"läckande" pixlar, artifakt i skärm XF240H

Permalänk
Medlem

"läckande" pixlar, artifakt i skärm XF240H

Hej Swec!

Jag har fått en typ av artifakt på min skärm som är lite svår att förklara.
Därav så har jag tagit ett screenshot och ökat storlek där man ser att det ser normalt ut, och tagit en bild med min mobilkamera på problemet.

Frågeställning:
1. Är det bara att leva med det tills man är sugen på att köpa ny skärm, eller finns det något sätt att ev. mildra effekterna av det här?
2. Har den här typen av artifakt något namn som man kan söka vidare info på?

Bild 1 med artifakt
http://i.imgur.com/N64RbP9.jpg

Bild 2 utan artifakt (skärmdump)
https://i.imgur.com/nJVJ9a7.png

Det är på skärmens sida problemet upkommer, då jag testat med 2 datorer, en med Nvidia och en med AMD.

Problemet upkom en dag när jag satte mig vid datorn för att jobba, det är inget som kommit gradvis.
För mänskliga ögat ser det ut som att allt som är rött är 240p när det kommer till text/små bilder, 480p när det är animationer/rörande bild. Om man då utgår från att allt annat ser ut som 1080p.

- Inga inställningar har rörts på flera månader.
- Provat leka runt med factory reset, skärmfärger, overdrive, refreshrate mm utan resultat.
- Provat olika kabeltyper, HDMI/Displayport.
- Syns nästan endast på röd text+svart bakgrund

Skärm:
Acer XF240H, 144hz 1080p
Grafikkort:
1 Nvidia 2080ti
2 AMD Radeon integrerat i 2500u

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zeedarn: Gjorde om till grafik så att alla kan se

Det ser vid en första anblick ut som att du helt enkelt kör fel signal och kör något annat än 1920x1080 till skärmen och att det du ser är ett resultat av skalning.

Det skulle även kunna vara YCbCr 4:2:0-subsampling men där är resultatet snarare det omvända att rött mot svart ger effekten att röd färg försvinner.

Så kör du en korrekt signal till skärmen, kolla upp så at att det inte är någon form av "bildförbättring" aktiverad i skärmen.

Permalänk

Har upplevt liknande i AAA-spel med bildförbättringar, stängde av allt som har med kantförbättringar o dyl att göra så löste sig problemet
OT: Spelar folk fortfarande Runescape?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Zeedarn: Gjorde om till grafik så att alla kan se
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/81951?key=565e9a8d0015b1f69bff274fedb1055b

Det ser vid en första anblick ut som att du helt enkelt kör fel signal och kör något annat än 1920x1080 till skärmen och att det du ser är ett resultat av skalning.

Det skulle även kunna vara YCbCr 4:2:0-subsampling men där är resultatet snarare det omvända att rött mot svart ger effekten att röd färg försvinner.

Så kör du en korrekt signal till skärmen, kolla upp så at att det inte är någon form av "bildförbättring" aktiverad i skärmen.

Jag är mycket imponerad.
Efter ett bra tag av passivt letande efter den här inställningen så stämmer din post.

Jag förstår inte hur det hänt med två datorer samtidigt, vilket fått mig att tro att det är skärmen det är fel på.

"Output colour format" var satt på YCbCr444, när jag ändrade det till YCbCr422 och sen tillbaka till YCbCr444 så fungerar det perfekt. RBG fungerar också.

Screenshot på inställningens plats om någon passerar det här inlägget i framtiden(Nvidia):

@Hassel fd Jompenleet
Ganska mysigt faktiskt, framförallt ironman-läget och sen att det släppts oldschool som utvecklas separat med helt annat innehåll än det 'nya'. Känns inte alls lika mycket 'cashgrab' runt det hela. Det är ett spel jag spelar någon vecka här och där. Känner för nuvarandet 3 irl kompisar som spelar det. Bra som tidsfördriv mellan rundor i spel eller när någon sticker och äter.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zeedarn: Oh, ser man på! Lite oväntat att Nvidia-drivarna skulle välja YCbCr 4:2:2 över Displayport över det för en datorskärm alldeles normala "RGB Full". Ska ha det i åtanke.