Önskar rekommendationer för lärosäte

Permalänk

Önskar rekommendationer för lärosäte

Hej, jag ämnar studera programmering till hösten. Jag har svårt att utröna vilken utbildning som är bäst. Det står ungefär samma saker på sidorna, så jag kan bara rangordna efter geografiska förutsättningar. Min förhoppning är att skarpare och mer erfarna sinnen kan hjälpa mig se andra skillnader mellan alternativen

Som sagt är programmering målet. Knacka kod och lösa problem. Inte åt ingenjörshållet (inte behörig och tänker inte heller bli). Jag är inte bevandrad nog i kod för att ha några preferenser där och känner inte att det skulle vara särskilt viktigt. Att utveckla appar känns mest lockande, men jag skulle inte klaga särskilt mycket på webbdesign. Spelutveckling vill jag prova på en dag, men inte som mitt första jobb.

De alternativ jag hittat är:
Malmö
Växjö
Västerås
Östersund
Umeå
Trollhättan
Linköping

Främst är det Malmö och Växjö som lockar, för de ligger på någorlunda vettigt pendelavstånd så jag kan bo kvar hemma tills jag får bostad på plats. Som sagt, geografiska förutsättningar. Jag är tacksam för andra perspektiv på min situation

Permalänk
Medlem

Det kommer bli MALMÖ för mig. Berättar bara vad jag valde inte vad som är bäst.

Permalänk
Medlem

En grej du kan göra är att kolla upp vilka personer som lär ut de olika utbildningarnas kurser, och jämföra deras karriärer. Om du jämför utbildning X och utbildning Y för kurs A, och ser att den första lärs ut av en professor som publicerat många välciterade papers eller har arbetat på välkända projekt i industrin, och den andra lärs ut av en total no-namer, ja då känns det ju som att X med stor sannolikhet är bättre än Y. Man får såklart vara försiktig att inte likaställa programmeringskompetens eller forskningsprestige med utbildarkompetens -- en grym programmerare kan vara värdelös på att lära ut -- men om man inte har ytterligare information känns det ändå intressant att gå på.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4