Köpråd på en byggsats till farfar

Permalänk

Köpråd på en byggsats till farfar

Hej allihopa!
Dags för farfar att byta ut sin gamla dator mot något som faktiskt klarar Windows 10 😂
Är själv inte speciellt duktig och har numera inte så mycket koll på vilka komponenter som levererar för sitt pris. Därför ber jag nu er att komma med hjälp och förslag på byggen! Vad jag vet har han möjligtvis en PSU samt Chassi som bör gå att återanvända, vet dock för nuvarande inte vilka Watt PSU:n ligger på.

Krav: Nästan inga, förutom att webben ska fungera
Inget bör laddas ner, förutom någon bruksanvisning på PDF här och där.
Har själv kollat lite och fått ihop detta:

Är det något som skulle fungera? eller vad tycker ni av valet av komponenter? (Vill heller inte ge något oanvändbart som är tok-slött)

Permalänk
Medlem

@Bondjavel: Du blir nog förvånad över hur rapp den här cpun är i windows. Den ska vara rappare än en haswell i5a vilket är mer än tillräckligt för en gubbe som vill betala räkningar.
Plocka bort psu och chassi från listan så blir det tokbilligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Bondjavel:

Räcker nog med detta, moderkortet har bättre kylning för integrerad grafikdelen.

Permalänk
Medlem

@Kvarnis: Hum ja den lär ju också duga. Jag hade däremot tagit billigaste a320 moderkort istället. Seagate SSDn som jag länkade bör vara betydligt snabbare än BX500. Har själv två och dom är inte skitroliga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:
Seagate SSD fanns ej i lager på webshoppen.

Ja det stämmer, så länge TS farfar ej ska spela så borde detta duga ihop med det jag föreslog

https://cdon.se/hemelektronik/msi-a320m-a-pro-max-moderkort-m...

Permalänk

@Chris_Kadaver: @Kvarnis:
Så vilket alternativ tycker du jag borde utgå ifrån av de ovanstående? (Jag lägger hellre till någon hundralapp här och där för att få en lite vassare maskin)
Om jag nu kanske ska återanvända det PSU som han redan har, vilka watt behöver den isf vara på?
Hur gör man med kylningen? Kommer man att få med kylare till cpu samt behöver man några nya fläktar till chassi eller bör de äldre duga (vet ej vilket skick dom är i då jag inte inspekterat datorn än)

Edit: Såg precis ditt sista meddelande efter jag skicka ut detta @Kvarnis:

Permalänk
Medlem

@Bondjavel:

Athlon 3000G duger gott o väl för surfande, youtube, strömma film etc, ryzen 3200G är lite kraftigare men vill du spara pengar duger det jag länkade till fint.

Det följer med en cpu-fläkt, ja du borde kunna återanvända chassifläktar och nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Har själv tillfälligt bytt till en Athlon 3000G från 3600 och den duger fint i windows och i enklare spel, dock inte gaming 4k 😉
Bytte även mitt vega 56 till vega 3 å ja......

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk

@Kvarnis: @Chris_Kadaver:

Så detta är alltså slutprodukten som ni rekommenderar? (då jag plockar chassi & PSU från tidigare dator)

Och hur rekommenderar ni att gå till väga med operativsystemet sen, bör man köpa en billig key online för Windows 10?

Permalänk
Medlem

@Bondjavel:

Beror på vem du frågar, går att välja 3200G om man vill framtidssäkra eller vet att datorn ska användas till annat än det du beskrivit imo.

Inte så kompetent på vilka som är bäst på billiga nycklar till w10
Titta här annars

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

w10 OS lägger man på usb sticka med windows egna program

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

Permalänk

@Kvarnis: Ifall man väljer att gå med en Ryzen 3200G så kommer moderkortet fortfarande vara relevant eller?
Jag vet att den fysiskt passar i sockeln men som ni tog upp tidigare angående kylning på den integrerade grafiken, räcker denna?

Och hur fungerar det med nätverkskort och ljudkort nu för tiden? Är de inbyggda i moderkortet?

Permalänk
Medlem

@Bondjavel:

Det borde funka, MAX innebär att moderkorter ska stödja ryzen 3000.
nätverkskort och ljudkort är inbyggt i moderkortet, men man ska ladda er resp drivrutin.

Permalänk

@Kvarnis: @Chris_Kadaver:
Jag har nu fått tag i en lista på hans nuvarande dator. Som jag tänkt går det alltså att återanvända chassi och PSU, kom gärna med kommentarer om resten kul å höra

Farfars nuvarande dator:

  • Compucase minitower

  • AXP 500W Version 2.20 Nätdel

  • ASROCK G41M-GS3 , G41. mATX

  • Pentium DualCore E5800 3.2GHZ

  • WD CaviarBlur 500GB SATA6Gb/s 7200RPM 16mb

  • Apacer Memory DDR3 2.0GB 1333MHz PC10666 R

  • Sony DVD±RW Optiarc AD-7260S-0B

  • Windows 7 Home Prem / 64bit SE

Nu när jag kollar på grejerna ser jag ju att jag även skulle kunna återanvända Sony DVD±RW och även kanske HDD:n som sekundär hårddisk och på så vis kanske inte behöver så stor SSD

Permalänk
Medlem

AMD APU blir fint, duger till allt (kanske inte några tyngre spel )! Största boosten blir SSD och windows 10. 120gb SSD räcker och blir över för windows och några program.