Utvecklare: "Lättare att utnyttja prestanda i Playstation 5"

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare: "Lättare att utnyttja prestanda i Playstation 5"

Enligt spelutvecklare kan upplägget i Xbox Series X göra det svårare för utvecklare att utnyttja konsolens fulla potential.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De ligger så nära att jag tror utvecklare kommer sätta nivån samma ish detaljrikedom och FPS på titlar som släpps på båda. Det har funnits tider då det verkligen skiljde mellan konsoler men nu är det i princip samma burk med små skillnader.
Tror det är saker runt om kring som spelar mer roll.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vad har Ali Salehi gjort?

Endast Ali Salehis åsikter. Väntar tills några viktiga utvecklare tycker till. Varför skulle MS göra en ny konsol som utvecklarna inte gillar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langevi:

Endast Ali Salehis åsikter. Väntar tills några viktiga utvecklare tycker till. Varför skulle MS göra en ny konsol som utvecklarna inte gillar?

Enligt Jason Schreir (som är väldigt trovärdig i konsol branschen) så är det många utvecklare som har sagt samma sak. Hur väl det stämmer eller om det kommer fortsätta vara så är ju omöjligt att säga, men det verkar vara lite bekymmer med det då det har rapporterats från flera håll nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langevi:

Endast Ali Salehis åsikter. Väntar tills några viktiga utvecklare tycker till. Varför skulle MS göra en ny konsol som utvecklarna inte gillar?

Jadu, och varför gjorde Sony PS3? Och varför gjorde Microsoft Windows 8? Eller Vista? Eller ME?

Men skämt å sido, så är det ju inte så att han totalsågar MS, självklart kan ena tillverkaren göra ett bättre jobb än den andra. Sony har ju pratat länge om att dom vill bygga saker efter vad utvecklarna vill ha. Jag antar att dom tycker det är skönt att slippa behöva bry sig om ESRAM som i xbox one, eller minnepooler i med olika hastigheter här. Hade inte heller förvånat mig att MS OS kärna och DirectX API är betydligt stökigare byggt eftersom det är återanvänt från andra platftformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langevi:

Endast Ali Salehis åsikter. Väntar tills några viktiga utvecklare tycker till. Varför skulle MS göra en ny konsol som utvecklarna inte gillar?

vad jag har förstått är att ms och sony designade tidigt hur de skulle gå för amd och navi, ms trodde mer på lägre klock och flera "navi cores" medan sony satsade på färre men med högre klock. Verkar som att sony har t.o.m. ökat klocken p.g.a. goda resultat från amds nya arkitektur och tsmc... eller att den kommer bli mer strömtörstig
Det är enklare och mer effektivt ur prestandasynpunkt att ha färre antal kärnor och högre klock om den sammanlagda teoretiska prestandan är i princip lika (alltså antalet kärnor * klockfrekvens).

Om det går bra för sony innebär det att pc sidan kommer få en riktig fin amd serie grafikkort från navi 2.

inget av ovan är bekräftat, bara blandade snillen som gissat från olika håll på nätet och andra hands info från branchen

Permalänk
Medlem

Mycket prat men i slutändan vinner rå beräkningskraft alltid

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Eftersom GPU och CPU sitter och delar på samma värmebudget så verkar det ju vettigt att kunna växla lasten dynamiskt till den delen som behöver det mest.
Men man kan lika väl hamna i ett läge med throttling om man litar för mycket på maximal prestanda, microsoft verkar ha satsat på säkra kort för att slippa lagg och framedrops vid maximal last.

Det vore konstigt om inte microsoft kan köra dynamiska frekvenser och spara energi i olika lägen, kanske låter de spel välja dynamisk boost i framtiden eller helt enkelt ha ett antal profiler där man lägger krutet på CPU eller GPU i olika scenarion som t.ex Nintendo switch kan göra.

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att han har arbetat med båda konsolerna om han gör ett sådant uttalande? Han verkar dock inte riktigt vilja kännas vid det han har sagt: https://wccftech.com/ps5-better-console-xsx-bottleneck-crytek...
Hur mycket blev feltolkat i översättningen från persiska då? Vi kan omöjligt veta.

Känns som att det alltid kommer sådana här uttalanden inför varenda lansering av konsoler. I slutändan får vi i princip samma sak ändå.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Detta gäller väl multiplattform där man arbetar på båda konsolerna utav samma spel?

e.x typ nästa Maffia 4 till PS5 och Xbox Series X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Mycket prat men i slutändan vinner rå beräkningskraft alltid

Eh va? När konsollen kan nyttja sina 12TF "kanske". Men enligt utvecklaren kunde den ju inte det speciellt ofta. Sedan är PS5's hårddisk ungefär dubbelt så snabb, vilket garanterat gör skillnad.
En kedja är aldrig starkare än den svagaste länk, tänker på det han skrev med att vissa delar i Xbox GPU'n väldigt ofta jobbar långsammare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langevi:

Endast Ali Salehis åsikter. Väntar tills några viktiga utvecklare tycker till. Varför skulle MS göra en ny konsol som utvecklarna inte gillar?

Ja han ljuger säkert... Precis som någon redan skrev till dig, de flesta utvecklare hade kraftiga problem med att nyttja kraften i PS3. Xbox one var krångligare att utveckla till en PS4 osv.
Kan du svara på varför dom gjorde så krångliga konsoller att utveckla till?

Det är dessutom inte så att att någon sagt det du skriver rakt ut, han representerar ju inte alla utvecklare utan är en person. Men eftersom människor tänker olika så kanske Sony har en bättre lösning denna gång, vilket tiden får utvisa.

Ditt inlägg fick mig lite att tänka på svenska biltillverkaren Saab. Hmm varför skulle Saab utveckla och börja tillverka en bil som inte alla gillar... känns ju helknäppt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Steve Ballmer's "Developers! Developers! Developers! Developers! Developers!" verkar inte gälla längre då. Man får väl hoppas för deras skull att de kan fixa uppdateringar som gör det hela mer lättarbetat. Synd om prestanda ska slösas bort för att det är svårjobbat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Eh va? När konsollen kan nyttja sina 12TF "kanske". Men enligt utvecklaren kunde den ju inte det speciellt ofta. Sedan är PS5's hårddisk ungefär dubbelt så snabb, vilket garanterat gör skillnad.
En kedja är aldrig starkare än den svagaste länk, tänker på det han skrev med att vissa delar i Xbox GPU'n väldigt ofta jobbar långsammare.

Sånt där snack går alltid. Kan garantera att Xboxen kommer klå PS5:an i prestanda.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Sånt där snack går alltid. Kan garantera att Xboxen kommer klå PS5:an i prestanda.

Jahopp vad trevligt, sony lär väl vinna med mest sålda konsoler igen.
Xbox 360 var ju bara bra för att man kunde spela offline och msn inte behövde installera spelen.
Har idag både xbox one/x ps4/pro och kommer garanterat köpa dom nya men ps5 kommer säkert vara billigare och säljas mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Sånt där snack går alltid. Kan garantera att Xboxen kommer klå PS5:an i prestanda.

Baserat på vadå? Rätt dumt påstående när du omöjligt kan veta det i nuläget.

Vi ser dessutom spel idag som är bättre (stabilare fps) osv på PS4 Pro jämfört med Xbox One X. Visst Xboxen kör oftast högre upplösning, men vad spelar det för roll när det inte flyter på i spelen.
Utvecklarna alternativt MS har gjort dåliga val, därför händer det jag ovan nämnde.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det är enklare och mer effektivt ur prestandasynpunkt att ha färre antal kärnor och högre klock om den sammanlagda teoretiska prestandan är i princip lika (alltså antalet kärnor * klockfrekvens).

Digital foundry jämförde detta med AMD kort i PC och kom fram till precis motsatsen i den miljön iaf.

Permalänk

XBOXs operativsystem i tidigare konsoler och i uttal av Microsoft är baserat på Windows. Windows idag äter knappt några resurser alls när drivrutiner och Fullscreen klickar igång. Ser inte varför det över en generation det skulle ta 3 steg bakåt i utvecklingen, speciellt när dom har extra hårdvara på plats bara för att stödja operativsystemet.

"PS5 är enklare att utveckla för än xboxen" är ett ganska absurt påstående också, då dom använder sig av ett helt eget grafik-api. Så bara för att få ett spel att porta och starta krävs mycket extra arbete med all Rendering i spelmotorn. Medans XBOX använder sig av dagens DirectX som är det api:t dom flesta utvecklare jobbar emot för PC.

Är en enkel junior utvecklare så kan mycket väl ha fel. Men många klockor rang i huvet när jag läste artikeln och ville dela med mig

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Varg @Langevi nej vi kan så klart inte veta vad som eventuellt kan ha gått förlorat i översättningen, men detta uttalande är i linje med vad flertalet andra utvecklare sagt på senare tid. Flera utvecklare har uttalat sig om att PS5 är enklare att utveckla för och att konsolerna mer eller mindre är likvärdiga för utvecklare. Men rent tekniskt är Xbox Series X det mer potenta systemet sett till CPU och GPU.

Varför Crytek-utvecklaren valt att återkalla intervjun kan man spekulera runt. Det kan vara så att något tolkats fel, men kan också vara så att Crytek inte vill ta ställning mellan två plattformsinnehavare de publicerar spel hos.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Digital foundry jämförde detta med AMD kort i PC och kom fram till precis motsatsen i den miljön iaf.

du blandar säkert ihop "effektivt ur prestandasynpunkt" vilket jag skrev med det digital foundry säkert utgick ifrån "effektivt ur prestanda per watt synpunkt".

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Mycket prat men i slutändan vinner rå beräkningskraft alltid

Mycket prat men i slutändan vinner den konsol som får in bäst exklusiva spel

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket Microsoft sparade i kostnad på det assymetriska minnet, känns som ett ganska dumsnålt val. I övrigt låter det som utvecklaren hade en dålig vecka med Xbox Developer Support medans Playstation support skickade doughnuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@McGlooface @Langevi nej vi kan så klart inte veta vad som eventuellt kan ha gått förlorat i översättningen, men detta uttalande är i linje med vad flertalet andra utvecklare sagt på senare tid. Flera utvecklare har uttalat sig om att PS5 är enklare att utveckla för och att konsolerna mer eller mindre är likvärdiga för utvecklare. Men rent tekniskt är Xbox Series X det mer potenta systemet sett till CPU och GPU.

Varför Crytek-utvecklaren valt att återkalla intervjun kan man spekulera runt. Det kan vara så att något tolkats fel, men kan också vara så att Crytek inte vill ta ställning mellan två plattformsinnehavare de publicerar spel hos.

Vilka utvecklare hävdar detta då? För de enda källor jag har hittat med dessa påståenden är ju från Sony själva.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

du blandar säkert ihop "effektivt ur prestandasynpunkt" vilket jag skrev med det digital foundry säkert utgick ifrån "effektivt ur prestanda per watt synpunkt".

Nej det var bara ren prestanda dom testade. Men det var däremot mindre skillnad på både CU antal och prestanda än jag minns. 2.5% mellan 36CUs och 40CUs när båda kör 9.7TF

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande och se hur dessa konsoler utvecklas efter de har släpps.
Personligen är jag nyfiken på PS5 hårdvaru compression/dekompression med kraken samt även vad de kan göra med den snabba SSD.

Jag körde en översättning av källan i chrome, kanske inte det bästa men lite mer information.
https://web.archive.org/web/20200406133158/https://webcache.g...

Permalänk
Medlem

@Squallie: kan du länka artikeln tro?

Permalänk
Medlem

Intressant att höra. Ser fram emot att se facit sen - alldeles oavsett så välkomnar jag nya generationen då den är med råge bättre än min nuvarande dator. Tanken av att ha en SSD på 5.5 GB/s är helt surrealistisk för mig. Föreställ er en ny era utan laddningstider och popuptexturer. Stort!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej det var bara ren prestanda dom testade. Men det var däremot mindre skillnad på både CU antal och prestanda än jag minns. 2.5% mellan 36CUs och 40CUs när båda kör 9.7TF

Minnet är lite luddigt nu, men menade inte Cerny på att vissa delar av systemet mår bättre av att köras i högre klockfrekvens också?
Svårt att veta vad han menar med det, men TF kanske inte är allt?

Hittade nu: 31:37

https://youtu.be/ph8LyNIT9sg

Permalänk
Sötast

Känns ju som att det borde vara lättare att optimera för en specifik hastighet som alltid hålls.

Jag har svårt att förstå varför PS5 skulle ha variabla klockhastigheter.... då kan man mellan olika körningar få olika resultat på samma benchmark? Låter ju jätteknäppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vilka utvecklare hävdar detta då? För de enda källor jag har hittat med dessa påståenden är ju från Sony själva.

Inga utvecklare har gått ut och sagt det då det hade varit väldigt korkat att "skjuta sig själv i foten" på det viset.

Men Jason Schreier gick ut för någon vecka sedan och sa att flera personer i branschen säger att PS5:an just nu är mycket lättare att utveckla spel för. Bara googla "Jason Schreier developers say PS5 is easier to develop for". Rätt säker på att Sweclockers också gjorde en artikel om detta.

Vad detta betyder i verkligheten är det ingen som kan svara på då det kanske är lite svårare, men i slutändan så presterar spelen kanske lika bra ändå på båda konsollerna.