En ITX-älskare's bekännelse - Vägen mot 0 liter chassi

Permalänk

En ITX-älskare's bekännelse - Vägen mot 0 liter chassi

Hejsan.

Här är en samling av ITX byggen som jag har byggt ihop genom åren. Min förkärlek för mindre datorer kom till under min gymnasietid(2008) då jag såg en väldigt liten enkortsdator huserat i ett passande trächassi.

Tanken med albumet är att helt enkelt dela med mitt genuina intresse för pc och komponenter, vilket jag tror delas av många här.

Hoppas ni hittar något skoj.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Är det sista open-case chassit ett egetbygge? Ser mycket trevligt ut!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
99:e percentilen

Kul att se dina fina byggen! Allt som ger ITX och SFF mer exponering bör uppmuntras.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Snyggt. Vart hittade du det sista?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Hejsan.

Här är en samling av ITX byggen som jag har byggt ihop genom åren. Min förkärlek för mindre datorer kom till under min gymnasietid(2008) då jag såg en väldigt liten enkortsdator huserat i ett passande trächassi.

Tanken med albumet är att helt enkelt dela med mitt genuina intresse för pc och komponenter, vilket jag tror delas av många här.

Hoppas ni hittar något skoj.

Besök galleriet här

Intressanta byggen! Jag har ett galleri med ett S4Mini (5L) och @LudvigLindell has ett på sitt K39 som är under 4L!

Var LudvigLindell med galleriet på K39. @DavidTheDoom har dock ett K39 med!
Permalänk
Proffsmoddare

Cubitek Mini Cube var sjukt moddvänlig låda, synd Cubitek gick i graven.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av Icte:

Är det sista open-case chassit ett egetbygge? Ser mycket trevligt ut!

Det hade det lika gärna varit! Väldigt simpel design som man lätt kan snickra ihop med aliminiumprofiler. Lyckades ej hitta kvittot på min beställning men du hittar en del om du söker efter "open test bench ITX" på google.

Skrivet av Alling:

Kul att se dina fina byggen! Allt som ger ITX och SFF mer exponering bör uppmuntras.

Vad kul! Idag finns det ju gott om SFF-chassin som verkligen får en att le. Förr i tiden (känner mig så gammal) fick man längta i åratal och nästan böna och be om att något litet skulle dyka upp på marknaden. Nästan lika sällsynt som att idag få se en liten och kompakt smartphone.

Skrivet av Dekkan:

Snyggt. Vart hittade du det sista?

Tackar...se ovanstående svar

Skrivet av Penguin:

Intressanta byggen! Jag har ett galleri med ett S4Mini (5L) och @LudvigLindell has ett på sitt K39 som är under 4L!

Väldigt fina chassin, tillhör numera klassikerna (iaf S4Mini) enligt mig. Skulle jag själv välja av de många alternativ som finns idag väger det mellan MJOLNIR och GEEEK A60, just pga plats för ordentlig kylning (Lite kräm ska det ju vara i )

Skrivet av C4B12:

Cubitek Mini Cube var sjukt moddvänlig låda, synd Cubitek gick i graven.

Håller helt och hållet med. Jag minns hur överlycklig jag blev när Linus Tech Tips visade chassit 2013 :). Är ganska övertygad om att Cubitek hade en positiv och betydande effekt i SFF-världen med det chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Det hade det lika gärna varit! Väldigt simpel design som man lätt kan snickra ihop med aliminiumprofiler. Lyckades ej hitta kvittot på min beställning men du hittar en del om du söker efter "open test bench ITX" på google.

Vad kul! Idag finns det ju gott om SFF-chassin som verkligen får en att le. Förr i tiden (känner mig så gammal) fick man längta i åratal och nästan böna och be om att något litet skulle dyka upp på marknaden. Nästan lika sällsynt som att idag få se en liten och kompakt smartphone.

Tackar...se ovanstående svar

Väldigt fina chassin, tillhör numera klassikerna (iaf S4Mini) enligt mig. Skulle jag själv välja av de många alternativ som finns idag väger det mellan MJOLNIR och GEEEK A60, just pga plats för ordentlig kylning (Lite kräm ska det ju vara i )

Håller helt och hållet med. Jag minns hur överlycklig jag blev när Linus Tech Tips visade chassit 2013 :). Är ganska övertygad om att Cubitek hade en positiv och betydande effekt i SFF-världen med det chassit.

Kräm kan man ju få in i åtminstonde ett S4Mini. Jag kör ett 2070 med en 3700X och det finns de som kör 1080Ti med en 9700k. Undervoltning får man ju ta till, men prestandan kan man få (med mer eller mindre moddning)!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Crozzfajor:

Håller helt och hållet med. Jag minns hur överlycklig jag blev när Linus Tech Tips visade chassit 2013 :). Är ganska övertygad om att Cubitek hade en positiv och betydande effekt i SFF-världen med det chassit.

Det tror jag definitivt, jag gjorde ett bygge i det med med full vattenkylning, var trångt men det gick, behövde öppna upp fronten bara.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Gillar mITX när det verkligen är det!

Finns ju en del helt meningslösa chassin som är stora som mATX utåt fast bara tar mITX på insidan...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Crozzfajor: Kul galleri,

Jag köpte Cubitek Mini Center från @alling för några veckor sedan.
Kör huvuddatorn i Ncase M1 och har även köpt hem en K39 nyligen som VR/HTPC-datorn ska sitta i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Penguin:

Kräm kan man ju få in i åtminstonde ett S4Mini. Jag kör ett 2070 med en 3700X och det finns de som kör 1080Ti med en 9700k. Undervoltning får man ju ta till, men prestandan kan man få (med mer eller mindre moddning)!

Det har jag inte avfärdat. Problemet (för mig) är snarare att kunna utnyttja kraften utan att det börjar kännas obehagligt med temperaturen eller att det hörs för mycket. Jag själv är extrem kräsen när det gäller ljudnivån. Jag minns att jag var nära på att köpa ett S4Mini, men på den tiden hade man inte många val (GPU) och tvyärr har jag haft sämre erfarenheter av CPU-kylare med lågprofil, så det blev aldrig av. Därefter har jag avstått från "riktiga" SFF-chassin, just p.g.a. samma anledning. Värme, ljud och begränsat GPU-val.

Skrivet av C4B12:

Det tror jag definitivt, jag gjorde ett bygge i det med med full vattenkylning, var trångt men det gick, behövde öppna upp fronten bara.

Ditt bygge minns man, 6 av 5 stjärnor från mig =).

Skrivet av NodCommander:

Gillar mITX när det verkligen är det!

Finns ju en del helt meningslösa chassin som är stora som mATX utåt fast bara tar mITX på insidan...

Håller med. Det sistnämnda gäller dock oftast välkända märken. SFF-världen har blomstrat rejält under senare år av entusiaster, vilket är en fröjd av följa.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Crozzfajor: Kul galleri,

Jag köpte Cubitek Mini Center från @alling för några veckor sedan.
Kör huvuddatorn i Ncase M1 och har även köpt hem en K39 nyligen som VR/HTPC-datorn ska sitta i.

Kan inget annat än att ge dig en stor tumme upp! Ncase M1, en milstolpe utan dess like.

Permalänk
Medlem

NZXT h200 är min favorit numera, kommmer aldrig bygga ett ATXbygge, mATX är mycket roligare och trevligare Har ju 5 hårddiskar kopplade och behöver inte spela med SLI

1x m.2
4x 2.5mm

Permalänk
Medlem

Orelaterad fråga, men nyfiken vad det är för stativ till högtalarna?

Permalänk
Skrivet av Noplaren:

Orelaterad fråga, men nyfiken vad det är för stativ till högtalarna?

Det är ett par konsoler från IKEA(sök CAPITA) som jag har satt dit med ett par träskivor.
Skrivbordet har jag i övrigt målat och satt ihop delar själv (ett ex. i hela världen )

Permalänk
Medlem

@Crozzfajor: Tack, misstänkte ikea (men va ju omöjligt hitta), blir nog något liknande med svart lackering Ja riktigt snyggt förövrigt (Y)