Microsoft Project Xcloud kommer till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Project Xcloud kommer till Sverige

Microsofts strömmande speltjänst Project Xcloud expanderar och låter nu svenska användare testa tjänsten på Android-telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett något om prissättning på detta?
Jag är sjukt taggad på att testa detta när man pendlar till och från jobbet och det skulle ju vara nice om det skulle ingå i Game Pass Ulitmate.
Som nu, damen spelar Metro på xbox, jag spelar Metro på datorn, tänk om jag även skulle kunna spela på tåget i samma subscription.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Får väl plocka fram min s8 eller s7 för detta då jag använder iPhone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Som nu, damen spelar Metro på xbox, jag spelar Metro på datorn, tänk om jag även skulle kunna spela på Metron i samma subscription.

FTFY

Permalänk
Medlem

Vet någon om det kommer finnas det stöd för W10? mobil känns meningslöst för mig.
Låter perfekt för en htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Vet någon om det kommer finnas det stöd för W10? mobil känns meningslöst för mig.
Låter perfekt för en htpc.

Det kommer garanterat senare, annars är det ju bara att köra emulator på datorn

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det enbart initialt som det bara kommer att finnas en app till Android? GeForce Now har ju t ex ingen app för iOS och inga planer heller på att utveckla en, trots att deras man möts av "All your devices" som argument till tjänsten. Vet inte om jag sett något officiellt kring detta, men några teorier om att Apple ser det som en konkurrent till deras Arcade-prenumeration som är anledningen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är det enbart initialt som det bara kommer att finnas en app till Android? GeForce Now har ju t ex ingen app för iOS och inga planer heller på att utveckla en, trots att deras man möts av "All your devices" som argument till tjänsten. Vet inte om jag sett något officiellt kring detta, men några teorier om att Apple ser det som en konkurrent till deras Arcade-prenumeration som är anledningen?

Antingen läste eller såg jag någon YouTube video där de pratade om att Microsoft testar både IOS och Windows 10 versionerna interntnu, så det kommer nog så småningom.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Vet någon om det kommer finnas det stöd för W10? mobil känns meningslöst för mig.
Låter perfekt för en htpc.

Du kan idag streama din egna Xbox till valfri W10-enhet. Jag kör så rätt ofta eftersom TVn ofta är upptagen av andra, så öppnar jag Xbox-appen på min speldator, startar min Xbox One ute i vardagsrummet från appen, startar streamen och sen spelar jag! Funkar kalas.

Skulle dock vilja ha stödet över Internet så man kan streama från sin egna Xbox varsom helst i världen, vilket går att lösa med VPN, men vore nice om det gick via Internet som Plex exempelvis gör. Då hade man kunnat ha sin egna "Project Xcloud" med sina spel man då har hemma

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

@car2ns:

Har ej xbox inte heller nån bra gamingdator atm, är mer intresserad av geforce now fast med xbox spel, tänk dig streama spel med xbox one x prestanda, googlade nu att de i framtiden planerar släppa det till w10 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Antingen läste eller såg jag någon YouTube video där de pratade om att Microsoft testar både IOS och Windows 10 versionerna interntnu, så det kommer nog så småningom.

Ok, tack!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@car2ns:

Har ej xbox inte heller nån bra gamingdator atm, är mer intresserad av geforce now fast med xbox spel, tänk dig streama spel med xbox one x prestanda, googlade nu att de i framtiden planerar släppa det till w10 1080p.

ah okej, då förstår jag vilken målgrupp du tillhör! Ja då är ju mitt förslag inte all vettigt att göra för dig Jo jag förstår konceptet, det vore rätt nice! Även fast jag kommer ha en Xbox hemma, så vore det kul ibland att ha en son subscription on the go under semestertider etc

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du kan idag streama din egna Xbox till valfri W10-enhet. Jag kör så rätt ofta eftersom TVn ofta är upptagen av andra, så öppnar jag Xbox-appen på min speldator, startar min Xbox One ute i vardagsrummet från appen, startar streamen och sen spelar jag! Funkar kalas.

Skulle dock vilja ha stödet över Internet så man kan streama från sin egna Xbox varsom helst i världen, vilket går att lösa med VPN, men vore nice om det gick via Internet som Plex exempelvis gör. Då hade man kunnat ha sin egna "Project Xcloud" med sina spel man då har hemma

Det funkar väl idag om man är Xbox insider? Jag kan koppla upp mot min Xbox över mobilnätet och streama.

Angående console streaming över wifi tycker jag input lagen är på gränsen. Lustigt nog testade jag att koppla kontrollen direkt mot xboxen och streama bilden till mobilen. Mycket bättre upplevelse. Funkar ganska bra i hemmet då räckvidden är rätt bra på kontrollen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats göra en intresseanmälan på länken i artikeln? Jag loggar in med mitt MS-konto men kommer bara tillbaka till samma sida "börja registreringen genom att logga in..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det funkar väl idag om man är Xbox insider? Jag kan koppla upp mot min Xbox över mobilnätet och streama.

Angående console streaming över wifi tycker jag input lagen är på gränsen. Lustigt nog testade jag att koppla kontrollen direkt mot xboxen och streama bilden till mobilen. Mycket bättre upplevelse. Funkar ganska bra i hemmet då räckvidden är rätt bra på kontrollen.

Wat?! LÅter ju helt underbart! Hoppas det går in i prod och även för iOS, då blir jag glad! Kan man lira vettiga spel även när man pendlar till och från jobb osv!

Angående det andra, så märker jag även bättre upplevelse om jag kör kontrollen (med hörlurar i) kopplad direkt till Xboxen istället för via PCn när jag streamar lokalt från Xbox till PC. Då är det endast bilden jag streamar med andra ord, ljud och kontroll sker direkt från Xboxen, otroligt mycket bättre upplevelse än att koppla kontroll och hörlurar till PC och låta all stream från Xbox passera PC.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Är det någon som lyckats göra en intresseanmälan på länken i artikeln? Jag loggar in med mitt MS-konto men kommer bara tillbaka till samma sida "börja registreringen genom att logga in..."

Byt till svenska sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Byt till svenska sidan.

provat det också, kommer bara tillbaka till samma sida, ser att jag är inloggad uppe i högra hörnet, men kommer inte vidare.

edit: idag gick det visst bra, men såg flera på reddit som hade samma problem som jag igår.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av car2ns:

Wat?! LÅter ju helt underbart! Hoppas det går in i prod och även för iOS, då blir jag glad! Kan man lira vettiga spel även när man pendlar till och från jobb osv!

Det går redan på iOS med appen "OneCast".
Tror den kostar strax under en hundralapp eller något men den är klockren.
Tanken var att man skulle kunna stream'a bild och ljud till valfri annan enhet på ditt hemma nätverk, anslutningen till kontrollen länkades direkt till Xbox'en.

Men sedan sattes det ju in stöd för att köra en Xbox One -kontroll via BT till även iOS enheter som jag förstått det (har inte provat) men det borde gå att koppla även handkontrollen till sin iPhone/iPad och få det att funka med kan jag tycka...

Tidigare kunde man koppla upp sig emot sin Xbox rakt över internet om man vidarbefodrade ett gäng portar i sin router, eller satte Xbox'en i "DMZ" så den kunde anropas direkt den externa ip-adressen man hade hemma.

Detta ändrades dock under mars i år, då Microsoft tycks ha fipplat i hur man kan koppla upp sig emot konsolerna. Kravet tycks vara att man nu måste ligga på samma subnät som Xbox'en själv ligger på för att det skall fungera.

Jag löste detta dock via att sätta upp en enklare VPN-server i min router och på så vis få min dator jag kopplade upp mig utifrån, att hysera samma ip-scope som min Xbox där hemma hade - och vipps så fungerade det igen.

Att sedan köra detta på iOS är inget konstigt heller, då alla smartphones idag har stöd för VPN-anslutningar native i dess OS, så sätt upp en vpn-klient på den mobila enheten, koppla upp sig emot hemma servern och sedan kan man stream'a till en iOS -enhet via OneCast.

Dock lite tveksamt med kontrollen där, men jag skall försöka undersöka detta

Så det går redan idag att stream'a till en iOS enhet vartifrån man vill - men visst, det kräver lite pill än att vara logga in sig på en mobil och ta-da så lirar det - det tror jag är vad man jobbar på hos MS och skall förverkliga i projektet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Trevligt, men hoppas på framtida stöd av iOS (verkar vara mest tidsfråga)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det går redan på iOS med appen "OneCast".
Tror den kostar strax under en hundralapp eller något men den är klockren.
Tanken var att man skulle kunna stream'a bild och ljud till valfri annan enhet på ditt hemma nätverk, anslutningen till kontrollen länkades direkt till Xbox'en.

Men sedan sattes det ju in stöd för att köra en Xbox One -kontroll via BT till även iOS enheter som jag förstått det (har inte provat) men det borde gå att koppla även handkontrollen till sin iPhone/iPad och få det att funka med kan jag tycka...

Tidigare kunde man koppla upp sig emot sin Xbox rakt över internet om man vidarbefodrade ett gäng portar i sin router, eller satte Xbox'en i "DMZ" så den kunde anropas direkt den externa ip-adressen man hade hemma.

Detta ändrades dock under mars i år, då Microsoft tycks ha fipplat i hur man kan koppla upp sig emot konsolerna. Kravet tycks vara att man nu måste ligga på samma subnät som Xbox'en själv ligger på för att det skall fungera.

Jag löste detta dock via att sätta upp en enklare VPN-server i min router och på så vis få min dator jag kopplade upp mig utifrån, att hysera samma ip-scope som min Xbox där hemma hade - och vipps så fungerade det igen.

Att sedan köra detta på iOS är inget konstigt heller, då alla smartphones idag har stöd för VPN-anslutningar native i dess OS, så sätt upp en vpn-klient på den mobila enheten, koppla upp sig emot hemma servern och sedan kan man stream'a till en iOS -enhet via OneCast.

Dock lite tveksamt med kontrollen där, men jag skall försöka undersöka detta

Så det går redan idag att stream'a till en iOS enhet vartifrån man vill - men visst, det kräver lite pill än att vara logga in sig på en mobil och ta-da så lirar det - det tror jag är vad man jobbar på hos MS och skall förverkliga i projektet.

Nice, visste inte om den appen! Jo att det går att lösa via VPN är jag med på, har testat detta själv fast då via en PC och Xbox-appen! Det funkar kalas Men drömmen vore ju att lira lite RRD2 (eller något annat roligt Xbox-spel) på telefonen till och från jobbet eller på semestern i solstolen!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB