S20, Iphone 11 eller Note 10+?

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jag har inte räknat batteritiden, och eftersom jag kör på 2400x1440 @ 120hz så drar det ju mer. Däremot så har jag stängt av bakgrundsprocesser för alla appar utom epost och några väldigt få selekta appar som jag vill ska kunna hämta information och meddela när något nytt har hänt. Men en laddning räcker hela dagen, även med en god portion youtubaned. Netflix och den sortens streaming använder jag inte alls på mobil, så kan inte uttala mig om det drar mer batteri. Snabbladdning (trådlös) fungerar utmärkt och kör inga tunga spel heller. Mest sudoku, wordfeud, ruzzle och lite annat smått och gott.

Den enda nackdelen jag direkt kan känna är känslan av byggkvalité. Baksidan är plastig men hållbar. Där känns en iphone direkt mycket stabilare. Men annars så skulle jag absolut kunna rekommendera en S20. Är du i närheten av en Telia/Tele2/whatever butik så passa på och känn. Det är det bästa inför potentiellt köp

Edit: Att det har expanderbart minne är också ett riktigt stort plus

Tack för input. S20 verkar vara en jäkligt nice mobil men har läst och sett mycket på youtube där man inte är helt nöjd med batteritiden, milt sagt. Vet inte om jag vågar

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Bror vad du ska använda mobilen till och vad du föredrar över annat.

1. Kör du Apple eller Google ekosystem? Håll dig till det du kör. Om inget kör på följande:
2. Bästa video iPhone
3. Bästa kamera pixel
4. Features Samsung. Snapdragon.

Övriga telefoner undviker jag själv pga buggar, dålig kamera etc.
Oneplus m.m. har varit bra men har blivit sämre och dyrare. Sämre i förhållande till hur de var kontra pris.

Annars så köp den telefon som du tycker allra bäst om i handen.
Har kört de flesta lurar men testade pixel när de kom ut och efter det har jag enbart testat andra telefoner men i slutändan alltid gått tillbaka till pixeln. Många lovar men lever inte upp till det. Speciellt de telefoner som hypeas.
Lycka till

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Bror vad du ska använda mobilen till och vad du föredrar över annat.

1. Kör du Apple eller Google ekosystem? Håll dig till det du kör. Om inget kör på följande:
2. Bästa video iPhone
3. Bästa kamera pixel
4. Features Samsung. Snapdragon.

Övriga telefoner undviker jag själv pga buggar, dålig kamera etc.
Oneplus m.m. har varit bra men har blivit sämre och dyrare. Sämre i förhållande till hur de var kontra pris.

Annars så köp den telefon som du tycker allra bäst om i handen.
Har kört de flesta lurar men testade pixel när de kom ut och efter det har jag enbart testat andra telefoner men i slutändan alltid gått tillbaka till pixeln. Många lovar men lever inte upp till det. Speciellt de telefoner som hypeas.
Lycka till

Använder Google photos för bildsynk men det finns väl till iOS? Eller funkar det sämre än deras motsvarighet (iCloud)Likaså en del Google sheets i jobbet som jag oxå förutsätter att jag kan jobba lika bra i med iOS?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Administrativ avgift

@SoftArrow: S20 kan du kasta bort direkt då vi har Exynos processorn i Sverige, det du istället kan titta på är Oneplus 8 /Pro - Mi 10/Pro.

IOS/Android är också ett val - vad gör du på telefonen som skulle vara bättre på Android? Behöver du modda/göra massor av inställningar, appar som bara finns där eller väljer du hellre något som bara funkar? Dock har Iphone inte 90HZ display

Rent generellt är tillbehören 100ggr bättre på IOS dvs apple Watch kontra Android ditto - Google pay finns inte i Sverige - Samsungs klocka är den enda som funkar native. Det går att köra en proxy på Wear OS som gör att pay fungerar (jag själv gör det) men det som promotar android för mig är 90HZ - Appar - Custom Roms - annat ditto.

Ska det bara funka och hålla länge (Uppdateringar i 5år garanterade) Iphone 11 - Vill du ha high specs med display Android och custom ditto Android.

kolla även - https://www.youtube.com/watch?v=165bpjQ2ZNs&t=317s där han går igenom hur många appar kan vara ooptimerade för android och funktioner som rent av bara är kassa kontra iphone.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Använder Google photos för bildsynk men det finns väl till iOS? Eller funkar det sämre än deras motsvarighet (iCloud)Likaså en del Google sheets i jobbet som jag oxå förutsätter att jag kan jobba lika bra i med iOS?

Det finns mycket om ekosystem på nätet så läs om de olika bitarna där. Finns även pros and cons kring mjukvarudelen i ekosystemen. Själv kör jag android på tablets och telefon men annat på resterande delar. Är ingen eko-fanatiker och fungerar hur bra som helst då jag inte kör någon specifik mjukvara eller hårdvara då jag ändå ställer in allt själv på djup detaljnivå i slutändan.
Däremot är det en del som kör den ena eller andra för bla. igenkänning m.m.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Samsung S20 också. Hade tur och fick den till bra pris under kampanj på Comvig för några veckor sedan.
S20 ligger bra i handen tycker jag. + och Ultra skulle kännas för stora för mig.
Jag kör 120hz skärmfrekvens och efter att jag börjat göra det skulle jag ALDRIG gå tillbaka till 60Hz. Genom att skapa en Bixbyrutin kan man köra Medium energisparläge OCH 120hz, vilket inte går annars. Tack till Gilgamesh på Swedroid för det

Mobilsurfar jag bara ca 2h per dag så räcker batteriet 2 dagar för mig. Upplever prestandan i Medium läget fullt tillräcklig. Det är Exynos versionen.
Älskar telefonen. Kameran är äckligt bra förutom 64mpix läget som jag upplever det svårare att få bra bilder speciellt i lite rörelse, känns som att hårdvaran inte hänger med riktigt. Har inte kört telefonen i högt prestandaläge eller Optimerat läge, möjligt att det skulle fungera bättre.

Toknöjd med luren annars. Särskilt för 395/24 (varav 195 är abonnemanget.

De här bixby routines är sjukt användbara.

Några exempel jag satt upp

120hz skärm på Medium energisparläge
När jag lämnar hemmet slås wifi av
När Samsung Dex triggas slås bluetooth igång och ansluter mus osv
Går att customisera väldigt mycket med Bixby routines. Upplägget är typ "If this" then "that"

Sen gillar jag Samsung DEX också men det finns ju bak till S8.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Note 20 säljs om 2 månader. Skulle ha väntat på den istället

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Peter77:

Slår ett slag för Samsung S20 också. Hade tur och fick den till bra pris under kampanj på Comvig för några veckor sedan.
S20 ligger bra i handen tycker jag. + och Ultra skulle kännas för stora för mig.
Jag kör 120hz skärmfrekvens och efter att jag börjat göra det skulle jag ALDRIG gå tillbaka till 60Hz. Genom att skapa en Bixbyrutin kan man köra Medium energisparläge OCH 120hz, vilket inte går annars. Tack till Gilgamesh på Swedroid för det

Mobilsurfar jag bara ca 2h per dag så räcker batteriet 2 dagar för mig. Upplever prestandan i Medium läget fullt tillräcklig. Det är Exynos versionen.
Älskar telefonen. Kameran är äckligt bra förutom 64mpix läget som jag upplever det svårare att få bra bilder speciellt i lite rörelse, känns som att hårdvaran inte hänger med riktigt. Har inte kört telefonen i högt prestandaläge eller Optimerat läge, möjligt att det skulle fungera bättre.

Toknöjd med luren annars. Särskilt för 395/24 (varav 195 är abonnemanget.

De här bixby routines är sjukt användbara.

Några exempel jag satt upp

120hz skärm på Medium energisparläge
När jag lämnar hemmet slås wifi av
När Samsung Dex triggas slås bluetooth igång och ansluter mus osv
Går att customisera väldigt mycket med Bixby routines. Upplägget är typ "If this" then "that"

Sen gillar jag Samsung DEX också men det finns ju bak till S8.

Tack för tipsen och minirecensionen 🙂 Fråga, Hur märker man av att prestandaläget är medium? Vad går långsammare?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tack för tipsen och minirecensionen 🙂 Fråga, Hur märker man av att prestandaläget är medium? Vad går långsammare?

Det är det som är grejen, jag tycker inte det är något som direkt går långsammare. Antar att man kanske märker av det i spel, men jag spelar inte.

Medium energisparläge är 70% cpu clock, -10% skärmstyrka, 5G off och lite annat jag inte direkt kommer ihåg nu. Men kort sagt inget jag tänker på. Jag gick från en S7 till denna och även om denna går på medium är den ju galet smooth jämförelsevis.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Det finns mycket om ekosystem på nätet så läs om de olika bitarna där. Finns även pros and cons kring mjukvarudelen i ekosystemen. Själv kör jag android på tablets och telefon men annat på resterande delar. Är ingen eko-fanatiker och fungerar hur bra som helst då jag inte kör någon specifik mjukvara eller hårdvara då jag ändå ställer in allt själv på djup detaljnivå i slutändan.
Däremot är det en del som kör den ena eller andra för bla. igenkänning m.m.

Vad betyder ecosystem?

"Ett ekosystem är ett avgränsat område i naturen som vi valt att betrakta som ett system, det vill säga en helhet, för att lättare kunna studera det. Ett ekosystem kan vara stort eller litet beroende på vad man väljer att studera, till exempel ekosystemet i havet eller i en liten damm."

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Vad betyder ecosystem?

"Ett ekosystem är ett avgränsat område i naturen som vi valt att betrakta som ett system, det vill säga en helhet, för att lättare kunna studera det. Ett ekosystem kan vara stort eller litet beroende på vad man väljer att studera, till exempel ekosystemet i havet eller i en liten damm."

ekosystem

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Kan inte du berätta vad det betyder?
Låter för mig som något nytt coolt uttryck som alla upprepar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kan inte du berätta vad det betyder?
Låter för mig som något nytt coolt uttryck som alla upprepar.

Yääääni Google exempelvis, du har Google Chrome, Keep, Task, One, Wifi, Calender, Contacts, Messages etc där Apple har motsvarighet och nu Huawei.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kan inte du berätta vad det betyder?
Låter för mig som något nytt coolt uttryck som alla upprepar.

Inget nytt alls. Funnits ett tag men har väl tagit spinn när.alla hippa influencers börjat säga daily driver, ecosystem etc.

Är dessutom väldigt intressant för företag att implementera för att binda kunden i den digitala transformation som fortfarande sker.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Digitalt_ekosystem

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Har TS lyckats bestämma sig ännu?
Helt enkelt är det ju inte att välja idag.

Du borde kunna hitta en jämförelse med just de 3 modellerna du funderar över på youtube där du kan vikta ditt beslut extra tungt mot kriterier som kanske vilken som tar bäst bilder samt har bäst batteritid eller vad som nu är extra viktigt för dig?

Själv har jag Samsung S20 5G som jag är supernöjd med, dock är det Exynos versionen och jag hade såklart hellre haft Snapdragonversionen, men fick min till väldigt bra pris via Comviq och det hade inte kännts motiverat att betala dubbla kostnaden för att importera den. Anser jag att Samsung S20 5G Exynos 990 är tillräckligt bra för ca 5000kr? För helvete, ja, hur lätt som helst. Helt oslagbar för mina behov. Skulle jag vara beredd att betala 5-6000kr mer för 20-25% bättre prestanda och några timmar mer batteritid? Nej absolut inte.

Vore roligt ändå att veta vad du bestämmer dig för. I slutändan är det ofta så att man kanske har kollat en väldans massa recensioner men ändå bestämmer sig med utgångspunkt av gammal vana och en känsla man har. Hoppas du blir nöjd vad du än väljer!

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring