Hjälp? Går ej logga in! (authenticator)

Permalänk
Medlem

Hjälp? Går ej logga in! (authenticator)

Hej alla!
Jag fick tips om att skriva i detta forum och be om hjälp. Ska försöka förklara mitt problem så bra som möjligt:)
Hoppas jag la detta i rätt kategori också?

Jag skulle lämna in min mobil på lagning. Tömde den.
Startade lånetelefonen och skulle logga in på alla mina konton, (facebook, messenger, instagram osv)
Jag hade tydligen tvåstegsverifiering på ord. telefonen genom "Microsoft Authenticator".

Nu till problemet.... eftersom jag skulle logga in första gången på "Authenticator" på den nya enheten så krävdes verifiering:

1. Genom appen på den gamla telefonen:
Gamla telefonen är tömd. Har den dock kvar här hemma.

2. Genom mobilnummer:
Jag har ej kvar det numret som är registrerat.
Så därför tar jag mig inte in någonstans.

Jag har skickat in för att byta säkerhetsinformationen. I det här fallet mobilnumret.
Men de är låst i 30 dagar pga säkerhetsskäl.
Jag behöver komma åt mina konton tidigare än så.

Har även skickat en begäran på att återställa mitt microsoft-konto. Men ej fått svar på det än.
Och vet ej om det hjälper då kanske tvåstegsverifieringen kanske är kvar iaf?

Har även försökt ringa Microsoft-support. Men då det handlar om lösenord får jag aldrig prata med en telefonist utan blir skickad till sidan där man återställer lösenord.

Även provar nå dom i chatt. Men det är bara automatiska svar.
Och mitt i påsken och allt.....

Enda jag kan logga in på är min hotmail.

Kan någon hjälpa mig?
/Emelie

Permalänk
Medlem

Tillägg

Jag undrar alltså om det går ta bort så man inte behöver använda Authenticatorn och bara mitt vanliga lösenord=)

Permalänk
Medlem

Du har inte kvar återställningskoderna som du blir ombedd att spara när du ansluter authenticatorn?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic:

hmm.. nää :(((( minns inte ens att det var något sånt. Kan man ha fått dom på mail? eller är det nått man måste skriva upp själv?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av tjej:

Jag undrar alltså om det går ta bort så man inte behöver använda Authenticatorn och bara mitt vanliga lösenord=)

Nej, detta är just vitsen med tvåfaktorsautentisering. Annars skulle ju vem som helst som fått tag i ditt lösenord kunna avaktivera denna funktion.

Möjligtvis att det går att stänga av om du fortfarande är inloggad på någon annan enhet, tex din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Du har inte kvar återställningskoderna som du blir ombedd att spara när du ansluter authenticatorn?

hmm.. nää :(((( minns inte ens att det var något sånt. Kan man ha fått dom på mail? eller är det nått man måste skriva upp själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Nej, detta är just vitsen med tvåfaktorsautentisering. Annars skulle ju vem som helst som fått tag i ditt lösenord kunna avaktivera denna funktion.

Möjligtvis att det går att stänga av om du fortfarande är inloggad på någon annan enhet, tex din dator?

Nej har redan kollat de om inloggning på annan enhet...

Permalänk

Du har inte kopplat ett mobilnummer till ditt konto? I så fall borde du eventuellt kunna komma åt kontot på det sättet. Du väljer "glömt lösenord" när du loggar in och ber Microsoft att skicka en säkerhetskod via SMS.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter s.k. bumpning. Detta då vi vill att alla ska ha samma chans att få sina trådar uppmärksammade

Skrivet av tjej:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om du inte har återställningskoderna så du kan inaktivera tvåfaktorsautentisering, och du återställt din mobil så du inte längre kan använda appen du har tvåfaktorsautentisering på så är du tyvärr ganska körd.
Det som kanske kan fungera för dig är att du får tag i nån administratör på dom konton du vill komma åt men då behöver du skicka in ditt ID / Körkort / Pass, och sen verifiera dig på det sättet och förklara vad som hänt,
men även vid detta senario så är det ytterst tveksamt om dom skulle låsa upp ditt acc / har möjlighet att låsa upp ditt acc. Jag antar att är upp till dom som bestämmer på insta / fb osv om dom nu vill hjälpa dig.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk

Ett tips är att du försöker få tillbaka ditt gamla telefonnummer, är det ledigt så är det den enklaste vägen att ta. Skaffa det som kontaktkort eller ta ett abonnemang utan bindningstid, lås upp din konton, byt telefonnummer och avsluta abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Ett tips är att du försöker få tillbaka ditt gamla telefonnummer, är det ledigt så är det den enklaste vägen att ta. Skaffa det som kontaktkort eller ta ett abonnemang utan bindningstid, lås upp din konton, byt telefonnummer och avsluta abonnemanget.

Tack det var ett bra tips☺️ Tyvärr så var det för nyligt jag bytte nr så det var fortfarande ”upptaget.
Jag kunde skicka in till atchenticator och byta nummer men måste vänta 30 dagar😅