Asus använder flytande metall i 2020 års bärbara speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Asus använder flytande metall i 2020 års bärbara speldatorer

Utöver prestandakomponenter gör även flytande metall som kylarlösning premiär i årets bärbara speldatorer från Asus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de gör något nytt för en gångs skull. Men jag undrar direkt om det kan rinna eller röra sig om datorn vibreras när den är i sidläge (läs ryggsäck) eller liknande. Låter lite för bra för att vara sant att ingen skulle gjort det innan annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att de gör något nytt för en gångs skull. Men jag undrar direkt om det kan rinna eller röra sig om datorn vibreras när den är i sidläge (läs ryggsäck) eller liknande. Låter lite för bra för att vara sant att ingen skulle gjort det innan annars

Står följande i artikeln, antar att det hjälper, annars lär de få garantifall.

"Flytande metall har bättre ledande egenskaper än traditionell kylpasta, men är också mer lättflytande vilket medför risken att delar av materialet kan rinna ut utanför processorytan. Asus kontrar problematiken med en absorberande vägg runt processorn med en höjd på 0,1 millimeter, vilket motsvarar processorns höjd."

Permalänk

Hur kommer den IHSen och kylaren de ut efter 6 månader. Flytande metall har väl mycket kortare hållbarhet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att de gör något nytt för en gångs skull. Men jag undrar direkt om det kan rinna eller röra sig om datorn vibreras när den är i sidläge (läs ryggsäck) eller liknande. Låter lite för bra för att vara sant att ingen skulle gjort det innan annars

Ingen skillnad mot stationära. Där är ju alltid Cpu.n i sidoläge.
Kör med flytande metall på både cpu och gpu i övrigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hur kommer den IHSen och kylaren de ut efter 6 månader. Flytande metall har väl mycket kortare hållbarhet.

Flytande metall tenderar att sugas upp när det ligger mot ren koppar, är kopparen nickelpläterad så bör det hålla väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Känns ju vettigt. Man lägger massor av resurser på att utveckla avancerade och kompakta kylsystem, samtidigt som man använder billig "tandkräm" som kylpasta vilket ökar tempen med 10-20 grader.
Körde CLP på min deliddade Haswell mellan 2013 och 2017, var aldrig några problem och temperaturen förändrades inte heller märkbart över tid. Kylaren tog heller ingen skada, använder samma kylare nu till min Ryzen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Körde clu på nake die mount på en 3770k , fungerade väldigt bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av fesen:

Flytande metall tenderar att sugas upp när det ligger mot ren koppar, är kopparen nickelpläterad så bör det hålla väldigt länge.

Varför pläterar man egentligen. Blir ju ytterligare ett lager för värmen att ta sig igenom.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

"Använder du flytande metall i din stationära dator? Dela med dig i kommentarerna!"

Har gjort en delid, så flytande metall under IHS'en men vanlig pasta mellan IHS och kylarblock. (conductonaut & kryonaut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför pläterar man egentligen. Blir ju ytterligare ett lager för värmen att ta sig igenom.

Mer tilltalande för ögat då koppar kan få lite grön/svart ton med tiden (oxidera som det få fint heter) och det blir lite mer stryktåligt skulle jag tro.
Hur stor skillnad det gör vettefan, behövs väldigt lite nickel för att täcka kopparen annars har nickel mycket sämre egenskaper än koppar, tom sämre Thermal Conductivity än aluminium.

Sällan det är rena kopparrör i badrum tex, slår man upp väggarna och går in i stammarna så brukar det vara opläterade kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ingen skillnad mot stationära. Där är ju alltid Cpu.n i sidoläge.
Kör med flytande metall på både cpu och gpu i övrigt.

Jo visst, men en stationär åker ju inte tunnelbana, cyklar på en pakethållare, upp och ner ur ryggsäcken flera gånger om dagen etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo visst, men en stationär åker ju inte tunnelbana, cyklar på en pakethållare, upp och ner ur ryggsäcken flera gånger om dagen etc

Hade varit kul med ett test, smacka på lite LM på en cpu å köra ett skaktest å se om det faller ur efter ett tag, Asus har ju motverkat detta genom att sätta en barriär mellan cpun och elektroniken på moderkortet.

Permalänk
Medlem

1. Asus börjar kyla med flytande metall
2. ???
3. T1000

Det är så det börjar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Fattar inte att laptop-tillverkarna snålat så vansinnigt på det i alla år.
En kompis köpte en likadan laptop som mig nu (HP Omen, i7-9750H+RTX2070) och fick butiken att byta pasta. Hans verkar gå närmare 30 grader svalare även om vi inte gjort helt vetenskapliga tester än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

1. Asus börjar kyla med flytande metall
2. ???
3. T1000

Det är så det börjar.

/hulle.

Asus Transformer Book T1000 med flytande metallpasta låter lovande. Hoppas du har rätt!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att de gör något nytt för en gångs skull. Men jag undrar direkt om det kan rinna eller röra sig om datorn vibreras när den är i sidläge (läs ryggsäck) eller liknande. Låter lite för bra för att vara sant att ingen skulle gjort det innan annars

Kostnaden för att ha en produktionslina för flytande metall är nog större än man tror då kretsar runtom skyddas från stänk osv med flera manuella steg jämfört med att slänga på en kylare med förapplicerad pasta på en sekund säkert av en robot.
Tillverkarna gör allt för att kapa tillverkningskostnader och detta kan säkert va den dyraste delen i själva monteringen men personligen tror jag det kan vara värt det i dessa entusiastdatorer, min I5 4790k blev minst 15c svalare vid load efter delid och flytande metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

1. Asus börjar kyla med flytande metall
2. ???
3. T1000

Det är så det börjar.

/hulle.

Och där har vi förklaringen varför T1000 inte kommunicerar via tal i T2.
Hade den snackat likt T800 hade den varit i konstant flytande form på grund av överhettning!

The plot Solidifies!

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Smart med en "absorberande vägg"! Om detta blir lyckat eller inte beror ju på hur det ser ut "under locket" på CPUn, det förutsätter ju att det är lödning där, och det har ju inte alltid varit helt givet (...)

Använder själv inte flytande metall, håller mig till Noctuas NT-H1 (gillade inte H2) , funkar bra enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo visst, men en stationär åker ju inte tunnelbana, cyklar på en pakethållare, upp och ner ur ryggsäcken flera gånger om dagen etc

Va??? jag har med mitt Obsidian 1000D var jag än går.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Flytande metall eller inte.
Platsen i en bärbar gör att man inte kommer att kunna trycka dit en tillräckligt stor kylare för de riktigt strömhungriga CPU'erna.
Och det är ju enbart på en CPU det är vettigt, GPU'er har ju gigantiska ytor med mycket lägre watt per kvadrat mm (9900k ger nästan dubbla effekten per mm2 jämfört med ett 2080ti chip).

Så även om du kan leda bort värmen effektivare, vilket ju är bra, kommer du likförbenat att slå mot temptaket i en bärbar.
Däremot kan jag tänka mig att man kan tillåta väldigt höga frekvenser under korta stunder.
Vilket ju är trevligt ibland.

Permalänk

10-20c låter som Asus ingengörer skarvar den sanningen rätt ordentligt.
Bytte till flytande metall på 2 av mina cpu och gpu, skillnaden blev för mig ca 3-5c bättre, men då jobbar jag ju inte som ingengör på Asus heller

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

10-20c låter som Asus ingengörer skarvar den sanningen rätt ordentligt.
Bytte till flytande metall på 2 av mina cpu och gpu, skillnaden blev för mig ca 3-5c bättre, men då jobbar jag ju inte som ingengör på Asus heller

På vilken typ av hårdvara, och vad för kylning?
Jag har deliddat och kört med just conductonaut och sett 15-20 graders förbättring under maxload på både i5or och i7or. 7600k och 8700k. Med customloop vattenkylning då
Bara köra flytande metall utan delid kommer inte hjälpa nämnvärt däremot eftersom flaskhalsen i värmeöverföringen fortfarande är mellan die och ihs. Laptop CPU'er har mig veterligen oftast ingen IHS

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

10-20c låter som Asus ingengörer skarvar den sanningen rätt ordentligt.
Bytte till flytande metall på 2 av mina cpu och gpu, skillnaden blev för mig ca 3-5c bättre, men då jobbar jag ju inte som ingengör på Asus heller

I vissa fall gör det ganska mycket, min 6700k gick från runt 74-78 i load till runt 58-62 i load efter delid och flytande metall.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Kanske är en missuppfattning från mitt håll, men måste man inte byta ut och fylla på med ny liquid metal efter 1-2 år?

Är ganska opraktiskt isåfall.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Returtony:

10-20c låter som Asus ingengörer skarvar den sanningen rätt ordentligt.
Bytte till flytande metall på 2 av mina cpu och gpu, skillnaden blev för mig ca 3-5c bättre, men då jobbar jag ju inte som ingengör på Asus heller

Fick 15 °C lägre temperatur i load med min 4690K 4,6 GHz @ 1,25V efter delidd, custom loop med en slim 240mm rad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Flytande metall i datorer..första tanken är:
*dudu, du, dudu..........dudu, du, dudu......,dudu, du, dudu....*

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Kanske är en missuppfattning från mitt håll, men måste man inte byta ut och fylla på med ny liquid metal efter 1-2 år?

Är ganska opraktiskt isåfall.

Finns väl de som säger att man måste byta ut kylpasta också. Själv har jag aldrig gjort det för sakens skull och aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem

Vad gäller problemet med kortslutning om det läcker så borde man ju kunna "måla" över elektroniken närmast runt om med lämplig ickeledande färg efter färdig lödning. Typ nån genomskinlig lack. Då borde man ju kunna använda processen även på AMD. Gissar att det är detta de menar med att de testar lösningar. Kan man komplettera lackningen med en tättslutande "muff" som trycks på plats utanför cpu'n så är men ju helt säkrad mot läckage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

10-20c låter som Asus ingengörer skarvar den sanningen rätt ordentligt.
Bytte till flytande metall på 2 av mina cpu och gpu, skillnaden blev för mig ca 3-5c bättre, men då jobbar jag ju inte som ingengör på Asus heller

Gick ner ca 20c när jag bytte till LM vid delid

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2