Arbeta gratis i annans bolag?

Permalänk
Medlem

@AplAy: Du har väl inte skrivit på något papper ännu antar jag? Så mitt förslag är att du startar upp en liknande verksamhet själv och konkurrerar ut de som nu vill att du ska göra jobbet utan att få betalt.

Permalänk

misstänker att det är typ handel eller liknande fackförening som är innom området och rätt säker på att de har en minimilön i sitt fackavtal.

kan inte säga exakt hur deras avtal ser ut men tippar att det är nånstans mellan 20-25k:-/mån eller runt 135:-/h + ob osv för arbetare över 18 år.

så ska du ha ett avtal för arbetet skulle jag iaf kräva en garantilön inge kul om 1% av vinsten visar sig handla om typ 2000:- i månaden efter skatt dvs försäkringskassans minsta ersättning är högre för att bara gå hemma och drälla och gå till arbetsförmedlingen nån gång i veckan.

Skrivet av AplAy:

Min fråga är rätt simpel:
Några samtal jag haft med honom om möjligheterna så har det målats upp bilder om att "vi sitter vaskar champagne på klubbar" och dylikt på grund av alla pengarna som passivt tickar in.

skulle säga att dett ringer iaf i mina öron som att företaget bränner företagspengar på onödig skit och ringer varningsklocka att det snarare kanske inte håller så länge innan konkurs.

brukar vara ett vanligt argument i oseriösa företag som vill ha gratis arbetskraft iom att de vill kunna få ut så mycket pengar som möjligt innan det rasar omkull.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dom flesta har redan påpekat hur skevt detta är. Jag vill också passa på att ifrågasätta hur man snor någons affärsidé som man jobbat hos för att dom saknat sekretessavtal.

Det är säkert fullt OK enligt lagens mening, jag vet inte, men redan där ifrågasätter jag individens moral och skulle aldrig gå med på något utan riktiga avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har en gammal gymnasiepolare som gick i samma klass som mig. Han och en till från samma gymnasium startade ett registrerat AB för drygt ett år sedan inom en "mellanhandsverksamhet". Detta betyder höga vinstmarginaler där de agerar som mellanhand mellan leverantörer och slutkunder.

Deras idé grundar sig på att båda arbetade hos en i gymnasiepolarens släkt som saknade sekretessavtal mot sina anställda så det var bara att ta affärsidén och gå och starta eget. Nu är dock gymnasiepolaren väldigt mån om att jag skall skriva sekretessavtal mot honom för att "han skall kunna säkra upp sig". Dock har jag ej gjort det men jag avslöjar ändå INTE här vad det är för slags verksamhet av ren god affärssed.

Jag erbjöd nu att få 1% (inkl. moms inräknat) av deras intäkter per månad genom att jag då erbjuder mig att hjälpa med olika aktiviteter som webb och marknadsföring genom att lägga ned 15 timmar varje månad av min egen tid. Jag sa även att sekretessbiten ingår i samarbetsavtalet och de kan avsluta avtalet var tredje månad när vi gör en koll för att se om "samarbetet känns värt för dem". Men då sade han att det är för högt.

Sedan sa han även följande: "Ska överlägga med Medgrundare men tror du får vara mer ödmjuk om du ska komma in på ett hörn och se värdet i att få komma in hjälpa ett bolag som har stor potteniall."

Han sa även innan det att jag borde "visa vad jag får för de tre första månaderna". (=arbeta obetalt) Går det inte konstigt ihop att om det finns stor potential för bolaget så bör inte en 1% av intäkterna med möjlighet att avsluta redan efter 3 månader om samarbetet upplevs som ett "parasitbeteende" från mitt håll vilket inte heller är min avsikt med det hela?

Ett par gånger har jag varit med i affärsmöten de har haft med olika programmerare (även vars ett avtal från programmeringsbolaget jag publicerat i tidigare tråd) och då har han argumenterat för fast pris och aldrig timvis betalning.

Min fråga är rätt simpel: vad är oddsen att man får betalt överhuvudtaget om man bidrar med tre månaders gratis arbetskraft och det blir faktiskt fart i mellanhandsverksamheten?

Jag återkommer till faktumet att vinstmarginalerna är skyhöga relativt sätt då inga kostnader i form av kontor, personal, material eller eget lager behövs. Sedan läste jag även om om avtalsjuridik och finns inget avtal så finns det inga löften heller vilket är varför jag erbjöd detta samarbetsavtal för att säkra upp för oss båda.

Några samtal jag haft med honom om möjligheterna så har det målats upp bilder om att "vi sitter vaskar champagne på klubbar" och dylikt på grund av alla pengarna som passivt tickar in.

Någon som känner någon dylik person när det gäller företagande/entreprenörskap? Tack på förhand! / AplAy.

P.S. Det kan väl inte ens vara lagligt att arbeta gratis i någon annans bolag?

Tekniskt sett är det absolut lagligt att ta "gratis arbetskraft", om du går med på det.

Jag skulle dock själv aldrig någonsin gå med på detta. 3 månader gratis för vad? Att du ska visa vad du går för? Snälla.

Om de inte vill ge dig en procentuell del av företagsvinsten, så ska du iaf få en timpenning för dessa 3 månader, ingen snack om saken.

Personligen skulle jag inte heller skriva på något samarbetsavtal överhuvudtaget utan att få en ekonomisk ersättning. De ska betala dig för din tystnad, så enkelt är det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

misstänker att det är typ handel eller liknande fackförening som är innom området och rätt säker på att de har en minimilön i sitt fackavtal.

kan inte säga exakt hur deras avtal ser ut men tippar att det är nånstans mellan 20-25k:-/mån eller runt 135:-/h + ob osv för arbetare över 18 år.

så ska du ha ett avtal för arbetet skulle jag iaf kräva en garantilön inge kul om 1% av vinsten visar sig handla om typ 2000:- i månaden efter skatt dvs försäkringskassans minsta ersättning är högre för att bara gå hemma och drälla och gå till arbetsförmedlingen nån gång i veckan.

Spontant låter 2000 acceptabelt, men det beror ju lite på vad man jämför med. 2000:- i månaden efter skatt och 15h arbete per månader, motsvarar ju nästan 135kr/h efter skatt. Jag håller dock med om att man bör försöka få någon slags garantiersättning, och möjligen en bonus kopplad till arbetet om det är möjligt.

Sen så föreslog TS 1% av intäkterna. 1% av vinsten bör vara betydligt mindre, och betydligt sämre val för TS då hans jobb inte har någon påverkan på kostnaderna.

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade tackat nej och fokuserat på någonting annat.

Så jag resonerar: Är dessa två herrar några som du kunde tänka dig jobba med under en längre tid istället (utöver den tre månads perioden) även om du fick bra betalt?

Du gör ett jobb nu betalt eller ej, men kommer det sluta där? Även om du fick en bra ersättning med 1% låter det spontant som jag inte hade velat jobba där.

Analysera situationen för och emot och tänk dig ett "best case scenario" du gör jobbet 15h i veckan under 3 månader och verkligen får denna 1%. Hade du velat göra det ändå?

Permalänk
Medlem

Jag hade varit villig att göra arbetet utan direkt ersättning men krav på aktier, och givet att de är bra människor. Nu verkar det inte vara fallet, så jag hade passat.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

"hjälpa ett bolag med stor potential?"
Om du inte tjänar på det så spelar det väl ingen roll hur stor potential bolaget har.
Om de behöver dina tjänster och de är av värde för deras bolag med "hög potential" så borde de också vara beredda att betala. Annars vet du ju att du inte kan lita på dem när det stormar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Idag ringde BOLAGSCHEF mig runt 10 men jag sov och en minut efter han ringt så kom ett sms som löd, "Hej du kan tjäna pengar". Jag har dock inte ringt upp honom. Jag tänkte smsa, "Utveckla gärna." men har ej gjort det.

Som någon annan var inne på så funderade jag på lång sikt, "Hur blir det efter 3 månader? Kmr det komma upprepade försök då om att 'nu arbeta gratis'?".

Skrivet av ToddTheOdd:

@AplAy: Du har väl inte skrivit på något papper ännu antar jag? Så mitt förslag är att du startar upp en liknande verksamhet själv och konkurrerar ut de som nu vill att du ska göra jobbet utan att få betalt.

Nej, fan heller. Det första jag gjorde efter det mötet var att läsa på om avtalsjuridik där det framkom att ett avtal är endast giltigt om det först har skrivits ut och sedan kråkats på för att sedan scannas in och skickas tillbaka. Att bara skriva på inuti ett Word dokument som skickas tillbaka är självfallet ogiltigt. Allmänna domstolar kan även ogiltighetsförklara kontrakt som ej anses rimliga.

Haha ja, ibland har jag tänkt på om jag skulle prova att skapa en egen sida med simpel Mern Stack för att få upp en databas av privatpersoner & företag. Verksamheten handlar kort och gott om att knyta an privatpersoner och företag där de (verksamheten) agerar som mellanhand. Dessvärre tror att det krävs att man har ett bolag, och jag har bara en enskild firma, för att kunna starta denna typ av leasing-verksamhet.

Deras dagliga arbete verkar bestå av att värva privatpersoner, hitta företag som vill pröjsa, fixa med kontrakt, fixa med betalningar från företag till privatpersoner, ta sin del av kakan, och ringa en miljon dagliga telefonsamtal. Mer än så handlar verksamheten inte om vilket gör att det går att arbeta var som helst med internet och telefon samt att deras kostnader är inte mer då än telefon, bredband, bensin (om de skall åka å träffa privatpersoner och/eller företag). webbhotell och den där G Suite.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Nej nej nej. Med ett normalpris för it-konsulter på 800-3000 spänn får man vara bra desperat om man jobbar svart för 125kr/h. Det skulle verkligen vara dumt på alla sätt och vis.

I vilket universum är 3000 kr i timmen (antar jag att du menade) ett normalpris för en IT-konsult?

Permalänk
Medlem

Kanonaffärside med andra ord... dvs en som vem som helst kan kopiera när som helst...
Starta AB kräver f.ö. bara 25.000 numer om det behövs för att verka mer ”seriös” (det är ingen som helst skillnad för företag att göra affär med enskild firma vs aktiebolag).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Kanonaffärside med andra ord... dvs en som vem som helst kan kopiera när som helst...
Starta AB kräver f.ö. bara 25.000 numer om det behövs för att verka mer ”seriös” (det är ingen som helst skillnad för företag att göra affär med enskild firma vs aktiebolag).

Jag har för mig att det är något med företagen som skall skriva på kontrakt att de vill avtala med annat bolag för att vissa särskilda regler (organisationsnummer anges) skall kunna gälla som inte går att kräva om det görs med en enskild firma(?)/privatperson?

EDIT: Eller är enskild firma lika giltigt som "företag" trots att ens personnummer blir organisationsnumret?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det stinker så mycket tjurbajs om det där att jag nästan svimmar. Rent och skärt lurendrejeri, jag blir extremt förvånad om jag har fel.

Känner igen det där förbannade skitsnacket från bekanta som lever på lögner och utnyttjar andra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

EDIT: Eller är enskild firma lika giltigt som "företag" trots att ens personnummer blir organisationsnumret?

Japp, personnummer är det samma som organisationsnummer för enskild firma. Anledningen till att AB har ett annat nummer är ju för att det är en annan ”person”.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det stinker så mycket tjurbajs om det där att jag nästan svimmar. Rent och skärt lurendrejeri, jag blir extremt förvånad om jag har fel.

Känner igen det där förbannade skitsnacket från bekanta som lever på lögner och utnyttjar andra.

Tack för din feedback!

Har du något historieexempel på någon bekant som "lovat guld och gröna skogar" inom något och sedan ledde det bara till bajsmackor i slutändan?

Har dessa bekanta tidigare krävt att få stanna hos dig och sova över för att du bor närmare något ställe de vill på nästa dag för de vill spara pengar på soppan? (ja, det har hänt mig!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@JeanC: Tack för svaret. Snubben som hjälpte mig med tvättmaskinen privat är den som har medmänsklighet i sig medan den andra är, faktiskt som du säger, inne på saker som att sälja vissa pyramidspel, han har även aktier hos ett företag som säljer pyramidspel inom hälsa.

Jag skiljer på vad som hjälps privat och vad som utförs i professionella/affärsmässiga syften så inga konstigheter där. Jag kan alltså hjälpa snubben i saker som rör privata saker och som är i rimlig omfattning men skulle inte falla mig i att göra något helt plötsligt gratis i deras verksamhet pga. någon av dem hjälpt mig privat.

Jag har sagt vad jag kräver och jag pratade mer med programmeraren idag som berätta om att han oxå satte ned foten mot BOLAGSCHEF vilket fick denna att bli riktigt förbannad trots att samma person anser att man inte skall agera utifrån känslor (vilket BOLAGSCHEF sa i samband med att programmeraren sa att det inte kändes riktigt bra att fick krav ställda på sig när han knappt är anställd eller får någon som helst ersättning än så länge (och troligen aldrig)).

Sedan verkade det som om någonting förändrades i deras verksamhet som programmeraren oxå sa att han ej kunde hjälpa dem med. Då ska BOLAGSCHEF ha sagt något i stil med,"Då vet jag att man inte kan lita påd ig när det stormar". vilket är underligt att säga till någon som INTE är anställd eller får ersättning.

Jag vill återigen dock förtydliga att denna verksamhet är en mellanhandsverksamhet som innebär mer eller mindre inga kostnader (inget kontor, ingen personal, inget lager, inga fysiska produkter) och kräver att knyta samman privatpersoner och företag där mellanhanden tar en del av kakan i mitten. Återigen: det är INTE dropshipping. Det är närmare leasing-branschen.

Högst troligt kmr jag INTE samarbeta med dessa snubbar och det är smått synd om andra snubben (han som hjälpte mig med tvättmaskinen) för det var faktiskt han som hjälpte mig privat. Programmeraren sade att i möten så verkar andra snubben inte ha vågat sagt sitt om det pågående samtalet och "inconsistencies" (svenskt ord?) som sades under mötets gång.

När jag pratade med BOLAGSCHEF (innan de ens starta bolaget) för länge sen så behövde jag hjälp med att få upp en ny soffa 3 trappor upp men fick aldrig någon från honom trots att han först halvlovade och var medveten om exakt vilken dag soffan skulle komma. Hursomhelst fick jag upp soffan själv efter mkt slit och svett. Detta visar dock på att de två snubbarna är olika.

Visst sa jag att ena snubben (ej BOLAGSCHEF) var oxå den som arbetade i BOLAGSCHEFENs släktings företag som han (BOLAGSCHEF - båda har jobbat där innan) tog samma idé från och ville starta eget inom men göra bättre? Det hela i sig är ett drama i sig som skulle kunna få egen Netflix-serie!

Det är ju bara att läsa själv vad du skriver så inser du ju att du troligtvis överhuvudtaget inte vill jobba med en sån person. Du kommer aldrig få ut någon vettig ersättning. Kan de inte betala nu så lär det inte vara något som kommer hända sen heller. Massa idiotiska krav och dumma kommentarer gör ju saken ännu mer löjlig. Om de behöver arbetskraft ska de givetvis betala för det. Varför ska du jobba gratis "och visa vad du går för", låter hellöjligt

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Japp, personnummer är det samma som organisationsnummer för enskild firma. Anledningen till att AB har ett annat nummer är ju för att det är en annan ”person”.

Jag förstår det där juridiska i det hela med AB vs enskild firma. Dock är jag inte riktigt insatt i vad som gäller inom verksamhetsbranschen av denna typ av leasing mellan privatpersoner och företag. Då torde det ju fungera. Jag har F-skattesedel och är momsregistrerad så.

En sak som gäller är dock att man måste registrera ett namn som avser att belysa vad för slags verksamhet, typ som i andra verksamheter: "Jörgens rörmockeri" får inte hålla på med pizzor och tvärtom, till exempel.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

I vilket universum är 3000 kr i timmen (antar jag att du menade) ett normalpris för en IT-konsult?

Ja kanske lite slarvigt uttryckt. Menar förstås att 3k är i det högre spannet. I alla fall de konsulter/konsultbolag jag har haft att göra med. Erfarna + prestigfirmor.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering igen med följande textkommunikation från BOLAGSCHEF

Igår (lördag) var det Zoom-möte runt lunchtid som jag ej närvarade på (då jag inte fick någon länk till det mötet som jag fått vid tidigare möten). Senare "i natt" skickade BOLAGSCHEF mig följande text på FB MSN (jag hade ej skrivit något innan):

Tolkar jag korrekt att det är underligt att av alla personer med faktisk utbildning och yrkesinriktning för det de behöver hjälp med (marknadsföring i detta fall) så väljer de med sina "externa finansiärer" att få med mig?

Är detta något ytterligare "klassiskt skitsnack" från dessa slags 'typer av människor'?

P.S. Nej, jag har inte ännu skrivit på något (avtal) och min skrivstil är riktigt dålig (även vid förtydligande) så mer eller mindre omöjligt att skapa en förfalskad signatur.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Bara tacka nej, vänligt men bestämt.
Dom försöker övertyga dig om hur förträfflig deras ide är, men är själva inte beredda att riskera något. Har dom nu fått finansiering är det väl inga problem att anställa dig på timmar? Jag hade nog inte tagit det iallafall. Stor risk att projektet misslyckas och med tanke på hans attityd blir det antagligen du som får skulden för det.
Avstå.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Bara tacka nej, vänligt men bestämt.
Dom försöker övertyga dig om hur förträfflig deras ide är, men är själva inte beredda att riskera något. Har dom nu fått finansiering är det väl inga problem att anställa dig på timmar? Jag hade nog inte tagit det iallafall. Stor risk att projektet misslyckas och med tanke på hans attityd blir det antagligen du som får skulden för det.
Avstå.

BOLAGSCHEF ringde mig först igår runt middagstid (jag låg och sov) och 3 minuter senare skrev han följande som jag svarade på i morse:

Exakt det där du säger om att "vill inte riskera något" är oxå som jag uppfattar det, särskilt den ekonomiska biten i och med deras enda investering i ett webbhotell för hemsida samt G Suite som BOLAGSCHEF på något vis önskar sig att "alla system i företaget skall kunna integreras i".

Avslutningsvis nu i tråden kan jag säga att de vill bli "större än AirBnB". Detta borde då ge en fingervisning på vad för slags hjälp de vill ha av programmeraren ifråga (och det helt gratis til en början). Från mig vill de ha hjälp med marknadsföringsfilmer.

Personligen tycker jag dock att de borde nischa sig (för att stå ut från mängden som redan finns), men men. Får jag inget konkret svar idag på vilka sökbara (för att verifiera) externa finansiärer som de fått tag på, och vilken monetär budget som erbjuds, så kommer jag som sagt var tacka vänligt och bestämt nej.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Gör jag rätt att tolkning att det är underligt att BOLAGSCHEF verkar vara så mån om att just jag skall "få en bit av kakan om allt går som det ska"?:

Är det något Du som läser tråden här upplever att jag missar i det hela? Sista paragrafen från BOLAGSCHEF verka låta som klassisk social proof-knep för att jag skall agera snabbare som om jag konkurrerar med andra? Eller konkurrerar jag med andra om vem som först inte kommer att få betalt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Skulle du inte sagt att du kände någon inblandad hade jag nog trott att det var en bot eller scam á la Indien. Känns så extremt oseriöst när man läser vad och hur personerna skriver.

Skulle hållit mig så långt ifrån jag kunde om jag var du.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ta nästa tåg, det kommer flera. Det är liksom inte värt det om du nu inte är en person som gillar sådant här drama och tror att du skall bli rik på kuppen.

Permalänk
Medlem

Med så många varningsklockor som slår skulle det förundra mig alls om någon som helst gjorde nån form för arbete i det bolaget. I så fall ren dumhet och idioti. Styr undan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Jubileumsmästare

Är grejen att du just nu bara ska skriva på ett sekretessavtal, för att sen besluta om du ska jobba åt dem? Jag ser inget negativt med att skriva på sekretessavtalet (förutsatt att det inte står något olämpligt i det) om det innebär att du får ett bättre beslutsunderlag.

Du skulle kunna skriva på sekretessavtalet, höra vad de har att säga och därefter – om allt känns rätt – begära aktier i bolaget, gratis eller mot betalning. Med aktierna i din ägo har du lika rätt till utdelningen och du kan även vara med och påverka besluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Gör jag rätt att tolkning att det är underligt att BOLAGSCHEF verkar vara så mån om att just jag skall "få en bit av kakan om allt går som det ska"?:
https://i.imgur.com/R0nDCLg.png
https://i.imgur.com/4PXz4ET.png

Är det något Du som läser tråden här upplever att jag missar i det hela? Sista paragrafen från BOLAGSCHEF verka låta som klassisk social proof-knep för att jag skall agera snabbare som om jag konkurrerar med andra? Eller konkurrerar jag med andra om vem som först inte kommer att få betalt?

Det där väcker så många röda flaggor hos mig och jag åtmisntone hade hållit mig borta från den sortens oseriösa personer. Det måhända att idén lyckas bra och de kanske tjänar fint men den delen är helt irrelevant för mig. I slutändan skulle jag aldrig stå ut med att jobba under omständigheterna med sådana personer.

Och det är väl det som allt handlar om i slutändan? Vad du själv känner hade varit bekvämt för dig? Är du villig att hoppa in i den där vardagen där det säkerligen kommer uppkomma fler liknande situationer under tidens gång, förutsatt att det ens går förbi det tidiga stadie det verkar ligga i?

Personligen sätter jag transparens och god stämning mellan inblandade parter som en mycket viktigare punkt än pengar man "kommer tjäna".

Permalänk
Medlem

Alltså.. Han har en hotande underton i sin kommunikation, han låter manipulativ, han och hans partner har stulit en affärsidé från sin släkting i syfte att konkurrera ut denna person. Han lovar guld och gröna skogar men vill inte betala ett öre för ditt arbete?

Hur kan detta vara så svårt? Säg upp all kontakt, det låter som en person som garanterat sysslar med lite små-illegala verksamheter på sidan av som på sin höjd kanske är trevlig en stund på krogen för att han kastar pengar omkring sig. Ett av dina argument för varför den ene är trevlig är för att han hjälpte dig med en tvättmaskin?

Lägg av. Jag vill inte låta elak men måste bara vara rakt på sak - du låter lättpåverkad och dom låter manipulativa. Säg upp kontakten och håll dig långt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Gör jag rätt att tolkning att det är underligt att BOLAGSCHEF verkar vara så mån om att just jag skall "få en bit av kakan om allt går som det ska"?:

För folk som skulle tacka ja till detta inte direkt växer på träd. Extremt oseriöst, och då pratar jag inte bara om "bolaget".

Jag får liksom inte ihop att det är vuxna människor som känner varandra. Antingen hjälper du dom som en tjänst för att ni är vänner och att du litar på dom, eller så skiter du i det. Känner du liksom att du måste göra en publik tråd på internet där du dumpar konversationer i så bör du ha svaret direkt...

Permalänk
Medlem

Det hela låter väldigt oseriöst. 1% av intäkterna (du har skrivit inklusive moms, hur menar du?) med 3 månaders uppsägningstid är dessutom en otroligt dålig deal för dig. Är tanken att du ska fakturera det via eget bolag eller ska du få ut det som lön? Har du räknat på vad du vill ha för timpenning och vad det i sådana fall kräver för omsättning hos bolaget?

Att det inte har funnits ett sekretessavtal mellan "grundarna" och deras släkting innebär inte att det är fritt fram att starta konkurrerande verksamhet och använda den information som de har fått tillgång till genom släktingens företag. Om företaget inte har råd att anlita jurister för ett enkelt sekretessavtal, hur ska de ha råd att finansiera den löpande verksamheten? Om de vill att du och andra ska jobba gratis, varför ska ni ge ut rättigheterna till arbetet som utförs? Arbete med hemsida och marknadsföring kan ha resultat först många månader senare (när jag jobbade med sökmotoroptimering var det inte alls ovanligt att man såg tydliga resultat förrän efter 6-10 månader). Du kan alltså tvingas arbeta gratis eller mot extremt låg ersättning och sedan när pengarna börjar trilla in så kan de säga upp avtalet med dig, men ändå behålla allt arbete som du har utfört. Låter detta seriöst?

Det finns ärligt talat ingenting som tyder på att det där företaget kommer bli framgångsrikt på sikt baserat på den information som har kommit fram här. Om det skulle bli lönsamt på kort sikt så är det otroligt enkelt för konkurrerande företag att starta liknande verksamheter.

Det känns som att ni alla underskattar vad det finns för kostnader förknippade med ett företag, speciellt om man vill bli större än AirBnB.

Skrivet av AplAy:

Haha ja, ibland har jag tänkt på om jag skulle prova att skapa en egen sida med simpel Mern Stack för att få upp en databas av privatpersoner & företag. Verksamheten handlar kort och gott om att knyta an privatpersoner och företag där de (verksamheten) agerar som mellanhand. Dessvärre tror att det krävs att man har ett bolag, och jag har bara en enskild firma, för att kunna starta denna typ av leasing-verksamhet.

Deras dagliga arbete verkar bestå av att värva privatpersoner, hitta företag som vill pröjsa, fixa med kontrakt, fixa med betalningar från företag till privatpersoner, ta sin del av kakan, och ringa en miljon dagliga telefonsamtal. Mer än så handlar verksamheten inte om vilket gör att det går att arbeta var som helst med internet och telefon samt att deras kostnader är inte mer då än telefon, bredband, bensin (om de skall åka å träffa privatpersoner och/eller företag). webbhotell och den där G Suite.

Här har du lite frågor att fundera på:
* Har ni/de gjort en konkurrensanalys?
* Har ni/de gjort en analys av juridiska risker? Har avtalen med företag och privatpersoner granskats av jurister?
* Vilka ska ringa alla telefonsamtal? Hur ska det finansieras? Ska även dessa personer bevisa sitt värde och jobba gratis?
* Vad behöver ni för försäkringar?

Det finns redan massor av företag som jobbar med affiliatemodeller som mellanhänder och som kopplar ihop potentiella avtalsparter. Det är ju extremt vanligt inom vissa branscher, t.ex. reseindustrin, lån, spel, offerter osv.