Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Techs:

Jag slår ett slag för mountain bike ( MTB ), åtminstone 21 växlar. Växlarna är inte för att komma upp i höga hastigheter, utan för att kunna använda dom låga växlarna vid uppförsbacke. Köper du en begagnad så får du stålar över från din budget till något du vill ha t ex skönare sadel, stänkskärmar ( om sådana saknades vid köpet ) etc.

Men varför välja en mtb, det är väl inget fel på dem men de brukar levereras med tråkigare däck för den som främst ska cykla på asfalt, har man grusväg kan det kanske vara motiverat men annars blir det mest bara mer vibrationer pga de förvalda "traktordäcken".
Växlarna skiljer nog heller inte så mycket oavsett vad du väljer i de här prisklasserna utan det är för det mesta 2 eller 3 klingor fram och 8 eller 9 bak eller så är det 7-8 växlar internt för så mycket annat ryms inte i prisklassen.
21 växlat är däremot ett tecken på att det är äldre delar som används och det är faktiskt något svårare att hitta reservdelar till det idag då de flesta baknav behöver en distansadapter för att en 7 delad kassett ska passa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en cyclocross tror jag det heter. Med bockstyre, och lagom grova däck. Pendlar 2km enkel väg och tar i runda slängar 10 minuter att köra. Hade jag haft längre sträcka hade jag nog kört el för att komma fram fräsch. Nu har jag fördelen att det är mycket nerför till jobbet och uppför hemåt. Skulle jag dragit en vagn efter cykeln skulle jag nog vilja ha lite lättare växlar än jag har idag.

Hur mycket lyse man behöver på cykeln och hur tillförlitligt det behöver vara beror på var man cyklar. Jag har Biltemas billigaste fram- och baklyse, eftersom det är upplyst hela vägen så när som på 100-meter. Men när jag cyklar på andra ställen monterar jag på ett kraftigt "kina-lyse". Kände inte till stvzo-klassad belysning, men kul att man lärde sig något nytt!

Ibland bländas man av dårar som har starka led-lampor riktade rakt framåt på en upplyst cykelväg. Har aldrig kontrollerat hur mycket jag bländar med min Biltema lampa, men kinalyset är inte snällt så tänker efter när jag kör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det finns undersökningar som visar att de som cyklar med el får ungefär 70% av den motion som någon som cyklar utan assistans. Givetvis är det ett snitt och det beror såklart på många faktorer men att all motion försvinner stämmer inte. Sedan kan man ju välja hur mycket man vill att motorn ska hjälpa till och man KAN ju stänga av den helt, fast då har man ju 15kg extra dödvikt (jämfört med en cykel utan elassistans) samt beroende på motortyp, även en motor som bromsar lite.

Så utifrån motionsfrågan behöver det inte vara så negativt att välja el. Tvärt om kanske det rent av är så att man är mindre benägen att ta bilen när det blåser motvind och regnar småspik utan kan tänka sig att cykla istället om man inte behöver ta i så man blir blå.
Jag har cykelpendlat året runt, i ur och skur, rätt länge och efter en lång dag på jobbet, med halv storm i motvind, nollgradigt och snöblandat regn som piskar i ansiktet så är det fan inte så himla kul alla gånger att trampa iväg.
Jag har valt bort el eftersom jag i princip alltid ligger över 25 km/h och ändå inte skulle få någon assistans men dagar enl. ovan när man får ta i som en idiot för att hålla sig över 20km/h hade det onekligen varit himla trevligt med assistans.

Jag har en elcykel och det är inte så svårt att komma fram svettig eftersom jag cyklar ofta 27+ km/h.. samtidigt smidigt i uppförsbacke.. batteriet räcker då galet lång tid, offroad och Max boost och uppför räcker det kortare såklart

Är galet breda däck på cykeln också.. så fel kategori för pendling men går fint med el.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men varför välja en mtb, det är väl inget fel på dem men de brukar levereras med tråkigare däck för den som främst ska cykla på asfalt, har man grusväg kan det kanske vara motiverat men annars blir det mest bara mer vibrationer pga de förvalda "traktordäcken".
Växlarna skiljer nog heller inte så mycket oavsett vad du väljer i de här prisklasserna utan det är för det mesta 2 eller 3 klingor fram och 8 eller 9 bak eller så är det 7-8 växlar internt för så mycket annat ryms inte i prisklassen.
21 växlat är däremot ett tecken på att det är äldre delar som används och det är faktiskt något svårare att hitta reservdelar till det idag då de flesta baknav behöver en distansadapter för att en 7 delad kassett ska passa.

Det finns väl inget som hindrar en att byta till däck som passar underlaget man främst ska cykla på? Sedan finns det kompromisser; däck som passar för asfalt men även grusväg. Jag upplever MTB som "bekvämare" i och med att en sådan cykel i regel har dämpad framgaffel. Här i Göteborg finns det helt okej cykelvägar på asfalt, men Göteborg har den fula ovanan att halva stan blir uppgrävd så fort det blir plusgrader efter vintern. Lägg till arbetet med en meningslös kurvig tågbana under stan som pågår i detta nu och många år framöver, så förstår du snabbt att det är inte slät asfalt överallt i stan. Visst finns det andra cykeltyper som har dämpad framgaffel, men då är det inte många cm dämpning.
Mitt exempel med "åtminstone 21 växlar" var just ett exempel även om jag kunde skrivit det lite bättre.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Som flera andra nämnt så är det ju inte så att all motion försvinner med en elcykel. Dessutom har du ju med det också möjlighet att tex använda el till max när du i din skjorta med barnen bak på väg till jobbet ska upp för backarna. Sen kan du ju med stänga av elen helt på vägen hem till duschen och får då mer motion än en vanlig cykel då du har extavikter med dig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Techs:

Det finns väl inget som hindrar en att byta till däck som passar underlaget man främst ska cykla på? Sedan finns det kompromisser; däck som passar för asfalt men även grusväg. Jag upplever MTB som "bekvämare" i och med att en sådan cykel i regel har dämpad framgaffel. Här i Göteborg finns det helt okej cykelvägar på asfalt, men Göteborg har den fula ovanan att halva stan blir uppgrävd så fort det blir plusgrader efter vintern. Lägg till arbetet med en meningslös kurvig tågbana under stan som pågår i detta nu och många år framöver, så förstår du snabbt att det är inte slät asfalt överallt i stan. Visst finns det andra cykeltyper som har dämpad framgaffel, men då är det inte många cm dämpning.
Mitt exempel med "åtminstone 21 växlar" var just ett exempel även om jag kunde skrivit det lite bättre.

Jo men om man vill ha fjädring så brukar det ofta finnas på stadscyklar men jag vet inte om det är nån direkt fördel för man lär bara få fjädring och inte dämpning på en billigare cykel och då kan en större däckdimension funka väl så bra om det är ett ganska slätt underlag man ska åka på.

Det är ju ganska dumt att ha smala däck på de flesta cyklar idag, enligt mätningar så är rullmotståndet lägst kring 37-40 mm givet att det är samma däcktyp man testar olika dimensioner på och det har även skett ett skifte på mer extrema hjul där man lärt sig mer om hur man bygger aerodynamiska kolfiberhjul så även de har ökat rejält i bredd för att minska det totala luftmotståndet, dagens bästa aerofälgar är över 30 mm breda.
Bra däck mellan 37-50 mm går lätt och sväljer mycket mindre ojämnheter och passar bra på en brukscykel.

Däremot påverkar däckmönster och materialval egenskaperna ganska mycket men personligen så skulle jag nog snarare välja stel gaffel och lägga mer vikt vid att få plats med bredare däck och kanske även slanglöst om jag fick kunde välja fritt.
Jag har däremot 3 cyklar med fjädring och elcykeln har också dämpning fram och det är mycket liten skillnad med gaffeln låst eller öppen när man åker på gator och inte har stenhårt däck med elcykeln som jag har bredast däck på av dem med fjädring, det är inte heller nån större skillnad i motstånd mellan ett lufttryck som äter det mesta av stötarna från underlaget jämfört med när man pumpar till maxtryck.
Däremot är det stor skillnad att köra över trottoarkanter och andra större hinder med eller utan fjädring.

En annan sak att tänka på är att enklare fjädringsgafflar ofta inte tål vintern särskilt bra då de ofta inte har nån bra beläggning så de kräver mycket rengöring och service om de inte ska slitas hårt vid vintercykling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En MTB från 90-talet är det enda rätta!

Jag cyklar (oftast) på en Marin från 97, den är rostig och sliten men väldigt bekväm efter ett däckbyte. Jag har också monterat fasta skärmar och en liten pakethållare fram för allehanda pakethämtning.

https://gyazo.com/4d6a1e1cc692a52f4d4a2879ebcbd908

Ca. 800kr kostade hela cykeln inklusive nya däck och stänkskärmar.

Permalänk
Medlem

Skrämmer liv i tråden igen, vad sägs om denna
https://www.nishiki.se/city-sport/alla/city-601-pg-1060

Fel länk första gången
Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Skrämmer liv i tråden igen, vad sägs om denna
https://www.nishiki.se/city-sport/alla/city-601-pg-1060

Den fungerar säkert. Men är det inte lite omodernt med kedja på pendlarhojen?
Här har du ett alternativ utan kedja!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Den fungerar säkert. Men är det inte lite omodernt med kedja på pendlarhojen?
Här har du ett alternativ utan kedja!

Tack, men utanför budget

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Förstår att många är nyfikna på vad det blev ... jo då, det blev en "nishiki spirit 2"

Visa signatur

chmod 775