Min dator blir ett element, nackdelar med öppen sidpanel?

Permalänk
Medlem

Min dator blir ett element, nackdelar med öppen sidpanel?

Sen det att jag stoppade in ett Asus strix gtx 980 ti samt en Ryzen 3700X blir min dator extremt varm, det känns nästan som att sitta vid ett element. Jag har ett BitFenix Nova med två insugsfläktar fram och en fläkt bak. Kyler CPU'n med en NH-D15S. som jag tänkt byta ut chassit inom några månader, men vad är nackdelarna med om jag öppnar upp sidpanelen på det för att få ner temperaturerna? Jag har datorn ståendes på golvet och tänker att jag kan öppna sidpanelen mot väggen. Om jag ser till att att damma ut den med jämna mellanrum, finns det några andra nackdelar än att ljudnivån går upp?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Enkelt svar: Egentligen inte om din utsugs fläkt inte orkar trycka ut värmen.

Men har du kollat CPU/GPU temp så du vet vilken komponent det är som producerar den enorma värmen?

Hur ser det ut med fläktarna? Har du satt dem på låg rpm.

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Inga nackdelar mer än praktiska, till exempel damm, högre ljudnivå och att det blir exponerat för eventuella djur och småbarn

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinisterSnake:

Enkelt svar: Egentligen inte om din utsugs fläkt inte orkar trycka ut värmen.

Men har du kollat CPU/GPU temp så du vet vilken komponent det är som producerar den enorma värmen?

Hur ser det ut med fläktarna? Har du satt dem på låg rpm.

Sen det att jag bytte till kylare på CPU'n så blir varken grafikkort eller CPU alarmerande varma, utan båda ligger runt 70C under load, problemet verkar vara att luften inte kommer ur chassit. Jag ska se om jag kan få dom att jobba lite snabbare och se om det hjälper

Skrivet av Starric:

Inga nackdelar mer än praktiska, till exempel damm, högre ljudnivå och att det blir exponerat för eventuella djur och småbarn

Har inga djur, men dock en treåring så kan kanske vara lite risky även om han inte brukar vara där och pilla så länge han inte ser att den är öppen.

Men om jag inte får till det med högre varvtal på fläktarna så kör jag med öppen sida till jag köpt nytt chassi

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

3700x vid 70c är högt. Har du uppdaterat AMD drivisarna eller ominstallerat efter cpu uppgraderingen? Kan hjälpa med temp.

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650