Hjälp ang 3-fasmotor
Tja
Skulle till att kapa och klyva ved med de gamla inventarierna på gården jag använt i tre år nu, och innan dess ärvdes de från förra ägaren så prylarna har varit med ett tag.
Gick bra att kapa veden, men när jag skulle klyva den strejkade klyven vid premiären. Jordfelsbrytaren löste ut, och jag kliade mig en stund i huvudet innan jag beslöt mig för att gå till botten med eländet.
Öppnade dosan för manövrering an motorn (av/på), men såg inget skumt där. Gick vidare och delade på motor/hydraulpump får att få loss motorn och öppna kopplingsboxen på den. Vid öppnande av denna såg det ut som kriget där inne - jordkabel sitter jordad som sig bör, sen sitter tre skruvar där ingående faser plus nolla går vidare till motorns lindningar. Sen kommer tre kablar i retur från motorn och sitter med en skena kopplade i varandra. Här identifierade jag en retur som brunnit av intill kabelskon.
Under kopplingsplinten hittade jag några lösa cm kabel, så jag tog till mig den, knipsade av det eländigaste på den brunna kabeln, klämde dit ny kabelsko.
Just det, det ska sägas med - typ alla muttrar satt riktigt löst och jag upplevde att en del gängat ur sig flera varv. Drog slutsatsen att antingen har någon odugling varit där och pillat, eller så har det varit dassigt från fabrik, men kanske mest troligt är att plasten i plinten åldrat och börjat smula sönder, varvid moment såklart tappas i åtdragningen. Tänker att den försämrade kontakten till slut ledde till svetslåga och så var det klippt.
Vid återmonteringen gick plinten sönder på riktigt, men jag beslöt mig för att köra med tåtarna i luften bara för att se om skiten fungerade överhuvudtaget. Det gjorde det dock inte. Axeln snurrar lätt och skapligt friktionsfritt så den har inte rostat fast eller skurit. Den gör ett minimalt igångsättande innan jordfelsbrytaren löser ut så det blir en minimal rotation på axeln, typ ett kvarts varv men sen är det dött.
Min slutsats är att den varma kabeln även blivit varm i lindningen och där smält ihop med intilliggande lindning, alternativt chassit, och felar på så vis. Har någon som faktiskt är elutbildad någon bättre slutsats?
Vidare, visst är det bara skrot av den här nu, möjligtvis undantaget axeln då?
Jag tittade på typskylten för att få en ledtråd vad jag ska jaga efter, men det står typ inga enheter eller liknande. Hur vet man att man får tag på något med ungefär samma effekt/varvtal men framförallt att få till hålbilder osv att stämma? Är det ens görbart?
Återkommer strax med bilder med, skriver det här på mobilen så den biten blir enklare via storburk.