Synology - Byta ut alla hårddiskar mot nya

Permalänk

Synology - Byta ut alla hårddiskar mot nya

Hallå forumet!

Behöver lite input av er. Jag har en Synoligy DS215+ med 2 st 2TB diskar i JBOD-mode. Jag har nu införskaffat 2 nya (större) hårddiskar som jag tänkte köra i RAID 1 (diskarna speglade). Hur gör jag för att migrera inställningar och innehåll till dessa nya diskar? Har kollat runt på det stora internetet men inte hittat hur man gör om alla diskar i en nas skall bytas ut, men jag kanske letar dåligt?

Och hur funkar mina nuvarande nas-hdd om jag sedan skulle ta dem en och en och ansluta via usb-kabinett, kommer jag åt datat då? Funkar det överhuvudtaget då jag gissar att det blir nåt knas i "skarven" mellan de två diskarna (som är konfigurerade som en enda volym)? Hur får man över datat på dessa till de nya? Via ytterligare en extern disk?

Ja, som sagt, lite input mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Då de inte är speglade, så får du nog kopiera över filerna till någon annan lagringsvolym, för att sedan kopiera över dem igen, när de nya diskarna är isatta.
Hade de varit speglade kunde du tagit ut ena disken och satt i en av de nya, så hade materialet kopierats över till den och sedan gjort likadant med den andra disken.

Här är en länk till Synology om hur man byter ut diskar etc..
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/help/DSM/Sto...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Ja det blir väl till att skaffa nån temporär lagring och ta det därifrån. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Du behöver ändå ha backup för filerna i din NAS så se den externa lagringen som ett sätt att ordna det för framtiden, och nu ser du också varför man aldrig köper en 2-diskars NAS utan alltid minst 4 diskplatser även om man bara använder en enda disk i denna till en början...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Du behöver ändå ha backup för filerna i din NAS så se den externa lagringen som ett sätt att ordna det för framtiden, och nu ser du också varför man aldrig köper en 2-diskars NAS utan alltid minst 4 diskplatser även om man bara använder en enda disk i denna till en början...

Mjo, du har helt rätt i det. Pep iväg till NetOnNet och köpte mig ett par N300 förresten och håller nu på att kopiera över nuvarande NAS-innehåll till temporär usb-disk. Tar ju en evighet (flera dygn!!!) via Synologys Hyper Backup. Fattar inte riktigt varför, det ska ju "bara" kopieras filer, men lång tid tar det oavsett.

Permalänk
Medlem

100 MB/s bör inte ta mer än ca 1 dygn för 8TB.

frågan är vad flaskhalsen är - externa disken eller NAS:en

jo en sak till, externa USB-diskar av stor storlek är idag nästan uteslutande SMR-diskar - massor av småfiler, NTFS-som filsystem på SMR-disk är ingen bra kombination och är till stor det det som gett SMR-diskar så dåligt rykte - fast det är egentligen NTFS man skall skälla på i att den hanterar skrivordningen så illa att SMR-diskar blir maximalt drabbade av detta (det är den ideliga fram och tillbakaskrivande och överskrivning av det som nyss skrevs och småskvättande av filbitar inflätat i övrig metadata på nästan samma ställe hela tiden i $MFT som gör att SMR-diskar drabbas extra hårt av det medans sekventiellt skrivande av stora filer är inte ett problem).

Om du vågar att köra i terminal (via SSH och putty) och installera 'atop' så kan du med 'atop -fF 1' eller 'atop -f 1' om det förra inte supporteras och maximerad fönster i putty se vad som slukar resurser (rad blir rött) med en-sekunds-uppdatering.

Om det det är enhetsnamn (sdb, sdc etc.) för inkopplad USB-disk så vet du att bromsen är där och är det NTFS som filsystem på den disken så har du förklaringen...

för att veta vad för enhetsnamn för resp disk så kan du prova med 'lsblk' innan då man får en lista

Permalänk
Medlem

Ja har också märkt att dessa "backup" och auto program är bra i all ära, men oftast är det ändå vanligt copy paste alltså kopiera över och sedan försäkra sig om att man kan ta bort etc.
Enklast och snabbast tyvärr för mig också.

Permalänk
Medlem

Jag kör antingen utifrån med NFS eller rsync och hämtar/lämnar filerna den vägen via en laptop med linux till backuppdiskarna. dessutom kan man välja mer robust filsystem (BTRFS) och med komprimering på backupdiskarna och också lägga det på luks-crypt om det är viktigt.

kör man via rsync (via NFS eller vis SSH) så kan man bryta och senare återuppta backuppen och med btrfs snapshotmöjlighet av subvolymer så kan man göra backup på generationsbasis - dvs. snapshot innan en ny backup förstör inte den föregående eftersom snapshoten är helt oberoende av varandra men generationerna upptar samma disksektorer tills någon modifieras - en snapshot tar ingen extra diskplats, medans modifikationerna och tilläggen i en senare backup tar upp ny diskplats bara för det som ändras.

som sagt de inbyggda funktionerna i en Nas och dess GUI har en hel del övrigt att önska och gör heller inte som man tror - vilket kan bli fatalt när man tror att man gör en sak och resultatet blir helt annan och kanske inkomplett och man får filförluster.

med andra ord är man nere på terminalhackande ändå om man skall få det som man vill.

Permalänk

Som förstagångs-användare av total backup av NAS samt hdd-byte så gjorde jag som följer:

  1. Avbröt Hyper Backup (som tog en eeeevighet)

  2. Formaterade om USB-HDD till Ext4

  3. Skapade en ny Hyper Backup, denna gång alternativ 2, nånting i stil med "en-gångs backup"

Backupen tog under ett dygn (ca 2,5 TB). Har nu installerat mina nya diskar och lagt in DSM via Synolgy-guiden. Tänkte även köra de inbyggda hdd-testerna som finns, som också lär ta en bra stund. Men, efter det, så är frågan om jag skall ha kvar diskarna i SHR (default) eller göra om de till RAID 1. Det är väl ingen större skillnad på dessa om man nu bara har två diskar utan möjlighet till att expandera, eller?! Vad är best practice när det gäller SHR vs RAID 1 med endast 2 diskar?

Om jag skulle byta NAS i framtiden till säg en 4-diskars, är det bättre med SHR då eftersom det stödjer dynamisk diskstorlek för att utöka volymen och att det då bara är att flytta diskarna till den nya NASen, stoppa in nya extra diskar och tuta å köra sen? Nu är det väl inte så att jag kommer köpa ny NAS imorgon direkt, men det skadar inte att vara lite påläst den dagen det är dags och kanske gjort något klokt beslut långt tidigare för att underlätta

Permalänk
Medlem

Alla 'varunamnsbenämningar' som SHR mfl. som de olika köpenas tillverkarna vänder ut och in på sig och kallar det 'unik' är i grunden skript som skapas av GUI och som manipulerar mdadm-raid, bind, VFS och expanderar/kryper filsystem i bestämda ordningar för ett visst önskat resultat.

tekniskt sett kan du göra alla moment (och mer där till) manuellt rad för rad i en SSH-konto på NAS:en

Problemet när man gör egna övningar på den nivån som inte är initierad av GUI:t är att man kan få nas-skalprogrammet som en fiende som motarbetar då de inte uppdaterar sina egna databasar gömda här och var och det hela kommer i osynk.

Skall man själv möblera runt är det bättre att skippa i färdiga NAS-program paket och på en serverburk istället köra in en ubuntu server (headless) eller motsvarande där man kan möblera runt på bättre sätt utan att det är något som bromsar - men förstås får man läsa på i de flesta moment som att sätta upp smb, nfs, rättighetshantering och andra olika servisar som annars är färdigpackad i just köpenas.

Permalänk

Jo så är det ju. GUI't ersätter ju terminal-hackandet i mångt å mycket, men på bekostnad av att det inte allt är glasklart vad som görs eller möjlighet att förändra/tweaka efter eget önskemål. Samtidigt så erbjuder idet här fallet Synology en hel del trevliga funktioner på ett hyfsat enkelt och användarvänligt sätt, så jag är i dagsläget inte redo att övergå till en hemmasnickrad lösning.

Det jag är ute och far lite efter, kopplat till SHR/RAID 1, är bl a om det går, rent teoretiskt, att ta disk nr 2 och ansluta via hdd-docka till en vanlig windows-maskin och läsa innehållet om man kör SHR /RAID 1, eller om det bara funkar i det ena fallet eller inte alls?

PS
S.M.A.R.T.-testet på diskarna är nu uppe i 80% klart. Den som väntar på nåt gott...
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

... Det jag är ute och far lite efter, kopplat till SHR/RAID 1, är bl a om det går, rent teoretiskt, att ta disk nr 2 och ansluta via hdd-docka till en vanlig windows-maskin och läsa innehållet om man kör SHR /RAID 1, eller om det bara funkar i det ena fallet eller inte alls?...

Hur gick det?
Går det att avläsa en speglad disk med en hdd-docka?

Själv tycker jag att t.ex. Raid 1 är lite knepigt att förstå.
Vilken disk är "master" och vilken är "slave"?
Antag att disk1 går sönder.
Vad säger att disk2 kommer att replikeras mot disk1, när en ny disk1 installeras och att det inte blir disk 1 som avbildas på disk 2?

Permalänk
Skrivet av Albireo:

Hur gick det?
Går det att avläsa en speglad disk med en hdd-docka?

Själv tycker jag att t.ex. Raid 1 är lite knepigt att förstå.
Vilken disk är "master" och vilken är "slave"?
Antag att disk1 går sönder.
Vad säger att disk2 kommer att replikeras mot disk1, när en ny disk1 installeras och att det inte blir disk 1 som avbildas på disk 2?

Ok, det var ett tag sen 😆 Om jag minns rätt så gjorde jag en backup av befintliga diskar till en usb-disk via Synologys inbyggda verktyg. Därefter in med de nya diskarna för att sedan återställa backupen.

1) Jag valde att spegla de nya diskarna för att få ökad säkerhet istf att ha dem "seriekopplade" som de gamla diskarna (minns ej vad det heter på RAID-språk)

2) Backup'en återställde inte allt utan om jag minns rätt fick jag konfa om en del (minns inte vad riktigt)

3) Iom att jag fick mecka lite med NAS'en efter diskbytet så tror jag inte jag testade att koppla in de gamla diskarna via usb, det glömdes nog helt enkelt bort i allt konfande mm

4) Jag är (fortfarande 😉) ingen fena på RAID så det får någon bättre linning svara på.

Inte så mycket svar på dina frågor kanske, men det var ju ett tag sen och minnet är tyvärr kort 🫤.