Gratislicens till ESXi 7?

Permalänk
Medlem

Gratislicens till ESXi 7?

Är det någon som lyckats få tag i någon gratislicens till ESXi 7?

Jag hittar ingen info om gratislicens av 7:an. Bara 6.7

Ska det tolkas som att dom slutat med gratisvarianten?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Är det någon som lyckats få tag i någon gratislicens till ESXi 7?

Jag hittar ingen info om gratislicens av 7:an. Bara 6.7

Ska det tolkas som att dom slutat med gratisvarianten?

https://my.vmware.com/en/web/vmware/evalcenter?p=free-esxi7 verkar vara rätt sida, med nedladdning för version 7.

Licensnyckeln man får där verkar dock vara för fel version.

Fick följande svar, så de verkar vara på gång att återställa ordningen:

"You had contacted us as you wanted to know where to get vSphere ESXI 7 Hypervisor license key as there is only 6.7 license key on the website. s of now the free license key is not yet launched in your website, we are working with our internal team. I kindly request you to wait for 24-48 hours for the same to be updated on our website."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://my.vmware.com/en/web/vmware/evalcenter?p=free-esxi7 verkar vara rätt sida, med nedladdning för version 7.

Licensnyckeln man får där verkar dock vara för fel version.

Fick följande svar, så de verkar vara på gång att återställa ordningen:

"You had contacted us as you wanted to know where to get vSphere ESXI 7 Hypervisor license key as there is only 6.7 license key on the website. s of now the free license key is not yet launched in your website, we are working with our internal team. I kindly request you to wait for 24-48 hours for the same to be updated on our website."

Det kan ju förklara saken

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Nu verkar de ha fixat så man får gratisnycklar till ESXi 7 istället för 6.x.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att förklara i stort vad skillnaderna kommer vara mellan 6.7u3 och 7? Är det värt att uppgradera ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som har lust att förklara i stort vad skillnaderna kommer vara mellan 6.7u3 och 7? Är det värt att uppgradera ?

Har känslan av att det inte är så mycket märkbara skillnader om man bara kör en standalone ESXi...

Det är väl dock mest frågan om man uppgraderar nu eller senare...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som har lust att förklara i stort vad skillnaderna kommer vara mellan 6.7u3 och 7? Är det värt att uppgradera ?

http://www.vmwarearena.com/difference-between-vsphere-6-7-and...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Citerar här så folk slipper undra:

vSphere 7 – The biggest innovation since the launch of ESXi. vSphere 7 delivers essential services for the modern hybrid cloud. There are a lot of exciting features like Native Kubernetes support, vSphere Lifecycle Manager,vCenter Server profiles, vCenter Multi-homing support, VM template versioning, assignable hardware, improved DRS & vMotion and vCenter Update Planner, etc are released with vSphere 7.0. You can also take a look at my article to understand what’s new with vSphere 7.0. We will talk in detail about most of the new features of vSphere 7.0 in the upcoming articles. In this article, We will see the difference between vSphere 6.7 and vSphere 7.0 in an easily readable tabular format.

Låter väldigt nice faktiskt.. jag fick en vcenter license av en kille gör ett tag sedan. Antar att den också är bunden till 6.x versionerna. Älskar vcenter så kommer nog inte uppgradera förrän ja stöter på nya licenser som funkar för 7.x

Alternativt funderar jag på att testa på proxmox.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om VMUG och advantage medlemskap då, då ingår 365-dagars licenser (så får man nya när man förnyar medlemskapet) så kan man köra vcenter mm

Kostar 200USD/år

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: 200 USD om året.. jämfört med 0.. Nähh
Fast för att få vcenter så kan det iofs vara värt. Men för ren ESXi så är väl ända riktiga funktionerna man betalar för egentligen - API och möjlighet till mer än 8 processorkärnor per VM. Ingen livskritiskt vad jag vet.
Men vCenter kan jag iofs inte vara utan nu när jag kört.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nä, absolut räcker esxi långt, men vill man ha alla andra vmware prylar så är det inte särskilt dyrt att förse hemlabbet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem

Varför välja att köra gratisversionen av ESXi framför t.ex. Hyper-V server, dock? Gratisversionen av ESXi är ju extremt gimpad jämfört med vad man får med Hyper-V server. För att inte tala om att hårdvarustödet är mycket större med Hyper-V, t.ex. om man vill köra någon slags software RAID.

Jag jobbar själv med vSphere på jobbet, och det är minst lika najs som en hjullastare som man styr med josstick, men jag förespråkar alla dagar Hyper-V för mindre installationer och hemlabb. Om inte fokus är på att labba med VMware specifikt, men då behöver man ändå vCenter och allt...

(Proxmox och andra Linuxbaserade lösningar funkar så klart också, har inte lika mycket erfarenhet av dem dock!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför välja att köra gratisversionen av ESXi framför t.ex. Hyper-V server, dock? Gratisversionen av ESXi är ju extremt gimpad jämfört med vad man får med Hyper-V server. För att inte tala om att hårdvarustödet är mycket större med Hyper-V, t.ex. om man vill köra någon slags software RAID.

Jag jobbar själv med vSphere på jobbet, och det är minst lika najs som en hjullastare som man styr med josstick, men jag förespråkar alla dagar Hyper-V för mindre installationer och hemlabb. Om inte fokus är på att labba med VMware specifikt, men då behöver man ändå vCenter och allt...

(Proxmox och andra Linuxbaserade lösningar funkar så klart också, har inte lika mycket erfarenhet av dem dock!)

Det är väl lite halvt offtopic, men av ren nyfikenhet, vad vinner man rent konkret på att köra Hyper-V Server 2019?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl lite halvt offtopic, men av ren nyfikenhet, vad vinner man rent konkret på att köra Hyper-V Server 2019?

Jämfört med ESXi Free menar du?

Inga nedlåsta API:er. Du kan scripta med Powershell, och detta låser inte heller ute t.ex. Veeams verktyg och programvaror för backup etc.

Inga artificiella begränsningar på storlekar på virtuella maskiner etc.

Bredare hårdvarustöd. Du kan t.ex. använda mjukvaru-RAID på Hyper-V server, medan du med ESXi behöver en egen RAID-kontroller.

Live Migration och replikering. Ska du köra vMotion på ESXi så måste du ha servrarna anslutna till vCenter Server, vilket inte går med gratis-ESXi. Samma behövs inte med Hyper-V.

Sedan är också ESXi extremt bökig att säkerhetsuppdatera om man inte har vSphere Update Manager (en del av vCenter Server). Men det kanske har blivit bättre i ESXi 7.0, eftersom de gjort om hur uppdateringar funkar i ESXi 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jämfört med ESXi Free menar du?

Inga nedlåsta API:er. Du kan scripta med Powershell, och detta låser inte heller ute t.ex. Veeams verktyg och programvaror för backup etc.

Inga artificiella begränsningar på storlekar på virtuella maskiner etc.

Bredare hårdvarustöd. Du kan t.ex. använda mjukvaru-RAID på Hyper-V server, medan du med ESXi behöver en egen RAID-kontroller.

Sedan är också ESXi extremt bökig att säkerhetsuppdatera om man inte har vSphere Update Manager (en del av vCenter Server). Men det kanske har blivit bättre i ESXi 7.0, eftersom de gjort om hur uppdateringar funkar i ESXi 7.

Jag har inte upplevt de regelbundna uppdateringarna av ESXi som särskilt bökiga, men det är väl en smaksak var man drar gränsen för vad som är "extremt bökigt". (Ett kommando i kommandoraden följt av omstart är väl det normala förfarandet för fristående ESXi?)

Nu ska jag erkänna att jag inte kört Hyper-V på länge, men det som främst gör att jag drar mig är att det i mitt tycke var "extremt böktigt" att få ordning på managerandet. "Nånting nånting hyper-v manager" får mig att känna mig lite illa till mods bara av att tänka på det. Om det är bättre numera så kanske jag ska testa igen.

Jag misstänker väl att de olika preferenserna kanske handlar om huruvida själva poängen är att labba med hypervisorn eller om man bara vill labba med något och då behöver köra några virtuella maskiner någonstans?

Gratis Hyper-V kanske är bättre för labbande med hypervisorn om det nu är mindre nedlåst.
Gratis ESXi upplever jag som lätt och smidigt för att bara köra några virtuella maskiner.

Spontant ligger det nog närmare till hands för mig att testa hur bra Proxmox skulle passa, snarare än ge mig på Hyper-V.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag har inte upplevt de regelbundna uppdateringarna av ESXi som särskilt bökiga, men det är väl en smaksak var man drar gränsen för vad som är "extremt bökigt". (Ett kommando i kommandoraden följt av omstart är väl det normala förfarandet för fristående ESXi?)

Nu ska jag erkänna att jag inte kört Hyper-V på länge, men det som främst gör att jag drar mig är att det i mitt tycke var "extremt böktigt" att få ordning på managerandet. "Nånting nånting hyper-v manager" får mig att känna mig lite illa till mods bara av att tänka på det. Om det är bättre numera så kanske jag ska testa igen.

Jag misstänker väl att de olika preferenserna kanske handlar om huruvida själva poängen är att labba med hypervisorn eller om man bara vill labba med något och då behöver köra några virtuella maskiner någonstans?

Gratis Hyper-V kanske är bättre för labbande med hypervisorn om det nu är mindre nedlåst.
Gratis ESXi upplever jag som lätt och smidigt för att bara köra några virtuella maskiner.

Spontant ligger det nog närmare till hands för mig att testa hur bra Proxmox skulle passa, snarare än ge mig på Hyper-V.

Det är mycket riktigt lite högre tröskel att komma igång med management av Hyper-V. Det är inte bara att peka en webbläsare på en server, du behöver Microsofts managementverktyg.

Men precis som du säger så är ju frågan vad det är man ska göra med virtualiseringen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sedan är också ESXi extremt bökig att säkerhetsuppdatera om man inte har vSphere Update Manager (en del av vCenter Server). Men det kanske har blivit bättre i ESXi 7.0, eftersom de gjort om hur uppdateringar funkar i ESXi 7.

Nja, inte svårare än att klicka på "rubrik-länken" för respektive uppdatering och klippa och klistra lite. Dock måste ju SSH slås på och för hemmabruk gör det ju inget om MGMT kommer åt internet:

https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.5.0.html

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är mycket riktigt lite högre tröskel att komma igång med management av Hyper-V. Det är inte bara att peka en webbläsare på en server, du behöver Microsofts managementverktyg.

Det var en gång i tiden - då var det så. Idag kan du lägga på Windows admin center på din hyper-v host och vipps så har du ett web gui för management också. Du kan tom köra powershell från webkonsolen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Körde själv vmware ett tag när jag jobbade med det och hade tillgång till licenserna. Men i hemlabbet nu så kör jag xcp-ng. Det hanterar man med xcp-ng center ingen låsning på nått i hypervisorn. Om man inte är anti-webläsarhantering så kan man köra med XO til det (finns gratis) och då får man Alla funktioner som går att ha.

XCP-NG bygger på xenserver men är en opensource variant då xenserver började krångla med licenserna.

Patchasenkelt med ett komando och omstart.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ingen som har mer erfarenheter av proxmox vs esxi för hemmalab? Tycker mig rekommendationer väldigt ofta om just proxmox men skulle vilja veta mer innan jag hoppar på det tåget.. Främst är det vcenter funktionalitet jag är ute efter i proxmox. Någon med egen erfarenhet ?

Visa signatur

Citera för svar!