Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

AMD Ryzen 4000 "Vermeer" med Zen 3 lanseras till hösten 2020

AMD Ryzen 4000 "Vermeer" med Zen 3 lanseras till hösten 2020

Senareläggningen av teknikmässan Computex 2020 skjuter på AMD:s planerade avtäckande av arkitekturen Zen 3 till hösten.

Läs hela artikeln här

Ooh! Ska bli SÅ spännande! Gött att jag väntar med nytt mobo då, siktar på 600-serien som nästa mobo.

Då blir det till o uppgradera bios till ABBA-teens eller liknande på B450-brädan!

Inb4 "min i5-2500K kan nog hålla några år till"

Finns det någon vettig anledning till att man började på 2000 istället för 1000-serien på bärbart?

Skrivet av pv2b:

Hahaha detta var jag fram till för någon månad sen......

RIP Gamla Bettan, 2600K@4.8ghz

Kommer dock uppgradera från 9700K mycket, mycket snabbare. Vill definitivt ha DDR5.

Hoppas AMD lyckas med ytterligare en fin förbättring. Börjar bli dags att byta ut min 3770K

Jag tror 3000-serien kommer sälja bra under BF i år!

Det blåser upp till storm! Blir förmodligen en uppgradering av min 3900X, även om jag är otroligt nöjd idag - att få det absolut bästa för AM4-plattformen är nog ett måste för min del

Ja det föstår man ju. Det mesta får ju skjutas på nu. Vore lite märkligt annars. För min del lär det bli en uppgradering till 4950X eller 4900X beroende på lite hur pris/prestanda blir dem emellan. Men under 12 kärnor har jag svårt att se att jag skulle acceptera igen. Nej, man märker det såklart inte när man surfar, men har märkt att det ger fint flås i Resolve och annat som kan nyttja kraften

Yay! Snart dags att byta ut min 6700k alltså!

Jag hoppas att Zen 3 får officiellt stöd för högre minnesfrekvenser. En 16-kärning best kan nog sluka enorma mängder minnesbandbredd även om cache-arkitekturen förbättras väsentligt.

Skrivet av Mithras:

Kommer dock uppgradera från 9700K mycket, mycket snabbare. Vill definitivt ha DDR5.

Lite nyfiken på, vad är det som får dig att vilja gå upp till DDR5 från DDR4 mer än viljan att gå till DDR4 från DDR3?

Skrivet av Deriveh:

Ooh! Ska bli SÅ spännande! Gött att jag väntar med nytt mobo då, siktar på 600-serien som nästa mobo.

600 serien ska väll egentligen bara bli billigare version a. X570? Eller har jag missat något det senaste.?

Skrivet av pv2b:

Lite nyfiken på, vad är det som får dig att vilja gå upp till DDR5 från DDR4 mer än viljan att gå till DDR4 från DDR3?

Skaffade DDR3 i början av dess livscykel, vill göra samma med DDR5 Ett system som håller 9 år gör så om man har nya delar vars utveckling frammåt inte tar större hopp. DDR4 är redan utdaterat, att jag införskaffade det nu är dödsdömt.

Sedan är DDR5 mycket mer fokuserat på utökad bandbredd, där DDR4 fokuserade på att få ner energi-användningen. Hoppet från 16GB DDR3 @ 1600mhz till 16GB DDR4@32000mhz kommer inte vara i närheten av samma hopp som jag hoppas kunna göra från DDR4 till DDR5, detta förhoppningsvis på en AMD Ryzen 5000

https://www.sweclockers.com/nyhet/29402-sk-hynix-inleder-ddr5...

TLDR: Jag tror inte att den rigg jag nyligen införskaffat (9700K) kommer att fixa att hålla i 9 år till lika bra som den gamla. Jag tror att jag behöver en DDR5-rigg, med allt vad det innebär (PCI-E 4.0? 5.0?), för att fixa det.

Jag tror det blir då jag byter från 2500k, inte för att det behövs riktigt men ändå ¯\_(ツ)_/¯

Man blir ju uppgraderingssugen, även om jag inte inte kommer få mycket nytta med det Men troligen kommer Ryzen 7 4700X eller liknande att bli grymt populära, och kommer antagligen att bli en långkörare för många! Om de sen drar ner priset på den efterhand till kanske 2500-3000kr (runt årsskiftet 2021-2022, så kommer nog många att sitta på t.ex. B450 och 4700X.

Bang for the buck lär bli helt sjukt, och nästa stora uppgraderingscykel blir väl sen när DDR5 börjar bli vettigt prissatt, kanske mot slutet av 2022.

Det blir ett köp så fort grejerna är i handeln. Nu åker äntligen gamla 3570k ut.
Har nätagget på G redan. Händer inte så mycket där.
Mitt 1060 får rulla ett tag till efter uppgraderingen, frågan är hur länge men just nu flaskar i5an rätt ordentligt i vissa titlar

Varje gång jag läser kodnamnet Vermeer så hör jag bara en Stockholmsdialekt i mitt huvud.
Alltså värmer (vermer)...

OT: Kommer definitivt bli ett köp. Sitter på 1700 idag, så kommer nog bli en liten skutt att uppgradera till typ 4700x

Jag har suttit på köpknappen till en 3600 varenda dag nu det senaste. Var även planerat att köpa en vid release men blev aldrig av. Stöder mitt b350 en 4600 så kanske det blir en sån, om inte så kan man säkert fynda en 3600/3700.

Vart kan man läsa att AMD pratat om en tvåsiffrig ökning i IPC?

Kommer nog klia i köptarmen vid lansering.
Hoppas dom lyckas med en ordentlig förbättring igen.
Kanske blir ett köp vid Singles Day eller Black Friday om något bra erbjudande dyker upp, så får dottern eller sonen ärva min nuvarande.

Helvete va de går fort på processormarknaden iaf från AMD:s sida, de bara pumpar ut. Ser svårt ut för Intel att ens komma ikapp detta.

Det är bra att dessa processorer snart kommer. Processmarknaden håller dock på att bli lite gäsp nu igen. Tvåsiffrig prestanda ökning på samma IPC är inte fel, men låt mig gissa den första siffran är en 1:a. Missförstå mig inte skitbra på alla sätt och vis, men den där brutala prestandaökningen som fick en att ramla av kontorsstolen dröjer tills den kommer igen.

DDR5 är något jag som många väntar på av främsta anledning få ner GB/skr priset. Men det dröjer nog minst 2 om inte 3år till innan ddr5 blir billigare. Och nej ram är inte billigt idag, visst för folk som har pyttelite, men ej för oss med mycket.
Samma sak med ssd, vissa säger det är skitbilligt och så sitter de där med 120GB och säger att typ ingen behöver ha större.

Skrivet av pv2b:

Min 920 gick fint i 8-9år. Ser inte varför inte 2500k kan göra samma resa.

Skrivet av Ryzer:

Min 920 gick fint i 8-9år. Ser inte varför inte 2500k kan göra samma resa.

Min 920 får allt hålla i några år till whääää

Skrivet av Mithras:

Då får du vänta tills tidigast 2023 om du vill få vettiga DDR5 hastigheter.

Värt att notera är 2-serien och 3-serien bara var tweaks och nya noder av 1-serien. 4-serien(Zen 3) blir en helt ny arkitektur enligt Mark Papermaster på AMD. Skall bli spännande och ett fint avslut på DDR4-eran.

Skrivet av Cheewie:

Då blir det till o uppgradera bios till ABBA-teens eller liknande på B450-brädan!

För att Vermeer brukade spisa just ABBA-teens?

Skrivet av Klappa:

Då får du vänta tills tidigast 2023 om du vill få vettiga DDR5 hastigheter.

Att vänta 3 år för att uppgradera är ingenting jämfört med att vänta 9

Skrivet av Mithras:

Att vänta 3 år för att uppgradera är ingenting jämfört med att vänta 9

Med tanke på att det inte händer ett skit på processorsidan för oss som bara spelar så är 3 år ingenting.
Min 8700k är ca 2,5 år gammal nu och presterar som resterande produkter som finns på marknaden idag mer eller mindre.

Gött, klarar av att vänta ett tag till på att plånboken fylls upp 😂