Permalänk

Bahnhof, vilken router

Hej. Jag kommer förmodligen ta över ett Bahnhof 100/100 abonnemang.
Vi har 2 telefoner, 2 paddor, 2 tv apparater och en dator som är uppkopplade.

Fråga: kan man köpa vilken router som helst till ett Bahnhof abonnemang. Jag vill bandet sp enkelt som möjligt då jag inte är så teknisk.

Kan någon rekommendera en router för Max 1000kr som kan passa oss?

Permalänk

Ni kan använda vilken router ni vill, det finns ingen låsning till Bahnhof.
Om ni vill ha det enkelt så brukar Asus vara av typen "set it and forget it" dvs ganska enkelt att komma igång och kräver inte särskilt mycket administration.

Hur många kvadrat ska det trådlösa täcka?
Även om ni har max 100Mbit idag så köp ingen router som inte klarar 1Gbit på både Wan och Lan. Prisskillnaden är minimal.

Permalänk

Tack för svar. Den ska täcka ca 150kvm boarea och ca 60kvm källare

Permalänk

Någon som har tips på en router som kan vara lagom för oss?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Vill man verkligen köpa en 7 år gammal spec hårdvara? Jag skulle nog hellre valt en Asus AC 2900.

Men sen budget på 1000 gör det svårt att hitta en som täcker hela huset skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

@djockish:

För 100mbit kommer den funka galant, och man behöver knappast något värre eftersom den klarar runt 500mbit trådlöst

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbeee85:

Tack för svar. Den ska täcka ca 150kvm boarea och ca 60kvm källare

Du kommer troligen inte få täckning överallt med en router.
Smallnetbuilder är det enda stället jag känner till med gedigen testning av konsumentroutrar. Skall du satsa på en lösning med en router vill du kanske prioritera räckvidd.
https://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/ranking/...

Då blir en D-Link DIR-878 det billigaste man kan hitta i toppskiktet.
Under 1000:- https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4426314

Ett annat alternativ är att skaffa billigast möjliga mesh-kit. Jag tycker Asus är enklast, de har dessutom absolut bredast utbud modeller, de flasta (om inte alla) kan köra kommunikationen mellan apparaterna med kabel vilket kraftig förbättrar prestanda och placeringsmöjligheter.
https://www.asus.com/microsite/AiMesh/en/help_me_choose.html

Jag fyllde i dina uppgifter och kom fram till ett trepack Lyra eller ett tvåpack AC86U. Båda är nog overkill men jag vill ha det sagt när du tänker dig spendera betydligt mindre.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4266572
Kan du börja med att köpa en och köpa till flera (valfri modell ur ASUS sortiment av accesspunkter med AiMesh) om du känner att vill ha bättre täckning.

Vet du från början att täckning överallt är viktigt är nog ett trepack Lyra det mest prisvärda alternativet.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4266572

OBS! Meshnätverk fungerar absolut bäst ihopkopplade med kabel. De som försöker köra utan kabel mellan enheter får ofta problem, såväl prestanda som pålitlighet. Samma problem gäller alla typer av extenders som inte kopplas ihop med kabel.

Permalänk
Medlem

pfSense eller Edgerouter tillsammans med 1-2 AP AC LR

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Ok, tack för tips på routrar. Jag förstår absolut ingenting av meshnätver och andra termer som nämns här.

Jag vill ha en router med bra täckvidd och en do mage flera portar. Jag vill kunna ha iaf 2 apparater inkopplade via kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbeee85:

Ok, tack för tips på routrar. Jag förstår absolut ingenting av meshnätver och andra termer som nämns här.

Jag vill ha en router med bra täckvidd och en do mage flera portar. Jag vill kunna ha iaf 2 apparater inkopplade via kabel

Mesh innebär kort att man trådlöst ansluter ytterligare en punkt som stärker upp wifit. Om du har ett stort hus, många och tjocka väggar räcker inte en router. Vill man då inte dra massa kabel genom huset använder man mesh. Man sätter en accesspunkt (meshpunkt) en bit från huvudroutern där signalen fortfarande är bra och inte har blivit för låg och sänder om den med bra effekt.

Asus har något de kallar för AI-mesh. Köper man en router med det stöder kan man i efterhand köpa en billigare Asus-router med AI-mesh eller en Asus lyra och koppla på mellan routern och den del man har dålig signal.

Det bästa är alltid att dra kabel till alla accesspunkterna i huset om man har ett större hus eftersom signalen i kabeln alltid är stabil och inte tappar i hastighet så länge den inte är över 100 meter eller felinstallerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@djockish:

För 100mbit kommer den funka galant, och man behöver knappast något värre eftersom den klarar runt 500mbit trådlöst

Har inte 68U kass räckvidd för prisklassen?

Permalänk
Medlem

Ingen vidare räckvidd för 150m2?
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.731151/netgear-rax20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har inte 68U kass räckvidd för prisklassen?

Vad grundar du det på? Nej men det stämmer inte, har själv kört den i ett antal år och den har varit bland de bästa. Topprankad på Prisjakt borde också säga en del!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Vad grundar du det på? Nej men det stämmer inte, har själv kört den i ett antal år och den har varit bland de bästa. Topprankad på Prisjakt borde också säga en del!

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/322...

En av de första (äldsta) AC-routrarna på marknaden, har konstiga problem på framförallt 2,4GHz-bandet. Sedan dess har otaliga routrar släppts med bättre trådlös prestanda.

Prisjakt säger inte ett jota om routerns räckvidd. Jag känner inte till din bostad men inte mäjligt att du upplevt den som tillräcklig om du haft TS bostadsyta.

Permalänk
Medlem

@Mordekai:

Fast nu länkar du till tester gjorda 2013 och sen dess har åtskilliga uppdateringar kommit så det är inte representativt för hur den presterar idag. Att den hamnar högt på Prisjakt visar att den är populär för att den är prisvärd, inte att den har bäst prestanda.

Har man fortfarande dålig täckning så kan man alltid komplettera med en AP istället för att köpa dyrare routrar vilket oftast blir bättre.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Mordekai:

Fast nu länkar du till tester gjorda 2013 och sen dess har åtskilliga uppdateringar kommit så det är inte representativt för hur den presterar idag. Att den hamnar högt på Prisjakt visar att den är populär för att den är prisvärd, inte att den har bäst prestanda.

Har man fortfarande dålig täckning så kan man alltid komplettera med en AP istället för att köpa dyrare routrar vilket oftast blir bättre.

Du kan omöjligt veta att den har bra täckning jämfört med andra produkter, det är oerhört osannolikt att en sju år gammal hårdvaruplattform skulle vara konkurrenskraftig idag. Det test som finns är sju år gammalt och visar att den har problem med WiFi-stabilitet. Rekommendera inte en produkt för att det är den enda du känner till.

Permalänk

Så kan någon tipsa om en router för Max 1500kr som ni vet är bra. En som inte är allt för gammal då utan kommit de senaste åren?

Permalänk
Medlem

Ac68u är prisvärd. Speciellt om du kan köpa en begagnad. Den är vältestad och många buggar har fixats. Du kör med fördel in merlin firmware i den. Jag skulle säga att du inte får så mycket mer för 1500. Gå upp till 2000 så kan du få en ac2900, personligen skulle jag inte tycka det var värt pengarna utan gått på en ac68u. Du kan sedan uppgradera till wifi6 eller liknande när du känner dig mogen. Behöver du en ytterligare accesspunkt kan du skaffa en till ac68u och köra den i acesspunktsläge med sladd till den första. Om du inte kan dra sladd så stöder den även mesh.

Unifi / edgemax / pfsense kräver en hel del meck och kunskap så hoppa dessa om du inte har ett brinnande intresse.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk

Tack. Kommmer köpa en ac68 u idag

Permalänk
Medlem

Var beredd på att gå runt med routern i huset för att hitta en bra plats som ger wifi täckning där du vill ha det.

Visa signatur

chmod 775