidia inte kan toppa men bara matcha. Den dagen kommer vi alla känna oss riktigt dumma som har lagt såna sjuka summor under så många år.

Jag håller helt med om att en sådan utveckling vore önskvärd, däremot köper jag inte det där sista...

Varför skulle vi känna oss dumma om den framtida prisnivån blir lägre?
Om man köpt grafikkort så har man betalat vad det kostat att få viss prestanda vid den tidpunkt den behövdes (i vid bemärkelse, om det nu är ett grafikkort som använts för spel så kan man ju förstås ifrågasätta det faktiska behovet).
Att prisnivån eventuellt är mer tilltalande några år senare är ju inte särskilt relevant i det sammanhanget.

Om man däremot köpt något man inte haft användning för eller liknande så kan det väl vara mer motiverat att känna sig dum, men det är en annan frågeställning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

På tiden nu att AMD får ut nåt som konkurrerar med Nvidias toppkort, dessa priser är helt sinnessjuka. Känns som hur det var innan Ryzen kom ut. Den dagen AMD kommer ut med nåt som Nvidia inte kan toppa men bara matcha. Den dagen kommer vi alla känna oss riktigt dumma som har lagt såna sjuka summor under så många år.

Mina 3000mhz minnen kosta närmare 2000kr 2018, idag får man samma kit för 900kr. Dum å dum, alla har olika plånbok och olika behov.

Ångrar inte att jag köpte ett RTX2070, satt dock på en skitdator innan.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt RTX 2080Ti för 13 000 kr. Och jag spelar en timme i veckan. Använder det mest till videorendering med Davinci Resolve. Hoppas det håller i 5 år = 2600 kr per år men är tveksam. Ampere verkar enligt ryktena bli något i hästväg.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag har pengarna men vägrar köpa ett grafikkort bara för marknaden är sjuk och har varit det länge där nvidia får härja fritt. Jag kommer fortsätta köpa begagnade kort och samtidigt hjälpa till med min lilla hörna på att låta elektroniken gå ett par år till.

I mitt fall kör jag GTX 1080 i mitt biorum med 4K projektor och 135".
I mitt kontor har jag ett GTX 1070 ti med 3st 2K skärmar i 27".
Bägge datorerna kör jag nyare typ av i7, så inget större problem med CPU-flaskning.
Hade gärna köpt ett 2080 men av princip vägrar jag betala överpris bara för nvidia vill det.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Mina 3000mhz minnen kosta närmare 2000kr 2018, idag får man samma kit för 900kr. Dum å dum, alla har olika plånbok och olika behov.

Ångrar inte att jag köpte ett RTX2070, satt dock på en skitdator innan.

jag köpte mina 3600mhz för runt 2200 för lite mer än ett halvår sen, handlar om vilken latency man vill ha min är låg. Men

Det råder ingen konkurrensbrist med ramminnen vad jag vet, alltså är priset som det ska vara, det är ju vanligt att när ddr4 kom så är de dyrt men blir billigare, samme när DDR5 kommer snart.

Det råder ju däremot konkurrensbrist på prestanda grafikkort. Så hur du vänder och vrider på det så skulle priserna vara mkt mkt lägre ifall Nvidia hade Konkurrens. Om AMD kommer ikapp kommer toppkorten kosta 8 tusen kanske inte några 15 tusen eller mer.

Visst man känner sig förmodligen inte dum, men Man lär inte tänka tillbaka och njuta av minnet då man köpte Nvidia för 15 tusen när deras toppkort kostar hälften om AMD kommer ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag håller helt med om att en sådan utveckling vore önskvärd, däremot köper jag inte det där sista...

Varför skulle vi känna oss dumma om den framtida prisnivån blir lägre?
Om man köpt grafikkort så har man betalat vad det kostat att få viss prestanda vid den tidpunkt den behövdes (i vid bemärkelse, om det nu är ett grafikkort som använts för spel så kan man ju förstås ifrågasätta det faktiska behovet).
Att prisnivån eventuellt är mer tilltalande några år senare är ju inte särskilt relevant i det sammanhanget.

Om man däremot köpt något man inte haft användning för eller liknande så kan det väl vara mer motiverat att känna sig dum, men det är en annan frågeställning.

Nej det var lite fel ordval, Vad jag menade är att man kommer bli så chockad av hur låga priserna kommer vara att man då kommer bli mer medveten om vilka ockerpriser man betalt, även om det inte gick att få något lika bra billigare, så är det ändå alldeles för höga priser. Jag har köpt Nvidias toppkort flertal gånger. Men min gräns gick vid 8500. visst jag har råd att köpa dyrare, men det är inte värt det för mig, det går en gräns där det kostar mer än det smakar, så när 3000 modellerna kommer ut så blir det kanske en uppgradering till 2080 Ti begagnat från mitt 1080 Ti. Blir inget mer nyköp för mig innan de har fått riktig konkurrens och då blir det ändå ett AMD kort. Kommer bojkotta Nvidia resten av mitt liv för hur de mjölkar sina kunder nu, så fort AMD har något som är konkurrerar på riktigt då. Likadant som när jag köpte Ryzen processorn och bestämde mig för att aldrig mer köpa från Intel pga hur de mjölkade sönder sina kunder med sina 4 kärniga cpuer. Jag bojkottar alla företag så fort jag kan när de beter sig så som Intel och Nvidia gjort.