Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tsurkka: Det är konstigt. Den är inte allt för ljusstark heller på 250 cd/m². Du kanske behöver fråga @Laxpudding. Vem vet, kanske blir hans 10 000 inlägg här i tråden...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Tsurkka: Skönt att höra!

Jasså, vad har du för ljusstyrka?

Jag brukar inte göra det, men jag har å andra sidan löjligt överdimensionerad kylning.
Kör med MSI Afterburner i början för att se så att allt ser okej ut.

De blev bättre efter några dagar, så nu tänker jag nog behålla den ändå. Fortfarande lite för skräp just i den vita färgen men de ska man nog kunna leva med 😀.

Känner att datorn är ganska varm när jag spelat några timmar så funderar på att sätta in 1-2 fläktar bara för att få ner temperaturen lite. Är de nått man skall tänka på? Ska de va samma modell på fläkt som man redan har? Låter de vettigt att ha en som blåser in och en ut? Eller två in en ? 🥶🌞

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tsurkka:

Fortfarande lite för skräp just i den vita färgen men de ska man nog kunna leva med 😀.

Testat att använda f.lux eller Windows egna Night light?

Skrivet av Tsurkka:

Känner att datorn är ganska varm när jag spelat några timmar så funderar på att sätta in 1-2 fläktar bara för att få ner temperaturen lite. Är de nått man skall tänka på? Ska de va samma modell på fläkt som man redan har? Låter de vettigt att ha en som blåser in och en ut? Eller två in en ? 🥶🌞

Att den fysiskt känns varm eller att temperaturerna du ser på skärmen är höga?
Den kommer nämligen kännas lika varm om du stoppar i fler fläktar eftersom den ändå alstarar lika mycket värme.

Körde du på DEEPCOOL D-SHIELD V2? I sådana fall kan en eller två 120mm intagsfläktar vara att rekomendera om du vill få ner temperaturerna.

How Many Fans?
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Testat att använda f.lux eller Windows egna Night light?

Att den fysiskt känns varm eller att temperaturerna du ser på skärmen är höga?
Den kommer nämligen kännas lika varm om du stoppar i fler fläktar eftersom den ändå alstarar lika mycket värme.

Körde du på DEEPCOOL D-SHIELD V2? I sådana fall kan en eller två 120mm intagsfläktar vara att rekomendera om du vill få ner temperaturerna.

Nej de va mer bara en känsla men kanske är lungt. Datorn står nämligen under ett kontorsbord och har väggar runt sig. Bara en sida som är öppen. Blir rätt varmt där under har jag märkt så va lite orolig att de kanske inte kyler tillräckligt ändå. Att den bra snurrar runt samma varma luft.

Så tänkte att om jag sätter in en eller två fläktar s kanske de blir bättre, eller är jag bara nojig 🤣😂?

Sedan har jag ett lyxproblem men ändå. De kommer mycket varmluft som strömmar upp precis på mig när jag sitter vid datorn. De är ända vägen för varmluft att åka upp. Hur skiljer sig en vattenkylare tex ,blir de varmluft då med ?eller nått tips?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tsurkka:

Så tänkte att om jag sätter in en eller två fläktar s kanske de blir bättre, eller är jag bara nojig 🤣😂?

Kör ett stresstest och kolla vad du har för temperaturer.

Skrivet av Tsurkka:

Hur skiljer sig en vattenkylare tex ,blir de varmluft då med ?eller nått tips?

Det blir egentligen lite lite mer varmluft eftersom pumpen alstrar lite värme, men det är en marginell skillnad.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsurkka:

Nej de va mer bara en känsla men kanske är lungt. Datorn står nämligen under ett kontorsbord och har väggar runt sig. Bara en sida som är öppen. Blir rätt varmt där under har jag märkt så va lite orolig att de kanske inte kyler tillräckligt ändå. Att den bra snurrar runt samma varma luft.

Så tänkte att om jag sätter in en eller två fläktar s kanske de blir bättre, eller är jag bara nojig 🤣😂?

Sedan har jag ett lyxproblem men ändå. De kommer mycket varmluft som strömmar upp precis på mig när jag sitter vid datorn. De är ända vägen för varmluft att åka upp. Hur skiljer sig en vattenkylare tex ,blir de varmluft då med ?eller nått tips?

Kortfattat kan man tänka såhär, den strömen som går in i datorn kommer att omvandlas till värme. Det blir alltså inte mindre kallt runt din dator för att du lyckas kyla dina komponenter väl, kylninegn har bara avlett värmen bättre från själva komponenterna.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kör ett stresstest och kolla vad du har för temperaturer.

Det blir egentligen lite lite mer varmluft eftersom pumpen alstrar lite värme, men det är en marginell skillnad.

Stresstest? Något program man använder för att kolla temperatur?

Såg ut som Steam läste av någonting men vet inte om de var temperaturen..

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tsurkka: Används för att belasta datorn till sitt yttersta så att man kan kolla hur varm den blir.
CPU: Prime95, AIDA64, Passmark, Cinebench
GPU: Furmark, Unigine, GPU-Z

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Tsurkka: Används för att belasta datorn till sitt yttersta så att man kan kolla hur varm den blir.
CPU: Prime95, AIDA64, Passmark, Cinebench
GPU: Furmark, Unigine, GPU-Z

Okej ja men de kanske jag gör. Vad tror du annars , spelar de någon roll om man sätter in en eller två? fördel, nackdel?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tsurkka: Det hade varit en bra idé att sätta in en eller ännu hellre två. Men eftersom att du köpte Gigabyte B450M DS3H istället för ASRock B450M Pro4 som jag rekomenderade från början så har ditt moderkort bara en chassifläktkontakt, så då får du köpa till en extra splitter också.

En splitter kommer bara ge PWM kontroll över en av fläktarna, medans en hubb kommer att ge PWM kontroll över alla fläktarna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Tsurkka: Det hade varit en bra idé att sätta in en eller ännu hellre två. Men eftersom att du köpte Gigabyte B450M DS3H istället för ASRock B450M Pro4 som jag rekomenderade från början så har ditt moderkort bara en chassifläktkontakt, så då får du köpa till en extra splitter också.
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13646251
En splitter kommer bara ge PWM kontroll över en av fläktarna, medans en hubb kommer att ge PWM kontroll över alla fläktarna.

ASRock B450M PRO4 - Moderkort - micro ATX - Socket AM4 - AMD B450 - USB 3.1 Gen 1, USB-C Gen2, USB 3.1 Gen 2 - Gigabit LAN - inbyggda grafiken (CPU k

Jag köpte ASRock B450M PRO4 - Moderkort - micro ATX . Så ska väl finns där va?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tsurkka:

Jag köpte ASRock B450M PRO4 - Moderkort - micro ATX . Så ska väl finns där va?

Okej, du köpte det! Nice! Det har tre chassifläktkontakter.

Då kan du köpa en eller två fyr-pin PWM fläktar.

How Many Fans?
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Okej, du köpte det! Nice! Det har tre chassifläktkontakter.

Då kan du köpa en eller två fyr-pin PWM fläktar.

Skillnad på 3/4 pin? Att du kan styra hastigheten själv? Pwm vad är de ?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tsurkka:

Skillnad på 3/4 pin? Att du kan styra hastigheten själv? Pwm vad är de ?

Pulse width modulation (PWM) innebär att du kan styra varvtalet på dina fläktar.
Med en fläkt med tre-pins anslutning kan du bara ändra hur mycket ström som går till den.
En fördel med en PWM fläkt är att de i regel kan snurra långsammare och därmed tystare än en fläkt med tre-pins anslutning kan.

WHAT IS PWM AND HOW DOES IT WORK?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|