SCANDIC persondatorer 486 - lite bilder

Permalänk
Medlem

Nu fick jag äntligen tid att fixa lite.
Har lödat på en batterihållare med uppladdningsbara batterier istället för CMOS-batteriet. Sen byggdes allt ihop igen.
Den bootar och det är ju bra, dock hittas inte tangentbordet
Jag har testat två olika tangentbord med samma resultat. Förhoppningsvis är det adaptern det är fel på, men risken finns ju att ledningsbanor frätts bort eller något i den stilen.

Edit: min plan nu är att ta ur moderkortet igen, löda loss 5-pin porten och mäta ledningsbanorna.
En eller några har nog frätits av, så kommer försöka laga med en tråd till närmaste ytmonterade komponent.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kan meddela att den bootar nu, känner mig riktigt nöjd

Jag höll på en lång stund igår kväll med att försöka tyda vart kopparbanorna tog vägen, fyra av fem verkade bra.
https://i.imgur.com/A3RFdXy.jpg
Den som går från C2 och sedan rundar skruvhålet för att sedan försvinna under två komponenter CR3 och CR4 (likriktardioder eller vad är det) var jag osäker på, underifrån kunde det vara två banor som anslöt. Slutade med att jag lödade bort dessa tillfälligt och då var det lätt att se. Banan fortsatte till LT38C41-kretsen som sitter längst ner till vänster på kortet - efter googling verkar den kontrollera tangentbordet - aha nu kändes det som att jag var något på spåret.

Jag drog en liten sladd från första benet på kretsen till det ytmonterade motståndet C2. In med allt igen och starta upp - nu hittades tangentbordet och jag kom in i BIOS. Skön känsla.

Men därefter följde mer problem. Den varnade för HDD och FDD controller. Hårddisk hittades inte, diskettstationen reagerade inte heller. Först trodde jag att jag hade vänt på flatkablarna, så höll på att testa olika kombinationer av detta, utan framgång. Det var dags att sova och jag var lite besviken att kontrollerkortet kanske var trasigt.
När jag vaknade i morse så insåg jag att jag inte testat något som jag borde testat direkt - en annan slot på moderkortet (är det ISA?). Min misstanke visade sig stämma, nu identifieras hårddisken och den läser från diskettenheten. Översta porten har nog skadats av det läckande batteriet.

Jag försökte starta upp Windows (den kör Windows 95 - var ganska säker på att den hade 3.11?), den tänker en lång stund och sen blir skärmen helt vit. Det är kanske något med grafikinställningarna -hinner inte greja mer med det nu, men det ska nog vara en enkel fix. Kommer lite mer bilder någon gång.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vissa datorer behöver CMOS batteriet för att kunna spara BIOS inställningar.
Så windows kanske försöker boota med helt fel hårdvaruinställningar.

Och japp, vanligt med 16-bit ISA kontrollerkort.
Och nog ser det ut att porten på bilden har lite korrision på sig.
Ättika och en tandborste är fina saker för att få stopp på eländet

Permalänk

Det var trevliga nyheter:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vissa datorer behöver CMOS batteriet för att kunna spara BIOS inställningar.
Så windows kanske försöker boota med helt fel hårdvaruinställningar.

Och japp, vanligt med 16-bit ISA kontrollerkort.
Och nog ser det ut att porten på bilden har lite korrision på sig.
Ättika och en tandborste är fina saker för att få stopp på eländet

Den behåller inställningarna nu, sitter en batterihållare med 4 laddningsbara AAA-batterier stället för det bortklippta batteriet.

Startade Windows i Safe mode och ändrade grafikinställningarna där, nu startar den som den ska.

Tänkte trycka i ett nätverkskort i den nedersta ISA-porten, så just nu kan jag leva med att den översta inte funkar som den ska. Men det kanske ska gå att få ordning på.

Skrivet av EmulatorII:

Det var trevliga nyheter:)

Ja

Nästa steg blir att installera Windows 3.11. Vi har det på disketter hemma. Windows 95 är installerat vid något senare tillfälle och tyvärr var hårddisken rensad i förbindelse med detta.
Måste hitta en mus också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Lite snyggare lösning där!

Jag kom lindrigt undan när det gäller förstörelse orsakad av batteriet också ser jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, fått igång cdrom, ljudkort och nätverkskort nu!

Cmos-batteri-lösningen har fungerat och den höll minet, trots att datorn inte varit igång på ett halvår.

Lite bilder.
http://imgur.com/gallery/UtDesxw

Sweclockers fungerade inte, knappt några andra sidor heller för den delen. Men det är ingen surfdator direkt... Man får ha tålamod.

Spelen gick dock fint att spela. Hittade en cd med lite sharewarespel. Skön nostalgitripp blev det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?