Permalänk
Medlem

i7 5820K flaskhals?

Hej SweC,

har hänt att min processor ligger på 100 % i två spel nu på senare tid (Bannerlord & Monster hunter world). Jag vet att processorn har ett par år på nacken men har någon annan samma processor och upplever samma sak?

Mvh Philip

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem

@Mcbura: Klockat den? Om inte, gör. Men vad du än gör så skaffa en bra kylare om du inte redan har det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcbura:

Hej SweC,

har hänt att min processor ligger på 100 % i två spel nu på senare tid (Bannerlord & Monster hunter world). Jag vet att processorn har ett par år på nacken men har någon annan samma processor och upplever samma sak?

Mvh Philip

Processorn är från 2014
Även om det inte händer så mycket mellan generationerna så är det många små steg sedan din CPU släpptes.

Men har du rätt moderkort kanske du kan uppgradera till någon Xeon version som är klockad högre med flera kärnor, och kanske t.o.m. av en nyare arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Vad har du för grafikkort?

gtx 1080 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Mcbura: Klockat den? Om inte, gör. Men vad du än gör så skaffa en bra kylare om du inte redan har det.

Har kört 4.4 Ghz med en noctua DH-14 sen jag köpte den, men tycker de känns skumt att den börjar spöka på 100 % nu :/

Permalänk
Medlem

Och du är helt säker på att det inte var andra processer som belastade systemet under spelsessionen?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Och du är helt säker på att det inte var andra processer som belastade systemet under spelsessionen?

Inte vad jag ser i Task manager, dock så är spelen på 70-80 % men processor belastningen är på 100%... Trodde det var något virus eller skit så jag installerade om windows helt men de verkar sitta kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcbura:

Inte vad jag ser i Task manager, dock så är spelen på 70-80 % men processor belastningen är på 100%... Trodde det var något virus eller skit så jag installerade om windows helt men de verkar sitta kvar

Vad är för andra processer som körs då?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Vad är för andra processer som körs då?

Det är det som är det skumma, inget annat som sticker ut på de resterande "20-30%".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcbura:

Det är det som är det skumma, inget annat som sticker ut på de resterande "20-30%".

Skumt, något måste köras i bakgrunden lr parallellt.
Test med denna verktyg och se om du kan luska fram något.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcbura:

gtx 1080 ti

Min lillebror har min gamla 5820k 4.6Ghz som körs ihop med ett 1080ti och kan klagar inte på sin fps iallafall.
Jag uppgraderade ju till 5960X som körs i samma hastighet och jag märkte inte av någon större skillnad i fps när jag hade min 8086K så jag tror du sitter lugnt i båten