Permalänk
Medlem

Smarta brytare + hub

Har precis flyttat och tänkte lägga en bra grund för att "smarta till" min lägenhet genom att byta ut alla väggbrytare/dimmers till smarta enheter.

Jag vill inte tejpa över befintliga brytare och addera smarta brytare utan siktar på inbyggnad.

Då till frågan: Vilka brytare/dimmers rekommenderas och funkar de bra till någon av de smarta hubbarna som finns på marknaden?
Jag har främst kikat på fibaros switchar och vill integrera med antingen Smartthings eller Homey.

Är det någon som har erfarenhet av denna kombinationen eller kan rekommendera en annan lösning?

Stort tack på förhand till all feedback och tips!

Permalänk
Medlem

Brukar installera plejd väldigt ofta när det gäller smarta brytare och dimmer. Man bara sätter puckarna bakom dom infällda existerande brytarna. Visst, dom är inte väldens billigaste då dom kräver installation av elektriker. Men deras app och system är ganska oslagbart.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Brukar installera plejd väldigt ofta när det gäller smarta brytare och dimmer. Man bara sätter puckarna bakom dom infällda existerande brytarna. Visst, dom är inte väldens billigaste då dom kräver installation av elektriker. Men deras app och system är ganska oslagbart.

Där ser man! Plejd skall jag definitivt läsa på om. Tänkte inte snåla när det gäller just brytarna.
Har du någon erfarenhet av att integrera det med någon smart hubb för att göra automatiseringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inix:

Där ser man! Plejd skall jag definitivt läsa på om. Tänkte inte snåla när det gäller just brytarna.
Har du någon erfarenhet av att integrera det med någon smart hubb för att göra automatiseringar?

Kan bara hålla med @Weuffelhjaern, Plejd är såååå enkelt. Började själv med Z-Wave prylar och det fungerar alldeles säkert bra om man håller sig till en enda tillverkare men jag krånglade till det, tröttnade och skaffade Plejd. Fördelen med Plejd är att man inte BEHÖVER en hub då varje puck fungerar för sig men jag rekommenderar starkt att man skaffar en Gateway i alla fall så att man kan styra systemet utanför hemmet om så önskas (Gatewayen är också ett krav för Google Home).
Som tidigare nämndes så SKA en elektriker göra installationen då det är nyinstallation.

Jag har mina kopplade till Google Home men de har idag inte stöd för några av de stora hubbarna. Detta skall dock vara påväg enligt Plejd själva.

Permalänk
Medlem

Plejd funkar i mesh med andra puckar du har installerade, så ingen hub. Men en gateway för extra funktioner är att rekommendera, som @Superolle nämnde.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

Intressant att ni alla rekommenderar Plejd. Skulle definitivt hugga en gateway för att få Google Home-stödet. Är bara så synd att de inte har något stöd för andra hubbar i nuläget.