Permalänk
Medlem

Hjälp ang 3-fasmotor

Tja

Skulle till att kapa och klyva ved med de gamla inventarierna på gården jag använt i tre år nu, och innan dess ärvdes de från förra ägaren så prylarna har varit med ett tag.
Gick bra att kapa veden, men när jag skulle klyva den strejkade klyven vid premiären. Jordfelsbrytaren löste ut, och jag kliade mig en stund i huvudet innan jag beslöt mig för att gå till botten med eländet.

Öppnade dosan för manövrering an motorn (av/på), men såg inget skumt där. Gick vidare och delade på motor/hydraulpump får att få loss motorn och öppna kopplingsboxen på den. Vid öppnande av denna såg det ut som kriget där inne - jordkabel sitter jordad som sig bör, sen sitter tre skruvar där ingående faser plus nolla går vidare till motorns lindningar. Sen kommer tre kablar i retur från motorn och sitter med en skena kopplade i varandra. Här identifierade jag en retur som brunnit av intill kabelskon.

Under kopplingsplinten hittade jag några lösa cm kabel, så jag tog till mig den, knipsade av det eländigaste på den brunna kabeln, klämde dit ny kabelsko.

Just det, det ska sägas med - typ alla muttrar satt riktigt löst och jag upplevde att en del gängat ur sig flera varv. Drog slutsatsen att antingen har någon odugling varit där och pillat, eller så har det varit dassigt från fabrik, men kanske mest troligt är att plasten i plinten åldrat och börjat smula sönder, varvid moment såklart tappas i åtdragningen. Tänker att den försämrade kontakten till slut ledde till svetslåga och så var det klippt.

Vid återmonteringen gick plinten sönder på riktigt, men jag beslöt mig för att köra med tåtarna i luften bara för att se om skiten fungerade överhuvudtaget. Det gjorde det dock inte. Axeln snurrar lätt och skapligt friktionsfritt så den har inte rostat fast eller skurit. Den gör ett minimalt igångsättande innan jordfelsbrytaren löser ut så det blir en minimal rotation på axeln, typ ett kvarts varv men sen är det dött.

Min slutsats är att den varma kabeln även blivit varm i lindningen och där smält ihop med intilliggande lindning, alternativt chassit, och felar på så vis. Har någon som faktiskt är elutbildad någon bättre slutsats?

Vidare, visst är det bara skrot av den här nu, möjligtvis undantaget axeln då?

Jag tittade på typskylten för att få en ledtråd vad jag ska jaga efter, men det står typ inga enheter eller liknande. Hur vet man att man får tag på något med ungefär samma effekt/varvtal men framförallt att få till hålbilder osv att stämma? Är det ens görbart?

Återkommer strax med bilder med, skriver det här på mobilen så den biten blir enklare via storburk.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Broder Truck: Det låter som om de tre lindningarna är Y-kopplade och plinten är alltså mittpunkten på de tre lindningarna.
Om dessa tre trådar inte är sammankopplade så sitter inte motorlindningarna på något sätt ihop och självklart kan inte maskineriet fungera. Du bör alltså mäta med DMM (Digital multimeter) att grejerna sitter ihop och försöka klura.

Vad som händer utan att de är sammankopplade är troligen svårt att dra någon slutsats ifrån.

Överväg att ta ett par schyssta bilder och länka in.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom
Här är ett par bilder! Jag var nog otydlig i mitt första inlägg, men jag klämde dit ny sko och sammanfogade återigen mittpunkten i "Y"-et då, enligt din rimliga förklaring. Dock med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Ledsen för dubbelpost nu, men så här såg det ut efter att jag bondmeckat ihop allt igen, snyggade även till den blå inkommande som låg riktigt dumt "original".

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Broder Truck:

@DavidtheDoom
Här är ett par bilder! Jag var nog otydlig i mitt första inlägg, men jag klämde dit ny sko och sammanfogade återigen mittpunkten i "Y"-et då, enligt din rimliga förklaring. Dock med samma resultat.

https://i.imgur.com/yKxaIDr.jpg
https://i.imgur.com/Ksdxkw7.jpg
https://i.imgur.com/PARc1dr.jpg

Okej, Du kan köra motorn på en fas eller trefas. Δ/Y
Det Y-koppling i detta fallet av vad jag kan tyda på bilderna.

Jag hade gått på med multimeter och mätt lindningarna.
Är någon av lindningarna av eller kortsluten med annan lindning?

Vanlig felpunkt är att lindningarna spricker efter alla värmecykler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Låter rimligt, har inte använt multimeter till något annat än jaga tåtar med spänning i bilar så har inte ens tänkt på att det vore ett rimligt nästa steg. Hur bär jag mig åt då, mäter mellan kabel till lindning - kabel från lindning och växlar till resistans-läget på multimetern?

Edit - visst är det så att om en lindning är av någonstans, eller kortsluten, är det bara en klump skrot jag håller i?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Broder Truck:

@DavidtheDoom:
Låter rimligt, har inte använt multimeter till något annat än jaga tåtar med spänning i bilar så har inte ens tänkt på att det vore ett rimligt nästa steg. Hur bär jag mig åt då, mäter mellan kabel till lindning - kabel från lindning och växlar till resistans-läget på multimetern?

Edit - visst är det så att om en lindning är av någonstans, eller kortsluten, är det bara en klump skrot jag håller i?

Resistansmätning och kontinuitet är dina vänner!
Har ingen direkt hum om vad förväntade värden bör vara på ok lindningar.

En lidning är av = dåligt.
Är det Y-koppling så sitter ju lindningarna ihop i mittpunkten men du bör ha högre resistans på en ensam lindning än två som är kortslutna (Tänk parallellkopplade motstånd). Här börjar dock min praktiska erfarenhet tryta, är inte kraftingenjör.

Om något är paj är det nog direkt olämpligt att ge sig på att försöka laga, vet inte ens om det är möjligt utan att linda om hela motorn.

En ersättningsmotor kan vara 1-fas eller 3-fas och bör ligga runt 1500 varv/minut är min gissning (om man tittar på märkplåten). 1410 är troligen nominell rotationshastighet på motorn.
11.8/6.8 är (A) nog märkström. 25.8 (nm) kan vara vridmoment.

Jag har dock inte tagit och räknat på om detta ens kan vara rimliga siffror. Är bara kvalificerade gissningar från mitt håll. Finns mycket duktigare killar och tjejer där ute som kan svara på detta i sömnen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja, och för egen del så övergår det här mitt begränsade förstånd bara av försöka begripa det där med Y-koppling så jag är tacksam över lite input iallafall

Tar jag tag i det imorgon igen kan det ju vara lite kul att gå loss med multimetern och låtsas förstå mig på den, men det lutar väl ändå åt att skiten är ett gäng kg skrot med andra ord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Broder Truck:

Ja, och för egen del så övergår det här mitt begränsade förstånd bara av försöka begripa det där med Y-koppling så jag är tacksam över lite input iallafall

Tar jag tag i det imorgon igen kan det ju vara lite kul att gå loss med multimetern och låtsas förstå mig på den, men det lutar väl ändå åt att skiten är ett gäng kg skrot med andra ord.

Såg att du editerade in ytterligare lite. Har lagt till tankar kring detta i inlägg ovan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Fint, stort tack för schysst input! Nej, det känns inte riktigt görligt att rätta till någon lindning eller liknande. Vore kul att få reda på om en ny motor överstiger kostnaden för en helt ny vedklyv.