Permalänk
Medlem

Vad är det här för utrustning

Hej!

En konstig fråga men vad är det här för enhet?

Den är ca 20x16x5 cm stor och sitter i mitt korskopplingsskåp (lägenheten byggd 2012).
Den tunnare tråden nedtill på bilden sitter i andra ändan i en RJ45-port som det står inkommande på.

Tillverkare?
Modell?

Jag hittar ingen text på den.

https://www.bildtagg.se/file/yktr1neydz1uitnxdn9jria

Och det här med bilder var inte min styrka...

Permalänk
Medlem

Ja det har väl med din internetuppkoppling att göra.

Står det inget alls på boxen?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bör stå en MAC-adress på den, då kan du kolla upp tillverkaren. Det är din tjänstefördelare. Sen om du har taggade portar eller inte får du fråga din internetleverantör om. Ganska säker på att det är en från Genexis.

Permalänk
Medlem

Det enda som står är en klisterlapp med ABBO med bostäver och sedan sex siffror från 0 till 3. Hittar ingen annan text alls.

Vad är en "tjänstefördelare"? Kan jag ersätta den då den är stor och jag skulle vilja utnyttja utrymmet för mina saker.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en tjänstefördelare av nån typ, en managerbar switch som för det mesta tillhör nätet och du ska ansluta tjänsteoperatörens eller din egen router till dess dataport.
Om du måste veta nått om den så fråga nätägaren för det är antagligen dennes utrustning men så länge den fungerar så finn det inget du kan eller ska göra med den och funkar den inte ska du felanmäla för det är ingen sak som tillhör "dig" utan den är en del av nätet före ditt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tydligt svar!

Det var ungefär vad jag var rädd för. Dags att ta fram skohornet. Förstår inte varför alltid denna typ av utrymmen ska vara så små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCN:

Det enda som står är en klisterlapp med ABBO med bostäver och sedan sex siffror från 0 till 3. Hittar ingen annan text alls.

Vad är en "tjänstefördelare"? Kan jag ersätta den då den är stor och jag skulle vilja utnyttja utrymmet för mina saker.

Du måste nog lossa den från väggfästet för att se tillverkare och MAC, den tillhör som sagt fibernätet. Har du frågor är det till din internetleverantör du ska vända dig, nätägaren har ingen support mot slutkund.

Förutom att nätägaren (och internetleverantören om de kollar) ser att utrustningen är urkopplad så finns den där för att t.ex. ge TV eller telefoni till en särskild port eller alla portar. Det gör att du kan köra t.ex. en egen WiFi-router för ditt bredband och sen koppla in TV-boxen direkt till tjänstefördelaren, där tjänsten inte skulle fungera om du kopplade den till routern.