Amazon inför hemleverans till Sverige till och med juni

Permalänk
Melding Plague

Amazon inför hemleverans till Sverige till och med juni

E-handelsjätten meddelar längre leveranstider till följd av COVID-19, men kontrar samtidigt med hemleverans för svenskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Doh, postnord har aldrig lyckats med en hemleverans till mig. Det blir bara 3 dagars försening till ombudet.

Permalänk
Medlem

Blir att beställa något, tyckte inte det var farligt med frakten tidigare dock. Postpaket/mypack föredrar jag över konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Utan extra kostnad utöver ordinarie fraktpris är inte detsamma som gratis tycker jag. Trodde att frakten var helt gratis på sättet ni formulerat det.

Permalänk
Medlem

Det hade inte skadat om de förbättrade upplevelsen på engelska när man handlar hos dem. Butiken är i någorlunda funktionell engelska men den mindre flodvågen av email man får efteråt är helt på tyska. Så som beställningsbekräftelse, kvitto, nyhetsbrev, corona-tips, användaravtal, regestering av kontot, aktiveringskod för kontot osv...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Petterk:

Blir att beställa något, tyckte inte det var farligt med frakten tidigare dock. Postpaket/mypack föredrar jag över konkurrenterna.

Frakten är och var 5,99 euro under ordervärde 39 euro, men oavsett vilket ingår nu hemleverans.

Skrivet av Hazelberg:

Utan extra kostnad utöver ordinarie fraktpris är inte detsamma som gratis tycker jag. Trodde att frakten var helt gratis på sättet ni formulerat det.

Ja, det blev inte helt tydligt, tog bort referenserna till "gratis" i en snabb edit. Är personligen så invaggad i att en order från Amazon inte är en order om den inte överskrider 39 euro att jag blev fartblind.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Frakten är och var 5,99 euro under ordervärde 39 euro, men oavsett vilket ingår nu hemleverans.

Inte sämre än innan iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Doh, postnord har aldrig lyckats med en hemleverans till mig. Det blir bara 3 dagars försening till ombudet.

Postnord lovade mig att jag skulle få en leverans igår, va tvungen att sitta och vänta mellan 0700 till 1700 på ett paket som aldrig dök upp. I morgon blir det samma visa igen 0700 till 1700. När jag pratade med med kundcenter så lovade de på heder och samvete att chauffören skulle ringa mig på mobilen (i går) vilket aldrig hände. Så jag vet inte riktigt hur det kommer att gå för Amazon.

Jag förstår att det är dåliga tider men att ringa ett samtal för att se om jag är hemma.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Föredetting
Skrivet av crew seven:

Postnord lovade mig att jag skulle få en leverans igår, va tvungen att sitta och vänta mellan 0700 till 1700 på ett paket som aldrig dök upp. I morgon blir det samma visa igen 0700 till 1700. När jag pratade med med kundcenter så lovade de på heder och samvete att chauffören skulle ringa mig på mobilen (i går) vilket aldrig hände. Så jag vet inte riktigt hur det kommer att gå för Amazon.

Jag förstår att det är dåliga tider men att ringa ett samtal för att se om jag är hemma.

Vart bor du? Hemleveranserna numera splittas ju upp i olika slots över dagen, själv har jag fått flera alternativ varje gång Postnord kört på senare tid. Längsta slottiden har varit fyra timmar: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/paket-foretag/myp...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vart bor du? Hemleveranserna numera splittas ju upp i olika slots över dagen, själv har jag fått flera alternativ varje gång Postnord kört på senare tid. Längsta slottiden har varit fyra timmar: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/paket-foretag/myp...

Bor i en förort till Stockholm 20 min till city typ här får vi enbart fönstret 0700-1700

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Fan, hoppades på att det skulle vara gratis frakt utan att behöva nå 39 euro gränsen.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Är det drönare som kommer med grejerna då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@AndreaX: De har nog inte tillräckligt många drönare förberedda, men om du har plats så har SAS kapacitet över för att göra hemleveranser med planen de ändå inte använder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är det drönare som kommer med grejerna då?

Det skulle fan fungera bättre för mig än vad Postnord gör en drönare kan landa på min balkong men det kan inte Postnord

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Föredetting
Skrivet av crew seven:

Bor i en förort till Stockholm 20 min till city typ här får vi enbart fönstret 0700-1700

Jag bor i Tullinge, här funkar det som utlovat. Men vi har å andra sidan ett lokalt någorlunda nytt litet Postnordlogistikcenter där Deltaco höll till förut.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag bor i Tullinge, här funkar det som utlovat. Men vi har å andra sidan ett lokalt någorlunda nytt litet Postnordlogistikcenter där Deltaco höll till förut.

Då kan du skatta dig lycklig som slipper leva utan huvudvärk

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Surt dock att jag la min amazon order förra veckan, så jag missar väl det här.

Skrivet av pacc:

Doh, postnord har aldrig lyckats med en hemleverans till mig. Det blir bara 3 dagars försening till ombudet.

Haha, jag har lite annan upplevelse. DHL brukar leverera. UPS säger att det inte går att leverera och man får hämta det långt åt helvete. Postnord leverar alltid, men alltid med något problem. Sist jag fick hemleverans av postnord fick jag en utskällning av chauffören för att jag inte var hemma trots att dom skickat sms om att paketet skulle komma någon gång mellan kl7-17. Men paketet fick jag oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Doh, postnord har aldrig lyckats med en hemleverans till mig. Det blir bara 3 dagars försening till ombudet.

Roligt att det är så olika. Folk verkar hata allt vad Postnord heter men på de ställen jag bott har de (nästan) aldrig strulat.
UPS och DHL däremot... Vilka jävla skitförare de haft i mitt område, speciellt UPS. Det värsta är när de lade paketet av kartong i en vattenpöl som jag vet var där när de leverade. Andra alternativ de hade var att ställa det på torr mark två meter bort, på en pressening två meter bort eller knacka på min dörr femton meter bort.

Skrivet av Hazelberg:

Utan extra kostnad utöver ordinarie fraktpris är inte detsamma som gratis tycker jag. Trodde att frakten var helt gratis på sättet ni formulerat det.

Å andra sidan är frakten gratis över en viss gräns och Amazon är såpass stort och billigt att man alltid kan slänga med lite annat man ändå behöver. Jag har t.ex. tagit en burk kattmat eller två när jag legat precis på gränsen.

Skrivet av johanandersson:

Det hade inte skadat om de förbättrade upplevelsen på engelska när man handlar hos dem. Butiken är i någorlunda funktionell engelska men den mindre flodvågen av email man får efteråt är helt på tyska. Så som beställningsbekräftelse, kvitto, nyhetsbrev, corona-tips, användaravtal, regestering av kontot, aktiveringskod för kontot osv...

Kolla om du har en inställning som ställer till det. Alla mina mail är på engelska. De enda som kan vara på tyska är mail från vissa säljare som automatiskt skickar ut mail om deras produkter. Men jag kan bara minnas att jag fått två sådana mail under alla åren jag handlat därifrån.

Permalänk
Medlem

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!! INTE HEMLEVERANS!!! Funkar så fruktansvärt dåligt...

Visa signatur
Permalänk
Föredetting
Skrivet av Tangentbord:

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!! INTE HEMLEVERANS!!! Funkar så fruktansvärt dåligt...

Det är inte ett tvång. Du får ett SMS dagen innan och kan välja att istället få det levererat direkt till ombud.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Beställer ganska ofta från Amazon, får från en hoper olika leverantörer, klart bäst funkar postnord till ombud. Ibland får man DHL, ibland ups, ibland fan vet. Ibland ringer de på dörren, utan förvarning. Ibland säger de att de försökt leverera men misslyckats. Osv. Bäst funkar postnord till ombud. Har under perioder dragit mig för att beställa från Amazon eftersom man inte vet vem som ska leverera. Hoppas de löst det bättre nu. Bäst funkar postnord till ombud.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Är amazon.co.uk eller amazon.de att föredra för oss? Har de alltid samma priser eller är det alltid värt att jämföra mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Är amazon.co.uk eller amazon.de att föredra för oss? Har de alltid samma priser eller är det alltid värt att jämföra mellan dem?

Jag har börjat med tyskland, ty medlemskap i EU och lägre moms(19%). UK har välg 20% om jag minns rätt. Annars vet jag inte, men jag jämför även med svenska priser. Finns många svenska företag som faktiskt matchar prismässigt, väldigt väl eller under. Jag har dock inte jämfört med datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag har börjat med tyskland, ty medlemskap i EU och lägre moms(19%). UK har välg 20% om jag minns rätt. Annars vet jag inte, men jag jämför även med svenska priser. Finns många svenska företag som faktiskt matchar prismässigt, väldigt väl eller under. Jag har dock inte jämfört med datorkomponenter.

momsen spelar ingen roll. Amazon lägger på extra moms så det blir 25% ändå.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag har börjat med tyskland, ty medlemskap i EU och lägre moms(19%). UK har välg 20% om jag minns rätt. Annars vet jag inte, men jag jämför även med svenska priser. Finns många svenska företag som faktiskt matchar prismässigt, väldigt väl eller under. Jag har dock inte jämfört med datorkomponenter.

Jo, kollade nyss och verkar vara snarlika priser. Byggde nyss nya komponenter så var tvungen att jämföra och se vad den skulle kostat hos amazon men blev billigare i Sverige. Dock var en del grejer på rea i Sverige och inte hos amazon.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av osterlichtenich:

Är amazon.co.uk eller amazon.de att föredra för oss? Har de alltid samma priser eller är det alltid värt att jämföra mellan dem?

Det varierar. När allt återgår till normalt igen kan du kolla Camelcamelcamel, som är typ Prisjakt för Amazon.

Skrivet av Skrotnisse92:

Jag har börjat med tyskland, ty medlemskap i EU och lägre moms(19%). UK har välg 20% om jag minns rätt. Annars vet jag inte, men jag jämför även med svenska priser. Finns många svenska företag som faktiskt matchar prismässigt, väldigt väl eller under. Jag har dock inte jämfört med datorkomponenter.

Fast samtliga aktörer inom EU som säljer för över ~50k euro/år till andra länder måste ta ut moms i mottagarlandet. Så du betalar 25% moms på allt du köper från Amazon också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Doh, postnord har aldrig lyckats med en hemleverans till mig. Det blir bara 3 dagars försening till ombudet.

Måste vara som en klöver, Postnord lyckas med hemleverans, lyckas inte, Postnord lyckas med hemleverans, lyckas inte.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Är amazon.co.uk eller amazon.de att föredra för oss? Har de alltid samma priser eller är det alltid värt att jämföra mellan dem?

Amazon.de då de har fri frakt på ordrar över 39 euro. Co.uk har inte fri frakt alls så vitt jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Är amazon.co.uk eller amazon.de att föredra för oss? Har de alltid samma priser eller är det alltid värt att jämföra mellan dem?

Inte alltid samma priser.

Tyskland har samma stickkontakter som Sverige, så köper du elektronik som skall kopplas till elnätet så är amazon.de att föredra, såvida du inte vill köpa konverteringsdosor eller köpa andra kablar (om det går).

Permalänk
Medlem

Stort minus för amazon prime de är att många av dom äldre serierna endast finns med sketen tysk dub.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3