Hjälp med GPU för att blåsa liv i stationära

Permalänk

Hjälp med GPU för att blåsa liv i stationära

Hej,

Köpte en stationär dator 2015 som jag använda i 1 år innan jag flyttade utomlands för jobb fram till slutet på 2019.
Jag har kvar alla komponenter förutom GPU som var ett 980Ti, det sålde jag innan flytten:

Intel(R) Core(TM) i7-5930K (6-cores, 15MB Cache, Overclocked up to 3.9 GHz w/ Turbo Boost)
16GB Quad Channel DDR4 at 2133MHz
128GB SSD 6Gb/s Main + 2TB 7200RPM SATA 6Gb/s Storage
Minns inte vad det var för nätagg, men det va rätt biffigt.

Har tappat det rätt rejält sista 4 åren då jag inte hållt mig uppdaterad på komponenter.
I corona tider känns det rätt bra att blåsa liv i datorn.

Så jag letar efter bra alternativ för GPU, vill gärna skaffa mig en 1440p skärm så kortet ska gärna ha kraft för det.
Jag spelar främst Dota, Rimworld och mindre krävande spel, men till och från kommer jag säkert plocka upp något nytt AAA som kräver mer av datorn.

Har ingen budget dock känner jag väll kanske inte värdet i ett 2080Ti direkt...

Tackar på förhand!

Permalänk
Avstängd

Kanske ett 5700xt eller ett 2070 Super då? Har själv ett 1080ti som ligger i samma prestandaklass och en 1440p-skärm och det fungerar bra.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

@HandsomeT: Vad tror du om CPUn som är i just nu, rent spontant känns det som att jag borde kunna klara mig på den ett tag till framöver. Tack för svar också!

Permalänk
Avstängd

Jo, din CPU är bra @Kurbitshest. Går ju alltid att överklocka lite om det känns segt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurbitshest:

@HandsomeT: Vad tror du om CPUn som är i just nu, rent spontant känns det som att jag borde kunna klara mig på den ett tag till framöver. Tack för svar också!

CPU'n kommer som sagt inte vara något större problem utan du kommer vara begränsas av din GPU om något. Ett RTX 2070 eller ett RX 5700 är nog ett shysst kort för dig. Detta är på REA nu till exempel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Du kan säker hitta ett beggat RTX 2080 för runt 5k annars också

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

CPU'n kommer som sagt inte vara något större problem utan du kommer vara begränsas av din GPU om något. Ett RTX 2070 eller ett RX 5700 är nog ett shysst kort för dig. Detta är på REA nu till exempel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Du kan säker hitta ett beggat RTX 2080 för runt 5k annars också

Underbart! tackar, jag stack faktisk iväg under dagen och köpte ett MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming Trio.
Dock är jag lite orolig över min CPU som är vattenkyld att det kommer vara några problem eftersom datorn stått stilla nu i 3.5 år innuti ett förråd.

Jag håller tummarna för att det bara är att sätta i kortet och kunna sätta igång!

Tack för input, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurbitshest:

Underbart! tackar, jag stack faktisk iväg under dagen och köpte ett MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming Trio.
Dock är jag lite orolig över min CPU som är vattenkyld att det kommer vara några problem eftersom datorn stått stilla nu i 3.5 år innuti ett förråd.

Jag håller tummarna för att det bara är att sätta i kortet och kunna sätta igång!

Tack för input, uppskattas!

Härligt! Det ska nog gå bra! Hoppas det går bra och att du blir nöjd med det nya kortet

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.