Windows 10 (eller 8 kanske det är?) återställa låst returnerad dator

Permalänk
Medlem

Windows 10 (eller 8 kanske det är?) återställa låst returnerad dator

Hej!

Känns som jag sitter i en rävsax gällande en laptop jag sålde för ett år sedan som köparen returnerade pga ansedde sig var i dåligt skick (vilket garanterat var skitsnack, köparen var väl inte nöjd med specifikationerna på datorn och gjorde ett hastigt köp..)
Hur som helst så skapade köparen ett lösenord och har datorn kopplad till sin mail och vägrar svara på mail, SMS eller när jag ringer till honom
Han köpte den via tradera

Vi köpte datorn ny för några år sedan så är första ägaren på den
Går det på något sätt återställa datorn?

Det ingick ingen återställnings USB när vi köpte den så hur kan man gå tillväga?

stort tack på förhand

// Jacob

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirkat:

Hej!

Känns som jag sitter i en rävsax gällande en laptop jag sålde för ett år sedan som köparen returnerade pga ansedde sig var i dåligt skick (vilket garanterat var skitsnack, köparen var väl inte nöjd med specifikationerna på datorn och gjorde ett hastigt köp..)
Hur som helst så skapade köparen ett lösenord och har datorn kopplad till sin mail och vägrar svara på mail, SMS eller när jag ringer till honom
Han köpte den via tradera

Vi köpte datorn ny för några år sedan så är första ägaren på den
Går det på något sätt återställa datorn?

Det ingick ingen återställnings USB när vi köpte den så hur kan man gå tillväga?

stort tack på förhand

// Jacob

Är det lösenord för att logga in i windows?

Sitter det en klisterlapp med produktnyckel på datorn så borde det gå att ladda ner windows och installera om det.
På microsofts sida går det nog bara att ladda ner W10 men jag tror det fortfarande funkar att installera det med W8 nyckel.

Permalänk
Medlem

Om du sålde som privatperson så borde du inte ha tagit tillbaks den.
Annars, det brukar finnas en partition på hårddisken som är flr att kunna återställa datorn. Kolla på tillverkarens hemsida hur du går tillväga för att återställa den.
Annars formatera om hela datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Som redan sagt - du hade ingen skyldighet att ta tillbaka varan om den såldes som privatperson, om köparen inte är nöjd med det den fick så är det hans sak att sälja det vidare... inte din sak.

Det är en väldigt viktig fråga om det är en BIOS-passord eller en Windowsinloggning du har problem med - är det förstnämnda så skall du absolut inte betala tillbaka några pengar och återsända laptopen till köparen eftersom den inte är i samma skick som du en gång sålde den och kan anses som defekt/trasig - är det BIOS-låst så är datorn i stort sett elektronik-återvinningsgods om du inte får loss passordet från köparen.

Är det inloggning mha windowsinloggning så kan du ta bort hela winistallationen för att få bort användaren och alla dess filer och återinstallera en ny windows. ofta kan man i många BIOS under start prova med 'F12' väjla annan bootbar alternativ och där kan välja rescue/återinstallation då många datorer har en återställnings-partition i slutet av diskutrymmet.

finns inte räddningspartitionen och är det win10 så är datorns winlicens redan registrerad mot datorns BIOS hos Microsoft och är det inget du är rädd om på disken så är nog det enklaste att ladda ned en bootbart win10-image på USB-sticka/DVD från MS och göra full installation från början. Eventuellt behöver du också ta hem drivrutinspaketet för just din datormodell hos tillverkaren av datorn för att nätverk, plattor och ljudsystem skall fungera som tänkt.

annars klarar en bootbar linux-distribution att gå in på disken och ev. se och rädda ut filer innan du gör en full ominstallation. Det finns också program som kan rädda/byta ut passord till något känt som man sedan kan logga in med vid nästa omstart.

Permalänk
Medlem

Hej,

Prova att håll inne shift och starta om datorn,