Veckans fråga: Vad har ditt tangentbord för typ av brytare?

Permalänk
Medlem

MX Brown, men jag föredrar blåa. Men tangentbordet som har blåa brytare har inte RGB.... Life is a hell.
Mitt nästa tangentbord blir nog ett TKL RGB med blåa. Men vi får se när plånboken tillåter det eller om jag ens kommer vara vid liv efter coronan (som jag förmodligen inte fått än).

Edit : Hmmm, korta (fast) blåa skulle vara intressanta att testa om det kommer några sådana eller det kanske inte ens makes sense.

Skrivet av lambdan:

Idealiskt hade jag viljat använda Buckling Springs (IBM Model M) men finns inget tangentbord med dem och NKRO. Jobbigt att spela med.

Finns ett företag som nytillverkar dessa. Om de har NKRO vettetusan men det är iaf USB och rejäla buckling spring.
https://www.pckeyboard.com/page/product/UNI0P4A

Permalänk
Medlem

@jhonekri:

Sup Holmes, den enda skillnaden jag har märkt av är att det där "Click Clack" Ljudet som finns på Strafe borden är betydligt mindre och man känner av en lite av ett motstånd när man trycker ner tangenterna.

Permalänk

Hemma - CM Masterkeys Pro S med Cherry MX Brown
Jobbet - Nåt vanligt skräp

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Scissor switch. Oslagbart när man (jag) vill skriva snabbt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har QPAD MK-95 (dags att uppdatera signatur), alltså deras motsvarighet till både MX red och blue i ett tangentbord. Märkt att jag föredrar det blå läget oftast medan frun föredrar blå i de flesta användningsfallen.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Optiska, clicky. Har inte haft dom speciellt länge, men föredrar dom absolut över Cherry MX blue.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Finns ett företag som nytillverkar dessa. Om de har NKRO vettetusan men det är iaf USB och rejäla buckling spring.
https://www.pckeyboard.com/page/product/UNI0P4A

Isf förtjänar https://www.modelfkeyboards.com/ att nämnas också

Unicomp kommer snart med en tkl förresten. Eller ssk om man ska använda ibm-terminologi. Märkligt hur de vägrar trycka högra Alt och Windows på rätt tangent (jag vet varför innan nån hoppar in, men deras förklaring håller inte. Bara att trycka tangenterna annorlunda).

Permalänk
Medlem

Hittade inget vettigt tangentbord med bruna brytare så nu kör jag nåt annat kommer inte ihåg vad. Men ganska tröga knappar. Gillar att kunna vila fingrarna på tangentbordet utan att dom trycks in.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Testade ett med MX blue för ett par år sen, efter 2 kvällars gaming på det blev det veto röstat av resten av familjen att mekaniska brytare inte var "för oss"
Då köpte jag ett gaming tangentbord med rubberdome och har varit nöjd med det sen dess, kommer köra med det tills det går sönder.

Permalänk
Medlem

MX clear, lite av en kompromiss, ville ha taktil känsla som var relativt tyst.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

MX Brown, hade Red tidigare. Lite svårt dock eftersom det inte går att prova någonstans här ikring på förhand utan fått chansa på vad som jag skulle kunna tycka om.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

MX clear, lite av en kompromiss, ville ha taktil känsla som var relativt tyst.

Kolla upp Topre. Taktilt och låter inte som en skrivmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

MT3 är bara en profil på keycaps, inte brytare/switchar. Dom går utmärkt att sätta på ditt tangentbord. Det här släpps snart, dock utan Svenska tangenter: https://drop.com/buy/massdrop-x-matt3o-mt3-susuwatari-custom-...

En liknande och mer väletablerad profil är "SA". https://i.imgur.com/B0hEHvD.png

Ja, så är det. Blandade ihop, det är framförallt MT3 keycaps jag vill ha. Brytare vet jag då inte men vissa låter bara för härligt om man kollar på Taeha Types på youtube.
Synd att inte svenska tangenter fanns. Ser så härligt ut att man vill skriva en bok på en gång och jag har normalt inte en tanke på det

SA ser också schysst ut!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Tror jag har Cherry mx red, men det är ett färdigköpt T-bord så jag har inte haft något att säga till om och det är inte direkt något jag har som större intresse

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Växlar mellan: Cherry MX Green, Cherry MX Blue och Topre.

Permalänk
Medlem

Holy pandas, roselios, zealios v1, gateron inks, koalas, diverse alps, orangea, vita, gröna och delvis bruna. Väntar också på ett model f.

Permalänk
Medlem

Cherry MX Speed Silver. Bästa brytarna jag haft för gaming ändamål. Tog ca 2 veckor att vänja sig men sen gjorde det verkligen skillnad i spel. Skönt att skriva på med även om jag föredrar Blue för skrivande.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Finns ett företag som nytillverkar dessa. Om de har NKRO vettetusan men det är iaf USB och rejäla buckling spring.
https://www.pckeyboard.com/page/product/UNI0P4A

O ja, vet om dem. Har förbökat TKL varianten som ska komma. Vad jag vet har ingen av dem NKRO, men TKL varianten kanske är lite bättre ändå i den aspekten:

Citat:

Of course, the Mini M is quite different from the current products and, as such, has some new features.
For example, the membrane layout is focused on reducing the possible number of phantom keys. No, it
doesn’t have N-key rollover, but we believe it will be better suited for gaming given the new layout.

(från https://www.pckeyboard.com/mm5/graphics/00000001/Update%20and...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

(@JonasT) Valde svara "Annan", eftersom jag (gäller nog flertalet medlemmar) har flera datorer och därmed olika typer av tangentbord. Visst, jag kunde svarat vilket som används mest, men det vet jag inte. Om det gällt "Vid spelande", då hade det varit lättare att avge svar.

Permalänk
Medlem

Model M - Unicomp
Haft sen 2018-07 .Kul att spela med

Permalänk

TTC Brown (Roccat, Sova Mechanical Gaming Lapboard).
Har dock inte packat upp det ännu, väntar tills jag byggt nya datorn.
Annars använder jag scissor till skrivande och musikproduktion.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

Cherry MX Brown i ett Ducky One TKL. Haft i många år och är mitt andra mekaniska. Har inget negativt att anmärka på, det är skönt att skriva på. Hade det klassiska SteelSeries 6G v2 med Cherry MX Black brytare innan men symbolerna på tangenterna nöttes ut efter bara ett par år. Så när väl det pajade var jag noga med att köpa ett som inte hade tryckta symbolerna.

Permalänk
Medlem

Har ett Lenovo SK-8825. Inte det bästa kanske då jag konstant skriver som en kratta vilket jag inte gör på andra tangentbord. Men det var billigt (fick 2 stycken för 10 spänn hos DustinHome) så jag får leva med det ett tag till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cherry MX Brown hemma, Topre på jobbet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att så få använder sig av MX Cherry Silver eller någon annan form av speed-switch, trodde folk på Sweclockers var gamers ända ut i fingerspetsarna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Entusiast

@¤31¤: jag har ett svart unicomp model M till min spelburk. Ett grått unicomp model M till min main retroburk och 3st andra blandade lexmark och IBM model M. Älskar buckling springs

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag är förvånad över att så få använder sig av MX Cherry Silver eller någon annan form av speed-switch, trodde folk på Sweclockers var gamers ända ut i fingerspetsarna.

Varför skulle man inte kunna spela på något annat? Själv tycker jag inte alls om linjära switchar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har för övrigt ett stengammalt KeyTronic-bord daterat till 1987, det har DIP-switchar så att det går att konfigurera även för PC/XT (UR-PC).

Permalänk
Medlem

Har ett Logitech G815, med deras low profile Romer GL (har jag för mig de heter) Tactile switchar.

Skrivet av KJAK:

Jag trodde Logitech Ultra-X skulle vara ett vanligare svar.. men det var kanske 10 år sedan de var populära.

Skönt att se att man inte var ensam kvar med dem iaf. Jag har ett svart hemma och ett silver-färgat på jobbet. Båda är förmodligen mer än 12år gamla, fungerar ypperligt fortfarande.

Har ett Ultra-X liggandes i förrådet, ett av de bästa tangentborden jag har haft.

Lade till citat/kommentar för att undvika dubbelpost
Permalänk

Jag har Razor Ornata Chroma, det är ganska bra men har knakig plast och väger en hel del, om det faller ned på golvet så tror jag det går sönder.

Visa signatur

Alfred E. Neuman