Microsoft Edge är näst största webbläsaren

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge är näst största webbläsaren

Trots att Microsofts Chromium-baserade version av webbläsaren Edge är blott tre månader gammal är den redan näst störst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir fortfarande firefox alla dagar veckan. Tyckte nya edge var rätt skön dock.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

Enligt texten i artikeln kan man tro att det är den Chromium-baserade Edge som står för hela marknadsandelen men den där listan i bilden skiljer väl inte på den gamla och nya?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag kör vidare med Pale Moon. Kan dock tänka mig att testa någon annan webbläsare som också erbjuder tabs on bottom utan tillägg, men det verkar inte finnas någon som gör

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Chrome.. synkar väl över alla mina platfformar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Idag använder jag mig av Firefox, men har google chrome installerat som backup ifall firefox skulle misslyckas med någon sida.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Intressant ändå. Undrar om användare frivilligt använder den eller om det är påtvingat av installationer och uppdateringar i Windows? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Enligt texten i artikeln kan man tro att det är den Chromium-baserade Edge som står för hela marknadsandelen men den där listan i bilden skiljer väl inte på den gamla och nya?

Det stämmer, de listar legacy och nya som samma webbläsare.

Tittar man istället på statcounter så har legacy runt 4,5% och nya edge finns inte ens med i statistiken. Så misstänker att den inte är särskiltt stor ännu.

Permalänk
Hjälpsam

Chrome, Firefox, Edge, Opera, i den ordningen.
Brukar använda Edge för att spela upp från Viaplay.
https://kundservice.viaplay.se/ljudformat/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kör på Vivaldi, vilket tråkigt nog motarbetas av många så det ser ut att vara ett sämre alternativ:
https://vivaldi.com/blog/user-agent-changes/

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ju Chrome och dess synkronisering med alla enheter. Men nu verkar ju Edge vara ett fantastiskt alternativ.

Vad skulle ni försöka övertyga mig med för att jag skulle gå över till Edge? Vad finns det som är bättre med den?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig Chrome stort sett hela tiden, men använder också Edge några gånger kan tänka mig byta till Edge fulltid. De jag gillar med Edge är att den känns mer smooth när man scrolla än hos Chrome vilket är stort plus när man scrolla genom lååååånga sidor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Kör edge självmant som ensam browser på alla mina privata windowsenheter

Permalänk
Administrativ avgift

Nya microsoft edge är riktigt snabb, har stöd för allt , kan synka jobb/privat konto så historiken är synkad överallt. Edge har sprungit om de andra webbläsarna för mig

@Viktorph exakt allt funkar i den, du får IE läge för kompatibilitet och sen är den snyggare *Hint hint*

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Använder Vivaldi och Edge. Dock måste UI och UI-fonts bli mindre i Edge, alternativt kunna skalas som man vill. Det är katastrof för tillfället både på höjden och bredden.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Proffsmoddare

Alla browsers baserade på Blink/Chromium går fetbort.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Edge var ganska bra men dessvärre fungerade den inte med alla streaming-tjänster typ TV4-play. Jag saknade lite av den i början av bytet till den nya varianten.

Idag känner jag mig nöjd av den nya. Jag upplever den som lite snabbare. Om det är sant är en annan fråga. Det enda som jag saknar idag är radering av webbsidor. Jag menar att i den gamla Edge så kunde jag radera webbhistoriken, så att reklam baserad på vart jag varit på nätet, kunde undvikas.

Det kan jag inte numera. - Är det någon som kan knepet på hur man gör det, utan att radera lösenord och inloggningsnamn ????
(Reklam är ett förbannat skit på nätet. Det räcker med att det finns i E-post).

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Nya microsoft edge är riktigt snabb, har stöd för allt , kan synka jobb/privat konto så historiken är synkad överallt. Edge har sprungit om de andra webbläsarna för mig

@Viktorph exakt allt funkar i den, du får IE läge för kompatibilitet och sen är den snyggare *Hint hint*

Jag tror du menar "kommit ifatt".

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox för det mesta. Har laddat ner Edge (Chromium) för Netflix och som extra webbläsare. Nya Edge är helt ok, och känns snabb.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dracc:

Jag tror du menar "kommit ifatt".

Näe sprungit om, Edge är iallafall för mig mycket snabbare än Chrome/firefox i allt jag gör på jobbet och fritiden.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med nya Edge och har kört med den nu några månader. Funkar minst lika bra som Chrome.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Chrome, Firefox, Edge, Opera, i den ordningen.
Brukar använda Edge för att spela upp från Viaplay.
https://kundservice.viaplay.se/ljudformat/

Samma här, använder Edge för playtjänster då deras DRM support gör att man får mer funktioner för flera av tjänsterna (netflix UHD t ex), samt att den är väldigt processorsnål under videouppspelning.

Annars använder jag firefox, bytte relativt nyligen från chrome och google till firefox och duckduck. Har gått hyfsat smärtfritt, men märkar sämre batteritid på laptopen med firefox, samt att jag får låsningar i webbläsaren då och då.

Permalänk
Medlem

Tittar man på Statcounter har de lite andra siffror
https://gs.statcounter.com/browser-market-share/desktop/world...

Desktop Browser Market Share Worldwide - March 2020
Chrome 68.11%
Firefox 9.25%
Safari 8.93%
Edge Legacy 4.56%
IE 3.77%
Opera 2.37%

Statcounter
Our tracking code is installed on more than 2 million sites globally. Every month, we record billions of page views to these sites.

Netmarketshare (data i artikeln)
The data is compiled from approximately 100 million valid sessions per month, widely distributed over thousands of websites.

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox till 99.9 procent. Har gamla Edge för att öppna Gmail eftersom det inte går att ha flera Google-konton inloggade samtidigt i samma webbläsare.

Undviker aktivt Chrome eftersom det inte har några fördelar över Firefox, och för att bidra till att förhindra total Chrome-dominans (redan katastrofalt hög med nästan 2/3!), som leder till att Chrome blir en de facto-standard i stället för mer generella webbstandarder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Opera <3

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Jag kör med edge på jobbdatorn, då Chrome inte finns med bland listan av betrodda program vi får installera. Tycker väl den funkar helt okej ändå. Tyvärr saknar webläsaren stöd för vissa grejer, som spotify t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kör vidare med Pale Moon. Kan dock tänka mig att testa någon annan webbläsare som också erbjuder tabs on bottom utan tillägg, men det verkar inte finnas någon som gör

Vivaldi har också stöd för det. Väldigt konfigurerbar webbläsare!

Permalänk
Medlem

Intressant att så få faktiskt använder firefox, trodde det var långt fler. Har själv använt det i många många år.
Kan inte ens minnas när jag gick över till firefox men det måste ha varit early release någon gång.

Permalänk
Medlem

I slutändan handlar det nog ändå bara om vilket av bolagen som skall få första-tjing på datan som du genererar.
Båda är Chromiumbaserade. + proprietära tekniker/modifieringar/branding.
Båda har respektive företags komponenter förinstallerade/förvalda. (t.ex. Edge: Bing Search | Chrome: Google Search)
Båda är backade av amerikanska bolag.
Båda pushas ut och används som bas för respektive målgrupp/system.

Det kan också till viss del vittna om hur Google ogillar konkurrensen:
https://www.techradar.com/news/google-is-trying-to-scare-micr...

Personligen ser jag det lite som när toolbar-hysterin tog över nätet, bara att du i dagsläget har en komplett browser plattform knutet till ditt favoritföretag istället. Portalerna/startsidorna har ersatts med browsers.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kör Firefox till 99.9 procent. Har gamla Edge för att öppna Gmail eftersom det inte går att ha flera Google-konton inloggade samtidigt i samma webbläsare.

Undviker aktivt Chrome eftersom det inte har några fördelar över Firefox, och för att bidra till att förhindra total Chrome-dominans (redan katastrofalt hög med nästan 2/3!), som leder till att Chrome blir en de facto-standard i stället för mer generella webbstandarder.

Kolla in tillägget Firefox containers. Det ger dig möjligheten att öppna flera olika gmail-konton i olika sandlådor.