Bör en glad amatör som jag nyttja dessa Cisco-prylar?

Permalänk

Bör en glad amatör som jag nyttja dessa Cisco-prylar?

God afton.

Rotade runt lite i mina lådor här hemma och hittade en brandvägg Cisco SA520 samt en Cisco SG200-26 med tillhörande patchpanel och annat som behövs för montage som alltihopa låg och samlade damm.

Hade helt glömt bort existensen av dessa prylar men kom över dem för ett par år sedan då jag köpte hus och tänkte använda dessa här i huset. Så blev det då emellertid inte. Glömde bort dessa och är i fasen att byta ut min gamla Asus-router till en Ubiquiti USG med någon av deras switchar med för att matcha den Ubiquiti AC LR som täcker in husets trådlösa nät bra.

Till min fråga; bör jag tänka om iom dessa prylar jag hittade eller är de för utdaterade idag? Eller kanske inkludera dessa i kombination med ovan Ubiquiti-pruylar?

Samt är de supersvåra att ställa in om man inte har avancerade förkunskaper? Jag har inga enorma krav och gör inga avancerade manövrar med mitt hemmanät. Kör mestadels trådat till de enheter jag vill ha hastighet på (stationära datorer samt en HP Microserver), till trams-enheter som laptops, TVs och mobiler kör jag trådlöst.

Tacksam för tips!

/m

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Det är Ciscos lågbudget prylar med billigare Asics, mindre funktioner och enklare webb UI för conf. Jag har kört SG550 lite grann för ett par år sen hos en kund, funkade för deras behov där och då. Nä dom är inte svåra att confa iom att det är grafiskt gränssnitt, men det kräver ju kunskaper om själva teknikerna såklart, att man vet vad VLAN är och används till, t.ex.

SA520 kan jag inget om tyvärr.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Jag tror du måste SSH eller Telnet till S520 via Com-Port för att konfigurera den första gången. Jag har en liggandes här just för att laborera med, men ironiskt nog aldrig kommit till skott med.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Tack för era tankar och åsikter.

Jag ska ta mig i kragen och prova starta upp dem och kika runt lite, switchen var fläktlöst med vilket känns som en fördel.

Det låter rimligt att jag måste SSH eller Telnet till brandväggen. Har ett minne av att jag provade ansluta till den genom dess ip, men inte nådde någon framgång där. Antar den är resetad och det då är som du säger.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Just den brandväggen har jag inte jobbat med tidigare, men switchen är det bara plugga in och köra som unmanaged om du vill. Kommer fungera kanon som small business switch.