SweClockers börjar bevaka smarta hemmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimus:

Hej Min bror som är nybörjare ihemautomation men väldig intresserad vill gärna veta mer om bla
* Säkerhet
* Setups - exv alla enheter fungerar inte ihop etc och det kan vara svårt för en nybörjare att förstå vilka som är bäst.
Med vänlig hälsning Filip genom hans bror Joakim

Tack för input Filip och Joakim. Både jag och Mattias har varit där. Redan när vi började fanns det rätt mycket olika system och enheter att välja på, idag är det inte lättare. Jag noterar några rader här och utlovar att vi ska försöka täcka så många områden det bara går, för att guida så många som möjligt på rätt väg in i djungeln av det smarta hemmet.

Permalänk
Medlem

Tester såklart! Nyhetsbevakning. Jag ser hellre produktfokus än politiska diskussioner om etik etc. Programmering och en del case studies är ju också intressant. Vill inte läsa om elektronikskatt, Kinaproduktion, integritetsrisker. Allt det där hanteras bättre i almänna media.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en överblick av alla system, för och nackdelar, opensource vs ’färdigt’, vad en typisk/valig hub klarar att brygga etc.

Sjukt svårt att få in första foten till förståelse för min del, allt känns så spretigt

Permalänk
Medlem

Litar inte på IoT saker. Ser det som precis samma sak som att bjuda in en främling att sitta i din soffa med ett anteckningsblock. Så jag vill absolut veta mer om säkerheten som till min kännedom är icke existerande. Jag vill också se vad företagen samlar in och deras historik av att slå på inställningar som man stängt av eller på andra sätt ändrar kod för att kunna samla in mer information.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kenneth:

Jag sitter fortfarande kvar med SmartThings och kan uppdatera med att jag själv inte har märkt att deras molntjänst har gått ner (än), men ibland är den otroligt seg på att svara. Det är såklart extra jobbigt på natten när man ska på toa och sensorn märker inte att man står där inne och viftar åt den.

Nej, den stora kraschen var väl precis innan du började köra. Eller, samtidigt som du ändå inte hade några batterier i sensorerna..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast

Det börjar komma fler och fler produkter som säger "smarta hemmet utan hub/bridge"! Som om det vore en feature. Skulle gärna se genomgångar av säkerheten i olika lösningar som hub/bridge vs ingen hub/bridge.

Är även intresserad hur enkelt det är att hålla alla devices up to date. Vilket också såklart är en säkerhetsaspekt. Det gillar jag med Philips Hue att det går är ställa in att uppdatera alla devices automatiskt, jag tänker mig att det är delvis pga av att systemet är uppbyggt runt bridgen. Hur är detta med wifi-enheter som talar direkt med routern? Måste man gå in på varje enskild enhet för att uppdatera den? Är det olika för olika lösningar?

Den största anledningen till att jag skaffade Hue var för att det går att ha i liten skala, men samtidigt enkelt att skala upp till fler enheter utan att det direkt påverkar mitt wifi med fler direkt kopplade enheter. Så skulle gärna se en genomgång på vad som är en bra inkörsport för att sedan INTE behöva börja om på nytt när man bara vill ha mer och mer.

Dessutom blir inte tekniken lika obsolet då Hue använder zigbee som är en standard som fler tillverkare använder så skulle kunna använda andra Controller för att styra mina lampor då det inte är något proprietär lösning med en jättespecifik app. Hade tidigare TP-link wifi-pluggar som bara klarade 2,4GHz-bandet, så det var problem när jag föredrog att använda 5GHz-bandet på min telefon. Blev alldeles för krångligt i längden...

Permalänk
Medlem

Tänk även på oss som inte längre är unga studenter med oändligt med fritid att plöja ner i nya saker. Jag är visserligen inte lastgammal men vid 38 år och med två barn som tränar 5 dagar i veckan så finns det inte tid kvar för att bli nördig bara för att få något att funka. Skriv gärna tydliga guider för de olika nivåerna som man kan lägga sig på i hemautomationen. Då kan man kanske suga in allt från nybörjare till entusiaster. Framförallt guiderna till de enklare delarna bör vara tydliga och alltid uppdaterade. Till de högre nivåerna så kan man ju vara lite mer generell i beskrivningarna eftersom man oftast har lite grundkunskap.

Jag har själv kört Z-wave i 5-6 år och är ju väldigt trögt att försöka skapa lite mer avancerade scener. Jag försörjer mig visserligen på att koda men man kan ju tyvärr inte använda SAS-kod i de här sammanhangen...

Permalänk
Medlem

Vissa saker blir självklara när man pysslat en stund.

En "Läs detta först guide" vore kanske det första som skulle skrivas.

Ett område borde vara hur man kan minska kostnaderna för sitt smart(are) hem.

Hade jag börjat om idag så hade jag inte kört smarta vägguttag för att koppla in lampor - utan jag hade köpt en smart ljuskälla direkt istället.
Det blir billigare på det sättet då en smart vägguttag kostar 4-500 kr medan du kan få en smart ljuskälla från 100 kr.
Har man flera ljuskällor i sin lampa och bara vill styra den on/off så blir det billigare med det smarta vägguttaget till den.

Finns säkert andra som har bra tips till en sådan guide och att köra en tråd inför skapandet så kan vi crowd-source:a lite erfarenheter...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Skoj!

Kör Home Assistant i Docker på en Ubuntuserver i Hyper-V. Funkar klockrent.

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Jag har kört fibaro Home center, Vera edge, animus, openhab, domoticz, homeassistant mm men har fastnat för Homey. Tycker den sköter det hela hyfsat bra och stödjer flertalet protokoll.
(Har väl en 50 enheter kanske, z-wave och zigbee)

Permalänk

Jag skulle vara intresserad av "kom igång"-artiklar. Jag vet inte ens vad jag skulle vara ute efter, så kanske en artikel som tar upp en större bredd av användningsområden och tips om vilka som i praktiken gav mycket värde.

Permalänk
Medlem

Försök att inte göra det alldeles för enkelt eller alldeles för komplicerat. Mitt förslag är att ni delar upp det i olika nivåer så att alla kan ta del av det utan att känna sig utanför.

Det svåra som jag förstått handlar om att skapa egna GUI, integrera olika typer av smarta system till ett system. PLC o sånt. Använda fjärrstyrning etc. (kan inte sånt, chansar bara) Tror inte att denna nivå hör till Sweclockers.

Mellansteget är nog Fibaro, vera, homey etc. Inklusive olika typer av set.

Det lätta är helt enkelt Google Assistans och Philips HUE.

Ultralätt nexa fjärrkontroll (räknas inte ens som smart?)

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Står själv inför att välja system just nu och lutar väl åt fibaro 3, men tycker det är oöverskådligt vad man skall välja för att få ut så mkt som möjligt ur det.
Renoverar ett hus och tänker lägga in detta i alla rum (belysning/värme osv, helst kameror och ljud med) men saknar en bra guide för vad man behöver och vart man köper sakerna.