LAN funkar inte under vissa tider på dygnet?

Permalänk

LAN funkar inte under vissa tider på dygnet?

Tjena SweC,

Jo det är så att jag sedan jag flyttade upp i garderoben (hohoho) i januari har börjat använda trådat internet då jag kom mycket närmare fiberdosan, fungerar jättebra under större delen av dygnet men har från och till sedan dess märkt att det är oerhört ovanligt att LAN funkar mellan ca 18-21, man får endast felmeddelande "ethernet saknar giltig IP-konfiguration" om man försöker diagnostisera. Värt att nämna är att WiFi funkar (men är fruktansvärt slött då jag är långt ifrån routern och det är blåbetong i väggarna).

Har provat en väldans massa saker, byta kabel, olika uttag på fiberdosan, en drös olika CMD kommandon som kan googlas fram (netsh int ip reset /ipconfig kommandon osv). Ibland funkar något, men för det mesta får man snällt sitta och vänta på att det ska hoppa igång av sig själv, vilket det gör till slut men ofta rätt sent.

En viktig sak att nämna är nog det att jag har en Router kopplad i port 1 på fiberdosan, den kör wifi till majoriteten av sakerna i hemmet smart tv, larm, hue osv. Kan det vara något med den som gör att datorn inte får någon IP då den inte är kopplad genom routern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av callmekris:

En viktig sak att nämna är nog det att jag har en Router kopplad i port 1 på fiberdosan, den kör wifi till majoriteten av sakerna i hemmet smart tv, larm, hue osv. Kan det vara något med den som gör att datorn inte får någon IP då den inte är kopplad genom routern?

Ja, allt ska kopplas in på routerns lansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av callmekris:

Tjena SweC,

Jo det är så att jag sedan jag flyttade upp i garderoben (hohoho) i januari har börjat använda trådat internet då jag kom mycket närmare fiberdosan, fungerar jättebra under större delen av dygnet men har från och till sedan dess märkt att det är oerhört ovanligt att LAN funkar mellan ca 18-21, man får endast felmeddelande "ethernet saknar giltig IP-konfiguration" om man försöker diagnostisera. Värt att nämna är att WiFi funkar (men är fruktansvärt slött då jag är långt ifrån routern och det är blåbetong i väggarna).

Har provat en väldans massa saker, byta kabel, olika uttag på fiberdosan, en drös olika CMD kommandon som kan googlas fram (netsh int ip reset /ipconfig kommandon osv). Ibland funkar något, men för det mesta får man snällt sitta och vänta på att det ska hoppa igång av sig själv, vilket det gör till slut men ofta rätt sent.

En viktig sak att nämna är nog det att jag har en Router kopplad i port 1 på fiberdosan, den kör wifi till majoriteten av sakerna i hemmet smart tv, larm, hue osv. Kan det vara något med den som gör att datorn inte får någon IP då den inte är kopplad genom routern?

Du ska ha allt kopplat efter routern för att få ett välfungerande hemmanätverk.

Permalänk
Medlem

hej @callmekris första jag kommer och tänka på är.
När ditt nät dör mellan 18-21 är det enbart din pc som förlorar internet uppkoppling då eller är det flera enheter som är uppkollade till samma router?
Och vad kör du för dns server i datorn / routern?
Vad har du för enheter som är inkopplade till routern?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk

Hej @Zidichy

Det är enbart datorn som är direkt kopplad till port 3 i fiberdosan som ej fungerar. Såvitt jag kan se så funkar alla trådlösa saker som är kopplade till routern, 3x Smart TV, 2 mobiltelefoner, nintendo switch, larmhub samt få funkar HUE Hub som är kopplad med sladd till routern.

Skulle gärna koppla sladden direkt till routern från PC men har inte möjlighet att dra en sladd så långt för tillfället (innefattar att ta sig ut på en sidvind som är mer eller mindre barrikaderad en tid framöver). Det jag är mest nyfiken på är varför det funkar resterande tid av dygnet, någon som har en idé? Är det så att det helt enkelt tar slut på IP-adresser eller att dom throttlar så man bara får en IP när det är högtryck? Får nog slå en pling till bahnhof och höra helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av callmekris:

Hej @Zidichy

Det är enbart datorn som är direkt kopplad till port 3 i fiberdosan som ej fungerar. Såvitt jag kan se så funkar alla trådlösa saker som är kopplade till routern, 3x Smart TV, 2 mobiltelefoner, nintendo switch, larmhub samt få funkar HUE Hub som är kopplad med sladd till routern.

Skulle gärna koppla sladden direkt till routern från PC men har inte möjlighet att dra en sladd så långt för tillfället (innefattar att ta sig ut på en sidvind som är mer eller mindre barrikaderad en tid framöver). Det jag är mest nyfiken på är varför det funkar resterande tid av dygnet, någon som har en idé? Är det så att det helt enkelt tar slut på IP-adresser eller att dom throttlar så man bara får en IP när det är högtryck? Får nog slå en pling till bahnhof och höra helt enkelt.

som övriga skriver måste du har datorn kopplad till routern om du inte tar bort routern från fiberkonvertern vill säga.
kan du inte sätta routern vid fiberkonvertern? blir wifi för dåligt för övriga kan du ju köpa en billig ap att sätta där routern står idag,
finns för typ 200-300kr på tex Netonnet som funkar så länge som ni inte har en drös med saker som ska streama.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/extender...
eller anslut denna till routern trådlöst och anslut datorn med kabel till den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Precis som övriga skriver så bör du av säkerhetsskäl koppla din dator bakom din router.

Men orsaken till ditt problem kan vara:
* Att du har flera enheter i ditt hushåll som slås på mellan 18-21 och att ni tar slut på det antal ip-adresser internetleverantören delar ut per abonnemang.

* Att internetleverantören får slut på ip-adresser mellan 18-21, då det är högst last och flest kunder online då.

* Att internetleverantören minskar antalet ip-adresser som tillåts per abonnemang mellan 18-21, för att förhindra att ip-adresserna skall ta slut.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av callmekris:

Hej @Zidichy

Det är enbart datorn som är direkt kopplad till port 3 i fiberdosan som ej fungerar. Såvitt jag kan se så funkar alla trådlösa saker som är kopplade till routern, 3x Smart TV, 2 mobiltelefoner, nintendo switch, larmhub samt få funkar HUE Hub som är kopplad med sladd till routern.

Skulle gärna koppla sladden direkt till routern från PC men har inte möjlighet att dra en sladd så långt för tillfället (innefattar att ta sig ut på en sidvind som är mer eller mindre barrikaderad en tid framöver). Det jag är mest nyfiken på är varför det funkar resterande tid av dygnet, någon som har en idé? Är det så att det helt enkelt tar slut på IP-adresser eller att dom throttlar så man bara får en IP när det är högtryck? Får nog slå en pling till bahnhof och höra helt enkelt.

Ett annat alternativ är ju att sätta en router (eventuellt utan wifi, t-ex en Ubiquiti) kopplad direkt efter fiberdosan, och sätta din nuvarande router i bryggat läge, så att den bara fingerar som switch + accesspunkt, sedan kan du dra din kabel till den nya routern istället för rakt in i fiberdosan / CPE.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk

Har nu varit i kontakt med bahnhofs kundtjänst, dom lade en felanmälan efter att jag blivit kopplad från kundtjänsten till någon teknisk suport, skall tydligen funka att ha det på detta sätt, så får se vart det leder.

Tills vidare gör jag nog som du @aragon säger, tror jag har en extender liggandes, så ska leta på den och prova att ha datorn kopplad rakt in i den tills vidare.

Som du säger @zector har jag också haft lite misstankar om att dom eventuellt throttlar hur många IP-adresser abonnenterna har tillgång till när det är högtrafikerade timmar på dygnet, men om så är fallet så kanske det går att lösa på något sätt med den tekniska supporten.

Permalänk
Medlem

Här två sätt att lösa dina problem:
1. Flytta routern till fiberskåpet, ev. stäng av wifi på den. Sätt en AP och switch där routern nu står.
2. Skaffa två VLAN switchar.

2 är lite bök med men i princip går det ut på att använda samma kabel för internet och lan.
En switch sätta vid fiber dosan den andra vi routern.
Sedan kan m.h.a. VLAN får en lan port till din dator.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W