Nytt hus, behöver lite hjälp och guidning kring nätverk och wifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

Nä men klienter har en tendens att bete sig lite skumt om nätverk med samma ssid har olika förutsättningar särskilt om dom ska roma mellan dom. just i ditt fall är det inget problem då du har två ap av samma typ samt kör du som sagt med kort räckvidd på bandet som skiljer. det är inga jätteproblem, vanligen räcker det att stänga av wifi på enheten i 1sec ovh ansluta igen.

Det finns ingen roaming i wifi, det är det som är "problemet" en wifikontroller kan dock åstadkomma nått som är "nästan roaming".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen roaming i wifi, det är det som är "problemet" en wifikontroller kan dock åstadkomma nått som är "nästan roaming".

jo jo, men tillverkarna kallar tekniken för roming, eller "fast roming" att det sedan inte är det är en annan femma.
det jag är nyfiken på är effekten av att köra olika standarder på ap och vad effekten blir på klienter som "romar" mellan dom.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Inte för inte det heter Unifi 😀👍

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Inte för inte det heter Unifi 😀👍

hehehe sant, problemet är när det kommer klienter som inte gillar gemenskap av olika standard

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in grejerna och första intrycket är att att UDM är riktigt najs! Jag har inte gjort något mer än vanliga basic-inställningar ännu, men ser fram emot att få lite mer tid att mecka med grejerna när inflyttningen är klar.

Skrivet av aragon:

jag måste fråga varför valde du lite? om du ändå köpte UDM? den har ju en nano hd i sig, nu kommer du köra halva nätet med en annan standard, visst det kommer säker fungera med det kravet du ställde på 100mb/s och du kommer kunna uppgradera den i framtiden.

Ja, det är en bra fråga...jag var lite väl ivrig och gjorde inte tillräcklig research. Jag funderar på att skicka tillbaka lite och skaffa en nano istället, men samtidigt funkar allting bra så det kanske är lite overkill för mina behov egentligen. Jag får runt 500 Mbit/s i närheten av UDM och ca 250 Mbit/s brevid lite. Jag får se hur jag gör där.

Men Unifi som system och UDM som hårdvara verkar ju helt underbart än så länge, ett jäkla uppsving från min gamla Asus-router

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Nu har jag kopplat in grejerna och första intrycket är att att UDM är riktigt najs! Jag har inte gjort något mer än vanliga basic-inställningar ännu, men ser fram emot att få lite mer tid att mecka med grejerna när inflyttningen är klar.

Ja, det är en bra fråga...jag var lite väl ivrig och gjorde inte tillräcklig research. Jag funderar på att skicka tillbaka lite och skaffa en nano istället, men samtidigt funkar allting bra så det kanske är lite overkill för mina behov egentligen. Jag får runt 500 Mbit/s i närheten av UDM och ca 250 Mbit/s brevid lite. Jag får se hur jag gör där.

Men Unifi som system och UDM som hårdvara verkar ju helt underbart än så länge, ett jäkla uppsving från min gamla Asus-router

gött att det funkar bra, vilken firmware du på udm? på ett ställe med många "kina" klienter blev det strul med säkerhetsmjukvaran i udm (den blockade allt om någon enhet anslöt mot kina) dock körde vi rätt strikta regler dock ingen geo blockning
efter att vi testat beta firmware funkade allt som det ska.

Du har inte märkt av något skumt beteende tex att klienter vill hålla fast vid udm i stället för att skifta till uap lite?
jag har bara testat under några timmar med olika ap nu, men jag tycker mig se ett mönster att klienterna vill hålla sig till uap HD i stället för att gå över till uap även när signalen blir jäkligt dålig från HD, Får se hur det funkar när det varit igång ett par dagar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av aragon:

Nä men klienter har en tendens att bete sig lite skumt om nätverk med samma ssid har olika förutsättningar särskilt om dom ska roma mellan dom. just i ditt fall är det inget problem då du har två ap av samma typ samt kör du som sagt med kort räckvidd på bandet som skiljer. det är inga jätteproblem, vanligen räcker det att stänga av wifi på enheten i 1sec ovh ansluta igen.

Intressant, jag var rätt säker på att det inte skulle vara ngt problem att blanda. När jag skulle jobba i morse hade min bärbara låst på min unifi flex HD trots -79dBm. Tvingade över den till min Lite där den hade -56dBm. Skumt, antar att det beror på att klienten förhandlar sig till en högre RX, men personligen vill jag hellre ha så störningsfritt som möjligt framför hög RX.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

gött att det funkar bra, vilken firmware du på udm?

Jag skall kolla vid tillfälle!

Skrivet av aragon:

Du har inte märkt av något skumt beteende tex att klienter vill hålla fast vid udm i stället för att skifta till uap lite?

Jo, kanske. Jag har bara testat nån kvart medan jag egentligen skulle packa upp flyttlådor, men det verkade som klienterna gärna höll sig fast vid UDM på nedervåningen istället för att koppla upp sin mot lite. Jag provade att ställa ner signalstyrkan till "medium" och då fungerade det bättre. Men som sagt, det var inga seriösa tester just nu och grejerna står inte på rätt plats ännu.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

kan ju kör en uppdatering på detta efter lekt större delen av ett dygn nu. som jag skrev innan syns det rätt tydligt att enheterna vill hålla sig vid den ap som ger bäst bandbredd, det går till viss mån ställa ner signalstyrkan i den starkare ap för att "tvinga" klienterna att skifta, MEN (alltid ett men) jag har 60+ klienter som sitter i hela huset med allt från kina boxar till surfplattor på väggar osv det som händer om jag ställer signalstyrkan lågt på ap är att vissa inte får någon signal eller väldigt dålig signal men gör jag det inte så tappar flertalet av enheterna anslutningen ett par gånger under tiden jag testat för dom ansluter till den långsammare ap först men efter en stund försöker dom gå över till uap hd men signalen är för låg så det slutar med att dom får anslutningsproblem i stället för att ansluta tillbaka till den långsammare ap, stänger man av wifi på enheten och slår på igen så ansluter den direkt. problemet går att minska om man stänger av att snabbare enheter ska gå på 5ghz bandet. Nu är detta inget jätte problem för dom flesta har inte enheter som sitter mellan två ap dessutom av olika standard men det kan vara bra att vet om man tycker signalen är dåligt och undrar vaför den inte skiftar ap.
det var inte lika stora problem med uap ac pro som med vanliga uap om jag inte aktiverade att snabbare klienter ska använda 5ghz. sedan bytte jag ut båda uap hd till två pro, då fanns inga problem (testade dock bara i ca 2 timmar) samma sak med två hd som jag vanligen använder då finns inte problemet, dock kör jag alltid med ap neställt till 18db på 2.4ghz bandet.

Dom ap jag lekt med är: uap, uap HD, uap ac pro jag orkade inte hämta en lite men jag räknar med att den presterar mellan vanliga uap och pro när det gäller denna typ av problem.

Jag vill förtydliga att detta är absolut inget bevis eller något som är vetenskapligt utfört, Det var mer för egen del då jag var nyfiken på hur klienter beter sig om man använder olika standarder på ap. hmm nu kommer ju nästa fundering om man skulle ställa ner hd till att använda samma teknik som tex uap skulle problemet försvinna då? (dock osäker på att det går göra)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka lite:n och köpte en nano hd istället, kändes lite tråkigt att snåla in på en AP när jag ändå lägger såpass mycket pengar på att få till ett bra nätverk.

Med standard-inställningarna fick jag ca 250 mbit/s från nanon, men jag ändrade channel width från 40 till 80 så får jag runt 500 mbit/s i närheten av accesspunkterna och 300 som "sämst"

Jag har inte jättemycket grejer uppkopplade mot wifi, max ett tiotal klienter varav några skall bli trådade när jag kopplar ihop nätverket på rikitigt. Men än så länge känns Unifi och hårdvaran grymt bra, jag älskar verkligen gränsnittet och användarupplevelsen. Tack för tipsen!

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Jag skickade tillbaka lite:n och köpte en nano hd istället, kändes lite tråkigt att snåla in på en AP när jag ändå lägger såpass mycket pengar på att få till ett bra nätverk.

Med standard-inställningarna fick jag ca 250 mbit/s från nanon, men jag ändrade channel width från 40 till 80 så får jag runt 500 mbit/s i närheten av accesspunkterna och 300 som "sämst"

Jag har inte jättemycket grejer uppkopplade mot wifi, max ett tiotal klienter varav några skall bli trådade när jag kopplar ihop nätverket på rikitigt. Men än så länge känns Unifi och hårdvaran grymt bra, jag älskar verkligen gränsnittet och användarupplevelsen. Tack för tipsen!

gött att du blev nöjd.
det brukar vara bra att köra 80 på båda ap och signalstyrka på hi på 5ghz bandet
på 2.4 bandet kör jag vanligen 20 och db låst på 18 i normal stor villa.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.