Permalänk
Medlem

Speldator ~13tkr

Hejsan!
Tänkte bygga ihop en ny speldator då min nuvarande börjar bli lite trött.
Spel jag tänkt spela är COD: Warzone, BattleField V och liknande, samt kunna vara med i matchen för framtida spel något år framöver i alla fall. Vill kunna spela på 1440p, hög grafikinställning och ändå kunna behålla hög fps.

Sitter idag på dessa grejjer:
CPU:AMD FX-8350: 20 °C
Vishera 32nm Technology
RAM:16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz (8-8-8-23)
Motherboard:Gigabyte Technology Co. Ltd. 970A-D3P (CPU 1)
Graphics:2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Undefined)
Storage:465GB Western Digital WDC WDS500G1B0A-00H9H0 ATA Device (SATA (SSD))

Ett förslag till ny dator som jag har är detta:

Verkar det vettigt? Är det någonting som ska bytas ut? Finns det bättre alternativ för runt samma peng? Eller ska man kanske uppgradera den datorn man har? Känns som att det flesta delarna jag har är lite ur tiden. Var länge sedan man byggde en dator så känns inte riktigt som man är med i matchen längre.

Intel eller AMD? Vad och varför?

Permalänk
Medlem

Du får nog tänkas om och nöja dig med 1080p om du vill hålla dig inom budget. För 1440p och höga fps så kräves ett riktigt värstinggrafikkort. Men sen beror det på vad du menar med hög fps är det min 60 fps eller min 100 fps?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13502530

Byt till det betydligt billigare grafikkortet från elgiganten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

AMD Ryzen 5 3600 är den bästa budget CPUn. 6C/12T. Överklockningsbar.

AMD Ryzen 5 3600

RTX 2060 Super

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Skrivet av qvister:

Intel eller AMD? Vad och varför?

Jag hade kört på AMD personligen.

6C/6T mot R5 3600 6C/12T. Skiljer väldigt lite i prestanda men mer i framtidssäkerhet.

Idag hänger i5:an med, men de nya konsolerna är 8C/16T och nya spel kommer att använda flera kärnor mycket mer effektivt än dagens spel vilket betyder att om ett par år kommer Ryzen 5 3600 absolut mosa i5-9600KF. Vi ser det idag med i5 6600K/7700K som får mängder med micro stutters.

Ryzen 5 3600 VS Intel Core i5 9600K

Skrivet av fantomsmurfen:

Du får nog tänkas om och nöja dig med 1080p om du vill hålla dig inom budget. För 1440p och höga fps så kräves ett riktigt värstinggrafikkort. Men sen beror det på vad du menar med hög fps är det min 60 fps eller min 100 fps?

Nvidia GeForce RTX 2060 Super klarar ju 1440p ger över 144 FPS i lättdrivna spel.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du får nog tänkas om och nöja dig med 1080p om du vill hålla dig inom budget. För 1440p och höga fps så kräves ett riktigt värstinggrafikkort. Men sen beror det på vad du menar med hög fps är det min 60 fps eller min 100 fps?

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://komponentkoll.se/bild/VgRGx.png

Jag hade kört på AMD personligen.

Nvidia GeForce RTX 2060 Super klarar ju 1440p ger över 144 FPS i lättdrivna spel.

Tack för svar från er båda! Ja hög fps och 1440p kanske var lite överambitiöst utav mig. Jag har fått upp ögonen för AMD nu i vilket fall och paketet du knåpade ihop Eric såg ju väldigt intressant ut. Försökte skumma igenom filmerna och informationen du länkade och det är med hastighet osv på RAM-minnen blir jag lite snurrig i huvudet utav. Fungerar de RAM-minnen och moderkortet du länkade ihop, tänkte på att det står att moderkortet är kompatibelt med (3200MHz OC) och inte 3600MHz.

Sen såg jag även att det var bra pris på ASUS RX5700XT ROG STRIX OC 8G just nu. Är det värt att lägga till en liten slant extra för det eller ska man hålla sig till 2060 Super?

Det är ju i huvudsak multiplayer/fps-spel liksom CoD/BF/CS som jag spelar. Nu har väl spelen blivit lite mer krävande i och med Battle Royale lägena.

Permalänk
Medlem

Erics förslag tycker jag också ser riktigt fint ut. Jag hade bara personligen ändrat SSD till Samsung Plus serien då det bara kostar ca. 350kr mer för att få en av de absolut bästa SSD på marknaden. Dock är KC2000 på pappret nästan lika bra. Största anledningen är att jag tror att Samsungs disk presterar bättre på sikt.

När det gäller moderkort hade jag tagit ett med Intel nätverkskort och inte Realtek. Det är bättre och stabilare på alla sätt och vis. (titta på alla recensioner och liknande om bygga egna routers/NAS så rekommenderas alltid Intel före Realtek pga stabilitet)

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av qvister:

Försökte skumma igenom filmerna och informationen du länkade och det är med hastighet osv på RAM-minnen blir jag lite snurrig i huvudet utav. Fungerar de RAM-minnen och moderkortet du länkade ihop, tänkte på att det står att moderkortet är kompatibelt med (3200MHz OC) och inte 3600MHz.

Skrivet av ASRock:

DDR4 3200+ (OC)
ASRock B450M Pro4

De funkar tillsammans, men det är ju aldrig säkert att 3600MHz funkar eftersom att allt över 2666MHz är en överklockning.

Skrivet av qvister:

Sen såg jag även att det var bra pris på ASUS RX5700XT ROG STRIX OC 8G

Det har varit enorma problem med kylningen på just det grafikkortet. ASUS påstår sig ha fixat problemen, men vad jag vet har det inte gjorts några nya test efter det.

Bra AMD RX 5700 XT med utmärkt PCB men bekymmersam kylning.
SweClockers Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC
Fördelar

  • Bra spelprestanda

  • Bra kylare

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Nackdelar

  • Något dyr

  • Inte det självklara valet på marknaden

ASUS RX5700XT ROG STRIX OC 8G

XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB hade också hemsk kylare, men den skall också vara fixad. Dessutom skickar XFX ut en kostnadsfri THICC III kylare till alla de som får den gamla THICK II kylaren. Så det är väldigt prisvärt, speciellt om man mot förmodan får den gamla kylaren och känner sig bekväm med att byta kylare själv..

Annars är Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC & SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC prisvärda.

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

SweClockers Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ och RX 5700 XT Pulse
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat...

Nackdelar

  • ...men dock ganska marginellt

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Skrivet av KAN1N:

När det gäller moderkort hade jag tagit ett med Intel nätverkskort och inte Realtek. Det är bättre och stabilare på alla sätt och vis. (titta på alla recensioner och liknande om bygga egna routers/NAS så rekommenderas alltid Intel före Realtek pga stabilitet)

Nu är det ju en speldator och inte en server. Realtek nätverkskorten funkar ju utmärkt för de allra flesta.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Här är bästa mixen av alla förslag. Bästa SSD, Bästa b450 moderkortet stödjer cpu direkt ur lådan och bästa vrm för B450, 3600mhz ram (moderkortet stödjer upp till 4133mhz ingen garanti dock), bästa gpu för pris och ingen risk för problem med kylare. bästa PSU. Bästa chassi. Riktigt bra kylare för CPUn. (Med bästa menar jag såklart inom rimlig budget utifrån tidigare förslag)

Permalänk
Medlem

Själv hade jag tagit 3700x om jag haft råd då många spel idag stöjder 6 kärnor så då har man 2 över för chrome/youtube/spotify/discord och annat stök i bakgrunden när man spelar. PS5 och XBOX är 8 core och kommer leda till ännu mer spel stödjer fler kärnor inom något år. 1500kr för så mycket mer CPU är ju riktigt nice. Verkligen inget man "behöver" men värt att tänka på då du vill ha datorn länge.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ryzen 3600X och 2060 Super (Gainwards Phantom GS) och nog pallar den att dra över 60 fps i 1440p alla gånger, men inte inte över tresiffrigt om man ska maxa grafiken i taket på lite tyngre spel. Har mellan 72-92 i Far Cry 5 med alla reglage i taket, och lite drygt samma för Metro Exodus på Ultra, med enstaka dippar ner mot 60.

En notering är väl att om man absolut vill ray tracea över 60 fps, så bör man nog kika på de vassare RTX-korten. Tekniken verkar rätt klumpig ännu, och fullständigt mosar fps-nuffrorna.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@KAN1N: 700 kronor dyrare än min lista och man kommer inte att märka någon skillnad på dem.

Skrivet av KAN1N:

Bästa SSD

Ja, men onödigt bra. Återigen, det är en speldator, inte en filserver. I spel märker man inte ens en skillnad mellan SATA och NVMe SSD.

Skrivet av KAN1N:

Bästa b450 moderkortet stödjer cpu direkt ur lådan och bästa vrm för B450, 3600mhz ram (moderkortet stödjer upp till 4133mhz ingen garanti dock)

MSI B450M MORTAR MAX (2x SM4337 & 2x SM4503) har verkligen inte bäst VRM av B450 moderkorten. Det har MSI B450 TOMAHAWK MAX.

Men MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

Och MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

Skrivet av KAN1N:

bästa gpu för pris

Fast 4190 kronor är ju ändå samma prisklass och ett RX 5700 XT krossar RTX 2060 Super.

Skrivet av KAN1N:

Bästa chassi.

Finns Fractal Design Define Mini C ifall man skall gå Micro-ATX.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ingen som gjorde någon sista sammanfattning. Tar @erics bra svar och samlar ihop allt. Vad tror ni om denna då?

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: hej Eric

Här är test på uppdaterat Asus 5700 XT kort:

https://youtu.be/H7lnBCFnBok

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@[SmR]BMF: Nja. Den videon släpptes 9:e januari, efter ASUS släppte sitt nya BIOS, men innan de nya korten med andra skruvar släpptes i början av februari.

Skrivet av ASUS:

We would like to address user concerns related to the thermal performance and cooler mounting pressure we use on ROG Strix Radeon RX 5700-series graphics cards.

Initial batches of ROG Strix RX 5700-series graphics cards were torqued to 30-40 PSI based on AMD’s baseline recommendations. While those guidelines provided leeway to apply more torque, we took a cautious approach because were dealing with a new 7nm GPU and didn’t want to risk damage to the die. After receiving user reports regarding temperature issues, we performed extended R&D testing to find the optimal PSI range for our graphics cards without compromising GPU reliability.

As a result, all ROG Strix Radeon RX 5700-series graphics cards shipped from January 2020 forward feature new screws that increase cooler mounting pressure to 50-60 PSI, resulting in improved heat transfer from the GPU to the heatsink.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@[SmR]BMF: Nja. Den videon släpptes 9:e januari, efter ASUS släppte sitt nya BIOS, men innan de nya korten med andra skruvar släpptes i början av februari.

Då ber jag om ursäkt, måste ha pastat fel länk, här är den länk jag ursprungligen försökte pasta:

https://youtu.be/ixFrDKM82BI

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@[SmR]BMF: Den har jag sett. Han klagar mest på ASUS. Men det enda som visas angående prestanda är

Skrivet av Hardware:

GPU Temp 72°C
GPU Hotspot 90°C
GPU Usage 99%
GPU Core Clock 2022 MHz
Memory Clock 1750 MHz
VRAM 6856 MB
GPU Fan 1817 RPM (där tidigare test var på 2000 RPM)
GPU Power 217W
Mem 82°C
VRM Temp 76°C

Medan man spelar F1 2020 en okänd lång tid. Inget som jag skulle kalla ett ordentligt test. Var är Furmark stresstest med tillhörande temperatursiffror? Var är 3D Mark Time Spy Extreme poängen? Jag påstår fortfarande att jag inte sett ett ordentligt test.

Så jag tänker fortsätta att säga att det verkar vara ett okej kort efter fixen, men inte särskilt prisvärt då det fortfarande inte kyler bra.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@[SmR]BMF: Den har jag sett. Han klagar mest på ASUS. Men det enda som visas angående prestanda är
Medan man spelar F1 2020 en okänd lång tid. Inget som jag skulle kalla ett ordentligt test. Var är Furmark stresstest med tillhörande temperatursiffror? Var är 3D Mark Time Spy Extreme poängen? Jag påstår fortfarande att jag inte sett ett ordentligt test.

Så jag tänker fortsätta att säga att det verkar vara ett okej kort efter fixen, men inte särskilt prisvärt då det fortfarande inte kyler bra.

Därav att jag tidigare sa att kortet numera hamnar i mittfåran Som jag förstått det kör Hardware Unboxed F1 i en timme före temperaturer avläses.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@[SmR]BMF: Det håller jag med om. Okej, gött att någon har koll!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: haha, om någon har koll förefaller det vara du