Veckans fråga: Vad har ditt tangentbord för typ av brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nåt du kan rekommendera om man vill ha bakgrundsbelysning?

Varmilo har bakgrundsbelysning, oftast bara vit dock
Om det är RGB du vill ha så finns det bara en modell med RGB
"Varmilo VA109M Double Rainbow"

https://www.maxgaming.se/Shop/Product/List?q=Varmilo

Permalänk
Medlem

Finns det någon mer som gillar skrivkänslan och ljudet med Cherry MX Blue? Eller tycker alla att de är sjukt jobbiga?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larakiri:

Varmilo har bakgrundsbelysning, oftast bara vit dock
Om det är RGB du vill ha så finns det bara en modell med RGB
"Varmilo VA109M Double Rainbow"

https://www.maxgaming.se/Shop/Product/List?q=Varmilo

Okej, såg inte ut som nåt av intresse för mig personligen 😅 Vill nog inte ha TKL heller

Skrivet av waverider:

Finns det någon mer som gillar skrivkänslan och ljudet med Cherry MX Blue? Eller tycker alla att de är sjukt jobbiga?

Finns del människor som svär vid dom, men jag tycker bara dom verkar jobbiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Finns det någon mer som gillar skrivkänslan och ljudet med Cherry MX Blue? Eller tycker alla att de är sjukt jobbiga?

Älskar MX Blue/Razer green, har ett med razers gula brytare också, och man vet ju för fanken inte när man tryckt ner knappen på den, en blå eller grön talar om det för dig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har röda lågprofilsbrytare från Kailh (Cherry ML-kloner) som är väldigt sköna, men de sitter dock på ett Sharkoon Purewriter som är på upphällningen och tappar knapptryckningar hela tiden. Så det åker nog på tippen snart.

På mitt andra tangentbord i vardagsrummet, ett Varmilo VM87M, kör jag helt vanliga röda Cherry MX.

Permalänk
Medlem

Köpte precis röda, kört rubberdome fram tills nu för ljudet. Men fan, kommer aldrig kunna gå tillbaka. Men jag ångrar mig lite, jag tror att jag hade gillat bruna bättre för den där taktila känslan. Antagenligen blåa bäst, men då hade frugan nog blivit galen.

Och nu måste jag byta tangenbord på jobb också. Tur att man jobbar hemma ett par månader nu.

Varmilo VA109M Charcoal.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Köpte precis röda, kört rubberdome fram tills nu för ljudet. Men fan, kommer aldrig kunna gå tillbaka. Men jag ångrar mig lite, jag tror att jag hade gillat bruna bättre för den där taktila känslan. Antagenligen blåa bäst, men då hade frugan nog blivit galen.

Och nu måste jag byta tangenbord på jobb också. Tur att man jobbar hemma ett par månader nu.

Varmilo VA109M Charcoal.

Bruna är ändå inget att ha imo. Taktila kan man knappt kalla det, mer ett skrap halvvägs ner som om det vore sand i switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Bruna är ändå inget att ha imo. Taktila kan man knappt kalla det, mer ett skrap halvvägs ner som om det vore sand i switchen.

Tack. Jag kommer ihåg de gamla IBM tangentborden som klickade som Sören och gav en den feedbacken.

Vilka borde jag undersöka. Kan tänka mig att kolla andra än cherry. Taktila, men med så lite ljud som möjligt.

Blåa med o-ring kanske?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tack. Jag kommer ihåg de gamla IBM tangentborden som klickade som Sören och gav en den feedbacken.

Vilka borde jag undersöka. Kan tänka mig att kolla andra än cherry. Taktila, men med så lite ljud som möjligt.

Blåa med o-ring kanske?

Nu känns det som jag upprepar mig konstant här, men har du kollat på Topre? Hyfsat tysta och har en taktil känsla som jag älskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Nu känns det som jag upprepar mig konstant här, men har du kollat på Topre? Hyfsat tysta och har en taktil känsla som jag älskar.

Det gör du antagligen i så fall, men nej :). Jag kollade på några youtubes och köpte MX RED p.g.a ljudet, tänkte inte längre än så. Får hitta nått ställe i Malmö där man kan känna lite på olika switchar.

Är det något speciell version av Topre? Precis som cherry har sina olika färger?

Edit: Verkar inte så ... inte lika tydliga versioner IMO
https://deskthority.net/wiki/Topre_switch

Edit 2: Hittar inga tgb med topre på prisjakt. Finns inte i sökalternativen... ... Vet inte vad man ska välja.

Edit 3: Aha, Realforce

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det gör du antagligen i så fall, men nej :). Jag kollade på några youtubes och köpte MX RED p.g.a ljudet, tänkte inte längre än så. Får hitta nått ställe i Malmö där man kan känna lite på olika switchar.

Är det något speciell version av Topre? Precis som cherry har sina olika färger?

Edit: Verkar inte så ... inte lika tydliga versioner IMO
https://deskthority.net/wiki/Topre_switch

Edit 2: Hittar inga tgb med topre på prisjakt. Finns inte i sökalternativen... ... Vet inte vad man ska välja.

Topre är en switch eller vad man nu vill kalla det, sen finns det olika viktningar på tangenterna 45g och 55g är väl vanligaste. Sen finns det varierande också.

Topre bord är rätt ovanliga fortfarande tyvärr, och lite svåra att få tag på. Så man får köpa utomlands, sen kostar dom en del. Keyboardco.com säljer svenska Topre Realforce bord, skickas från UK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Okej, såg inte ut som nåt av intresse för mig personligen 😅 Vill nog inte ha TKL heller

Finns del människor som svär vid dom, men jag tycker bara dom verkar jobbiga...

Finns Full size, sen så finns det ju Ducky och Vortex
Men personligen så tycker jag att Varmilo är bättre för att dom har dämpning i chassit & väldigt bra stabilisatorer som är smorda och det har Leopold också.. så du får en bättre känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Finns det någon mer som gillar skrivkänslan och ljudet med Cherry MX Blue? Eller tycker alla att de är sjukt jobbiga?

Om man vill ha klickiga brytare med mx-kompabilitet så tycker jag Kailh's BOX-serie är mycket bättre både till känsla och ljud. Cherry mx blue är så gräsligt rassliga och "pingiga". Box-brytarna är mer definierade och clean i sitt ljud, och framförallt har de en (imo) mycket bättre taktil feedback.

Exempel på klickiga box-brytare: Box Pink, Box Jade, Box Navy, Box White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Okej, såg inte ut som nåt av intresse för mig personligen 😅 Vill nog inte ha TKL heller

Finns del människor som svär vid dom, men jag tycker bara dom verkar jobbiga...

Jo de låter ju en del, kommer ihåg att jag för några år sedan köpte hem ett Ducky Shine med MX Blue, men att jag tyckte just det bordet var aningens för högljutt. Nu kör jag däremot med ett nytt Varmilo och har inga problem med ljudet, verkar som om dessa tangentbord är tystare, iaf vad jag läst mig till.

Skrivet av sweisdapro:

Älskar MX Blue/Razer green, har ett med razers gula brytare också, och man vet ju för fanken inte när man tryckt ner knappen på den, en blå eller grön talar om det för dig

Ja, skrivkänslan är verkligen grym med MX Blue!

Skrivet av Larakiri:

Finns Full size, sen så finns det ju Ducky och Vortex
Men personligen så tycker jag att Varmilo är bättre för att dom har dämpning i chassit & väldigt bra stabilisatorer som är smorda och det har Leopold också.. så du får en bättre känsla

Håller verkligen med om att Varmilo har riktigt bra skrivkänsla - gick precis från ett Corsair K95 MX Brown, och känslan är säkert dubbelt så bra som Corsair. Häromåret hade jag faktiskt ett Topre Realforce, är väl inte helt säker på min sak - men det känns som om mitt nuvarande Varmilo har minst lika bra skrivkänsla om inte bättre - men det kanske inte kan stämma med tanke på hur mycket en del verkar hylla Topre?

Skrivet av jH0Ni:

Om man vill ha klickiga brytare med mx-kompabilitet så tycker jag Kailh's BOX-serie är mycket bättre både till känsla och ljud. Cherry mx blue är så gräsligt rassliga och "pingiga". Box-brytarna är mer definierade och clean i sitt ljud, och framförallt har de en (imo) mycket bättre taktil feedback.

Exempel på klickiga box-brytare: Box Pink, Box Jade, Box Navy, Box White.

Tack för tipset, ska komma ihåg! Känner mig väldigt nöjd just nu men ska tänka på det för framtiden.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Topre är en switch eller vad man nu vill kalla det, sen finns det olika viktningar på tangenterna 45g och 55g är väl vanligaste. Sen finns det varierande också.

Topre bord är rätt ovanliga fortfarande tyvärr, och lite svåra att få tag på. Så man får köpa utomlands, sen kostar dom en del. Keyboardco.com säljer svenska Topre Realforce bord, skickas från UK.

Tack så mycket

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

White Alps med gummidämpare... nä, men skämt å sido, det ligger i förvaring, men man borde kanske putsa upp det och köpa sig en PS/2-till-USB adapter bara för att... STORT som tusan dock!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

White Alps med gummidämpare... nä, men skämt å sido, det ligger i förvaring, men man borde kanske putsa upp det och köpa sig en PS/2-till-USB adapter bara för att... STORT som tusan dock!
https://i.imgur.com/my2OIkX.jpg

Åh, det chassit i 75% eller TKL skulle jag vilja ha! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Åh, det chassit i 75% eller TKL skulle jag vilja ha! <3

Ja mee, men fanns inget TKL på den tiden, dock en lite mindre variant:
Silicon Graphics 062-0002-001
Men har för mig att skrivkänslan var sämre på det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

HyperX Alloy FPS MX Cherry Red med Tai-Hoi anti-slippery gummitangenter och O-ringar på wasd-tangenterna! (Bara på dom)

Glömde info
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk

Romer G Tactile - Logitech G915