Vilken 65 tum hade ni valt TCL Ep685 eller LG Nanocell SM8600?

Permalänk

Vilken 65 tum hade ni valt TCL Ep685 eller LG Nanocell SM8600?

Behöver er hjälp då jag har fruktansvärt svårt att välja mellan dessa två (ej tipsa om andra modeller mm gäller just dessa två mot varandra) stirrat mig blind på båda två och båda har sina för och nackdelar såklart, ser mest på Netflix samt spelar via PS4.

Båda gäller 65 tums versionen, kikat i evigheter på dessa två, gillade trycket i färgerna på LG:n och skärpan men hört mixade omdömen på diverse youtube kanaler, detsamma med TCL allt från fantastiskt panel till oduglig, hört detta om båda. Kikat inne på elgiganten och tycker som sagt att båda levererar otrolig snygg bild (till ytan då det som rullas där om och om) LGs punch i färgerna men TCL rent estetiskt då den är extrem tunn ser riktigt Nice ut men osäker kring märket, kvalité mm mm LG känner man igen osv.

Självklart hade jag önskat en 65 oled men budget och intryck hamnar kring dessa två efter mycket om och men, kan bara inte bestämma mig, har några härinne självt sett dessa i butik och vad hade ni valt? Priset på TCL är ju lockande så sett också, har kass budget men kan pressa kanske lite till om nanocell är "bättre"?

LG
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24374/lg-65-sm86...

Tcl
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/32479/tcl-65-ep6...

Ljud och bild gav tcl bra betyg =

https://www.ljudochbild.se/test/tv/65-tums-tv/tcl-65ep685/?_g....#lesvidere

Medans andra sidor nämner att LGn är det närmsta oled man kan komma utan oled = hjälp mig i denna djungeln.

https://youtu.be/ZhdMVqW9UTA

/Martin

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Har du kollat Laxpuddings finfina TV-guide? https://m.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-til...

Permalänk
Medlem

Om jag var i din sits hade jag valt denna B9 istället. (väldigt bra recension Här)

Jag har själv förra årets modell och är dundernöjd. Att det som är svart på skärmen inte ger ifrån sig något ljus är något jag verkligen uppskattar varje gång jag använder den. Färgerna är i princip perfekta, skärpan är otrolig och att kolla på en bra film i Dolby Vision på en TV som klarar av att visa den sortens bild är alltid lika spännande. Sen är menyerna i LGs tv apparater väldigt bra om du frågar mig. Att kunna använda fjärrkontrollen som en mus på skärmen är rena paradiset, önskar alla TV-apparater kunde göra det.

Jag skulle välja en 55" Oled istället för en 65" Lcd alla dagar i veckan, om du inte har någon speciell anledning till vice versa.

Hur långt sitter du från TVn? Jag sitter själv ca 3m från min 55" och jag tycker det är perfekt, skulle också definitivt kunna sitta längre ifrån och fortfarande ha en väldigt bra upplevelse.

Här är en review på LGn du länkade: Länk Du kan ju läsa själv vad de tar upp och se vad du prioriterar själv

Sen är det alltid lika fascinerande att kolla på Oled från sidan och se hur tunn den är

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Om jag var i din sits hade jag valt denna B9 istället. (väldigt bra recension Här)

Jag har själv förra årets modell och är dundernöjd. Att det som är svart på skärmen inte ger ifrån sig något ljus är något jag verkligen uppskattar varje gång jag använder den. Färgerna är i princip perfekta, skärpan är otrolig och att kolla på en bra film i Dolby Vision på en TV som klarar av att visa den sortens bild är alltid lika spännande. Sen är menyerna i LGs tv apparater väldigt bra om du frågar mig. Att kunna använda fjärrkontrollen som en mus på skärmen är rena paradiset, önskar alla TV-apparater kunde göra det.

Jag skulle välja en 55" Oled istället för en 65" Lcd alla dagar i veckan, om du inte har någon speciell anledning till vice versa.

Hur långt sitter du från TVn? Jag sitter själv ca 3m från min 55" och jag tycker det är perfekt, skulle också definitivt kunna sitta längre ifrån och fortfarande ha en väldigt bra upplevelse.

Här är en review på LGn du länkade: Länk Du kan ju läsa själv vad de tar upp och se vad du prioriterar själv

Sen är det alltid lika fascinerande att kolla på Oled från sidan och se hur tunn den är

Kvalité kontra storlek jag vet 🙈sitter på Panasonic 55 plasma och är sugen på 65 tum så därför började jag kika på tcl:en när elgiganten kör den för 9990kr men dilemmat med gå ner i "kvalité" kontra storlek, samtidigt tänker jag "är jag för kräsen?" men svärta, skärpa spelar extrem viktig roll därför jag aldrig kommer till något köp 🙈stram budget som sagt...men oled är oled jag

Jag sitter ungefär lika långt ifrån som dig, 3 meter.

Kan eventuell få tag i en begagnad LG oled 55 B7V måttligt använd (2017) för 6500kr är den en kap ännu eller till det priset? Funderar lite på den annars om du vet något om de panelerna är känsligare för in bränning?

55 eller 65, in bränning är något som oroar därför kikade lite på budget 65or också. Inte lätt 🙈

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Jag har LG Nanocell SM8600! gick från en 55" LG 4k (glömt av modellnamn) och jag är nöjd! svärtan mot en Oled är ju inget att skryta om direkt.

Byter inte upp i första taget, spelar mycket Xbox och kollar endel på 4K filmer och det funkar fint! väldigt enkelt gränssnitt också!

Edit: såg nu att den vart ganska dyr, jag köpte min förra året i mellandagarna och då kostade den 8999:-.. :/

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

@harmonizer: Finns också Samsung QE65Q70R för 13K är en modell som är snäppet bättre än både LED TV modellerna som länkats

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@harmonizer: Finns också Samsung QE65Q70R för 13K är en modell som är snäppet bättre än både LED TV modellerna som länkats

15000 kr dock. Mın budget är max 10 😞

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Skrivet av SotarnAnton:

Jag har LG Nanocell SM8600! gick från en 55" LG 4k (glömt av modellnamn) och jag är nöjd! svärtan mot en Oled är ju inget att skryta om direkt.

Byter inte upp i första taget, spelar mycket Xbox och kollar endel på 4K filmer och det funkar fint! väldigt enkelt gränssnitt också!

Edit: såg nu att den vart ganska dyr, jag köpte min förra året i mellandagarna och då kostade den 8999:-.. :/

Har den tidigare legat såpass lågt alltså, där ligger lillebror modellen 8200 nu..

Men du är nöjd med svärtan trots allt, klart oled inte går att jämföra med, men inte så illa som vissa youtube kanaler hävdat? Hört att från deep black till grey 😅?
Hur upplever du färgåtergivningen?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonizer:

15000 kr dock. Mın budget är max 10 😞

Netonnet måste ha höjt priset när jag länkade TV så kostade den 13K

Hifi klubben säljer den fortfarande för 13K

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sams...

Edit Ifall du ska köpa TCL så är TCL 65EC785 den bättre modellen kostar också lite mindre just nu

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5210575

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonizer:

Kvalité kontra storlek jag vet 🙈sitter på Panasonic 55 plasma och är sugen på 65 tum så därför började jag kika på tcl:en när elgiganten kör den för 9990kr men dilemmat med gå ner i "kvalité" kontra storlek, samtidigt tänker jag "är jag för kräsen?" men svärta, skärpa spelar extrem viktig roll därför jag aldrig kommer till något köp 🙈stram budget som sagt...men oled är oled jag

Jag sitter ungefär lika långt ifrån som dig, 3 meter.

Kan eventuell få tag i en begagnad LG oled 55 B7V måttligt använd (2017) för 6500kr är den en kap ännu eller till det priset? Funderar lite på den annars om du vet något om de panelerna är känsligare för in bränning?

55 eller 65, in bränning är något som oroar därför kikade lite på budget 65or också. Inte lätt 🙈

Hade liknade dilemma själv, kompromissa på ens värderingar eller sätta sig i personlig konkurs inte lätt att bo i ett i-land!
Inbränning har jag haft 0 problem med när jag har haft den i över ett år nu. På min finns det massa funktioner som gör att det blir ganska idiotsäkert, skärmsläckare, pixel shift, magiskt program som körs i bakgrunden när man stänger av den. Men om du köper en begagnad så skulle jag definitivt testa den ganska noggrant innan du köper den för att kolla så att den tidigare ägaren inte har slaktat den och spelat samma spel 6h om dagen 6 månader i sträck.

En B7 är ju inte mycket äldre än min så jag skulle inte tro att det är någon större skillnad mellan dem i form av bildkvalitet. Det är ju ett bra pris för den kvalité man får men du kan ju alltid försöka pruta ned mot runt 5.5k.

Skrivet av Anders9110:

@harmonizer: Finns också Samsung QE65Q70R för 13K är en modell som är snäppet bättre än både LED TV modellerna som länkats

Den TVn är också ett respektabelt alternativ! Om du vill ha 65" och något högre ljusstyrka(om du sitter i ett väldigt ljust rum) så är den ett ganska bra alternativ. Har inte sett den irl men har svårt att tro att den klår Oled. Tror dock du skulle bli nöjd med den, kommer nog vara natt och dag jämfört med plasma.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Hade liknade dilemma själv, kompromissa på ens värderingar eller sätta sig i personlig konkurs inte lätt att bo i ett i-land!
Inbränning har jag haft 0 problem med när jag har haft den i över ett år nu. På min finns det massa funktioner som gör att det blir ganska idiotsäkert, skärmsläckare, pixel shift, magiskt program som körs i bakgrunden när man stänger av den. Men om du köper en begagnad så skulle jag definitivt testa den ganska noggrant innan du köper den för att kolla så att den tidigare ägaren inte har slaktat den och spelat samma spel 6h om dagen 6 månader i sträck.

En B7 är ju inte mycket äldre än min så jag skulle inte tro att det är någon större skillnad mellan dem i form av bildkvalitet. Det är ju ett bra pris för den kvalité man får men du kan ju alltid försöka pruta ned mot runt 5.5k.

Den TVn är också ett respektabelt alternativ! Om du vill ha 65" och något högre ljusstyrka(om du sitter i ett väldigt ljust rum) så är den ett ganska bra alternativ. Har inte sett den irl men har svårt att tro att den klår Oled. Tror dock du skulle bli nöjd med den, kommer nog vara natt och dag jämfört med plasma.

Vill gärna ha med dolby vision och atmos i tvn, fördelen med den begagnade b7an oled, dessutom 120hz om jag inte har fel, det har väl dessa lg oleds? Den var måttligt använd skrev killen som sålde, enda anledningen till att han sålde var för en ny oled på 65 istället 🙈. Du tycker dock att jag bör stanna på 55 tum om jag lyckas få tag i en oled för min budget däromkring?

Läste precis att nanocell modell 9000 har 120hz samt hdmi 2.1 = framtids säkrad tänker ps5 men då skenade precis igen tyvärr, dock intressant att veta kanske, bra specs (för ej vara oled)

Jag får fundera lite, så sjukt sugen på större tv dock förstår jag vad du menar bildkvaliteten på en 55 oled om jag lyckas hitta en i det priset är svår att slå annars...
Får se, nanocell serien finns kvar i huvudet av nån anledning 🙈tcl ep685 kanske jag bör släppa då 😋60hz va panel.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Netonnet måste ha höjt priset när jag länkade TV så kostade den 13K

Hifi klubben säljer den fortfarande för 13K

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sams...

Edit Ifall du ska köpa TCL så är TCL 65EC785 den bättre modellen kostar också lite mindre just nu

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5210575

Såg din länk först nu angående denna tcl modell, ska kika på den, specen. Tack

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

@harmonizer: Är nästan hudra på att bara 2019 modellen har 120Hz vid 1440p tyvärr

Jag skulle nog kika på den begagnade om du vill ha mycket tv för pengarna.
Mätte nu avståndet till min TV och jag märkte att jag ljög om 3m, det är typ exakt 2m
Men kan du inte typ flytta soffan längre fram? Beror lite på hur rummet ser ut såklart.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

@harmonizer: Vad har du för ljud föresten? Det är ju halva upplevelsen. TCLn som länkades verkade ju ha en helt ok soundbar på sig om det spelar någon roll.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonizer:

Såg din länk först nu angående denna tcl modell, ska kika på den, specen. Tack

Om TV ska används till film i ett mörkt rum så bör du tänka på att de flesta LG Nanocell TV apparater har ganska usel svärta förutom LG SM9800.

Fördelen är främst i ett ljust rum och väldigt breda betraktningsvinklar då LG kör med IPS paneler för sina Nanocell TV apparater.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Om TV ska används till film i ett mörkt rum så bör du tänka på att de flesta LG Nanocell TV apparater har ganska usel svärta förutom LG SM9800 fördelen är främst i ett ljust rum och väldigt breda betraktningsvinklar då LG kör med IPS paneler för sina Nanocell TV apparater.

Kan tyvärr inte flytta soffan närmare annars hade jag suttit riktigt nära för att få känslan av större 😂. Dock exakt 3 meter, mätte precis här med.

Jag har vardagsrummet delat, tv sidan där den hänger på väggen är en ganska mörk del av vardagsrummet har dock ett fönster mittemot alltså bakom soffan som ställer till det på sommaren men rullar ju självklart ner då 😅kan dock störa mig på glaset på plasman att det reflekteras ljus vilket gör det svårt att se hmm du menar nanocell kan bli ett problem då? Annars på är det en fondvägg i svart längsgående som sväljer mkt ljus i den delen av rummet så generellt har jag nog mörkare vardags rum en medel Svensson 😅.

Ljudmässigt ett 5.1 ljud system från pioneer, Yamaha förstärkare True HD, DTS+ ljud.

Soundbaren på den tcl:n gör kanske inte mkt men läste på ljud o bild att de hade förbättrat bildkvaliten, skärpan, motionblur mm mm på den där modellen...ahh inte lätt 🙈.
Nån tipsa mig om Philips the one modellen.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonizer:

Kan tyvärr inte flytta soffan närmare annars hade jag suttit riktigt nära för att få känslan av större 😂. Dock exakt 3 meter, mätte precis här med.

Jag har vardagsrummet delat, tv sidan där den hänger på väggen är en ganska mörk del av vardagsrummet har dock ett fönster mittemot alltså bakom soffan som ställer till det på sommaren men rullar ju självklart ner då 😅kan dock störa mig på glaset på plasman att det reflekteras ljus vilket gör det svårt att se hmm du menar nanocell kan bli ett problem då? Annars på är det en fondvägg i svart längsgående som sväljer mkt ljus i den delen av rummet så generellt har jag nog mörkare vardags rum en medel Svensson 😅.

Ljudmässigt ett 5.1 ljud system från pioneer, Yamaha förstärkare True HD, DTS+ ljud.

Soundbaren på den tcl:n gör kanske inte mkt men läste på ljud o bild att de hade förbättrat bildkvaliten, skärpan, motionblur mm mm på den där modellen...ahh inte lätt 🙈.
Nån tipsa mig om Philips the one modellen.

LG Nanocell är en IPS panel med bra betraktningsvinklar och ljusstyrka som lämpar sig bäst ifall du inte kan sitta rakt framför TV i ett ljust rum typ för en familj med barn som sitter vid sidan av TV är IPS bra eller i ett ljust rum där IPS svagheter som dålig svärta inte märks lika mycket.

I ett mörkt rum och ifall man sitter rakt framför TV är VA bättre än IPS TV apparater då kontrasten är mycket högre jämfört med en IPS.

Normal kontrast för en IPS är 1000:1 vissa top modeller når upp till ca 2400:1 med Local dimming men de är dyra VA brukar ha en kontrast mellan 4000:1 upp till 10000:1 med local dimming.

Högre kontrast ger bättre svärta risken är att bilden kommer vara ganska gråaktiga i mörka scener på en LG SM8600

https://www.rtings.com/ ger utmärkt information de testar väldigt många modeller.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
TCL Nordic

@harmonizer:

Hej.

Om du undrar något över våra modeller så är det bara att fråga....

Mvh Pelle, TCL

Permalänk

Jag kikade lite på Sonys X95 för skoj skull då den fått riktigt bra med omdömen, sett att priset är på väg ner rätt så bra på vissa sidor men tillslut såg jag denna videon om hur panelen riktigt duktigt reflekterar ljus alltså, den känns så sett rätt kass någon av er som sitter på denna?

https://youtu.be/XQrjUjsr2rM

Än sålänge är TCL 65EC785 kanske den som snurrar i huvudet. Under 10 papp behöver jag landa. 🙈

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Bildexpert 📺

@harmonizer: LG:s egna nanocell-IPS:er är så lång man kan komma från deras OLED. Eftersom kontrastförhållandet aldrig finns där hos IPS finns inte det dynamiska omfånget och svärtan hos en OLED. En SM8-modell har heller inte ljusstyrkan hos en OLED. Detta syns i hur LG optimerar funktionen hos sina LCD:er med en överlag ganska ljus bild, särskilt vid HDR. Det ser verkligen olika ut när teknikerns spelar på sina respektive styrkor, som i fallet med SM8-serien är sämre än en OLED.

TCL EP68 har en VA-panel och det är deras egen panel och de är konsekventa i kvaliteten, i alla fall de snart dussinet olika TCL-exemplar där jag kunnat på just unformitet.

Därför blir det den gamla vanliga fråga om att välja VA eller IPS efter dina behov.

Det skiljer sig också funktionellt där LG SM85/86 har en 120 Hz-panel och klarar 120 Hz-signaler. Den ger också fungerande 24-återgivning utan judder.
TCL EP68 är en 60 Hz-variant som inte hanterar 24p utan repeterar till 60 Hz. Modellen saknar även interpolering som annars – till viss mån – kan dölja judder.

Även där – matcha efter dina behov.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av harmonizer:

Jag kikade lite på Sonys X95 för skoj skull då den fått riktigt bra med omdömen, sett att priset är på väg ner rätt så bra på vissa sidor men tillslut såg jag denna videon om hur panelen riktigt duktigt reflekterar ljus alltså, den känns så sett rätt kass någon av er som sitter på denna?

XG95 har ett i sammanhanget alldeles utmärkt reflexfilter likt de flesta toppklassmodeller. Du kan räkna med att alla TV i en enklare klass än XG95 därför är sämre. Lösningen för villamannen i videon är att byta till en gardin som täcker hela fönstret och inte ger glipor på det sättet.

Permalänk

Sitter direkt framför tvn här så betraktningsvinkeln är väl inte extremt prio men man vet ju inte om man flyttar mm sen osv men här och nu sitter de flesta nästintill framför.
IPS, VA 60 mot 120 hz skitsvårt att få ihop allt för någon som inte är så insatt men om vi säger såhär då vilken tv för max 10 papp hade ni rekommenderat oavsett modell eller märke, film, serier, netflix samt ps4 (framtida ps5) är det som går här hemma, vad är det bästa sett till den budgeten som "all around tv" storlek 65 tum tycker ni?

Pga VA började jag titta då på tcl EC785 som är storebror till ep685 jag nämnde i början försökt se om jag kan hitta info om hz tal på den men inte lyckats ej angivet men för 10 papp och 65 i åtanke så kanske ni har något helt bättre förslag som passar mina behov?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Bildexpert 📺

@harmonizer: Ska du köpa en TV med tanke på nästa generation konsoler så är det bättre att vänta tills de släpps och då se vilka TV som bekräftat fungerar väl enligt de krav som en PS5 nya xboxen ställer. Att tänka framåtkompatibelt med teknik har aldrig varit en hållbar strategi. Men på pappret ligger LG:s modeller närmare jämfört med TCL. RÄkna dock mer med att 2020-modellerna kommer gå närmare detta och även påverkas av senare uppdateringar för mjukvaran. De modeller som kom 2019 är nog ganska så frysta i tiden för vad som var aktuellt 2019.

Annars är det precis de här besluten du måste ta själv. Ingen kan ärligt tala om för sig vad du ska köpa för 10.000 kronor för att det är "bäst". Vore det så enkelt skulle det bara finnas en modell och ingen annan på marknaden. Du måste själv vikta funktioner mot budget och just hur du använder TV:n.

Du har information om de etablerade tillverkarnas modeller här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Permalänk

Har skramlat ihop lite extra i budget väg så funderar mellan dessa två

Philips oled
https://www.trustedreviews.com/reviews/philips-65oled754

Sony 65 x95

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31216/sony-65-xg...

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Bildexpert 📺

@harmonizer: Beror på vad du prioriterar för egenskaper. Philips OLED har det man väntar sig av en OLED men är samtidigt inte snarlik de andra modellerna från LG, Sony och Panasonic. Philips OLED kommer att prioritera ljusstyrka och lysa på ganska ordentligt för och inte ge någon vidare kontroll över färgerna eller bildens karaktär. Du får vad du ser mer eller mindre. Många väljer Philips i första hand för Ambilight.

Sony XG95 (eller Sonys OLED) kommer att vara tvärtom på dessa punkter och ge dig kontroll över bilden på helt annat sätt, inklusive hur menysystemen fungerar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@harmonizer: Beror på vad du prioriterar för egenskaper. Philips OLED har det man väntar sig av en OLED men är samtidigt inte snarlik de andra modellerna från LG, Sony och Panasonic. Philips OLED kommer att prioritera ljusstyrka och lysa på ganska ordentligt för och inte ge någon vidare kontroll över färgerna eller bildens karaktär. Du får vad du ser mer eller mindre. Många väljer Philips i första hand för Ambilight.

Sony XG95 (eller Sonys OLED) kommer att vara tvärtom på dessa punkter och ge dig kontroll över bilden på helt annat sätt, inklusive hur menysystemen fungerar.

Väldigt tacksam för dina svar och kunskaper Laxpudding att du tar tiden och svarar så utförligt.

Trodde denna Oled från philips piskade Sony X950g panelen är ändå en Oled (LG:s läste jag på då Philips inte gör egna) Sony är väl en LCD "bara" dock fått extremt fina recensioner likväl den som Philips Oled. Struntar i ambient Light blev rekommenderad denna pga Oled sett till priset men trodde den piska x95 i panel, svärta, färger helhet men därför jag uppskattar era input. Vill ha bästa film/serie upplevelse for the buck så att säga. 120hz panel, dolby vision/atmos utöver hdr10 mm trodde jag den tog x950g i upplevelse med sin oled panel.
Skönt att få kunskap från er som sett dessa panel live kanske, uppskattas.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Bildexpert 📺

@harmonizer: Det är LG Displays som tillverkar själva panelen på alla OLED-TV idag. Så grundförutsättningen är snarlik. Men det byter dock inte att alla modeller är exakt likadana utan det är betydande skillnader mellan de olika tillverkarnas produkter baserat på hur de driver panelen.

Ingen OLED, förutom möjligtvis Panasonic GZ2000E kan stå emot Sony XG95 i fråga om rå ljusstyrka när det behövs, till exempel vid HDR. Och pratar vi om färgprecision är själva panelen bara en förutsättning. Hur den drivs avgör resultatet och där kommer Philips styra över bilden precis en smula så att den ser mer "punschig" ut – men också riskera tappa detaljer i högdagrar. Syns även i ansikten och hudtoner som med Philips nuvarande sätt att hantera bilden kan se lite blankare ut än de ska.

Och du kan inte påverka detta. Vilket kanske är helt okey om kraven är just det, en lite överstyrd och ljusstark bild med mesta möjliga svärta på samma gång.

Båda två är bra apparater men de svarar mot olika sorters tycke och smak.