Delvis ny burk går igång visar ingen bild

Permalänk
Medlem

Delvis ny burk går igång visar ingen bild

Har ett nytt setup

Mobderkort och CPU Samt en m2 enhet. Systemet verkar gå igång. Monterar i nytt chassi. Fläkt och CPU fläkt snurrar. Moderkortet lyser. Får ingen bild. Har provat både DisplayPort och hdmi från skärm. Är ett geforce gtx 970 4gb kort.

Vad gör jag?
Tack på förhand.
Vet inte om det är rätt forum del. uräktar för det

Tagit bort "AKUT" i rubriken /Mod
Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

Börja med att lista vilka delar systemet består av, blir lättare att hjälpa till då.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Chassi:Fractical design s2
Moderkort: Asus prime 450-plus
CPU: amd ryzen 5 3600x
Psu: Corsair rm 750 v2
Ssd m2: Corsair force mp510b 480gb
Ram: Corsair 2x8 DDR 4 2600 mhz
Gpu: gtx 970

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Avstängd

Har jag fel när jag säger att det där systemet har ingen grafikkrets... Ah nu ser jag längst upp att du har ett grafikkort också.

Permalänk
Medlem

@danpo03: Är BIOS uppdaterat på moderkortet så att den har stöd för processorn? Det ska stå "Ryzen 3000 Desktop Ready" på kartongen till moderkortet i så fall, ofta på en orange klisterlapp.

@sweborn: Datorn har som du säger ett grafikkort, men ändå en bra poäng eftersom processorn saknar integrerad grafik. Man måste med andra ord se till att skärmen är ansluten till grafikkortet och inte moderkortet, annars får man ingen bild (och även om processorn hade haft integrerad grafik så vill man ju använda grafikkortet istället). Men moderkortet verkar inte ha någon DisplayPort-utgång, så jag antar att TS kopplat rätt.

Permalänk
Medlem

Moderkortet ska vara uppdaterat. Lapp att det är uppdaterat i kartong Samt info på inets hemsida.
https://www.inet.se/produkt/1901318/asus-prime-b450-plus köpt där

Kopplat in Gpu med hdmi samt DisplayPort.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

@danpo03: Ok, då borde det vara ok på den punkten i alla fall.

Dubbelkolla att all ström sitter i, d.v.s 24 + 8 till moderkortet samt vad nu grafikkortet vill ha. Kontrollera också att minnena verkligen är nedtryckta ordentligt. Du kan även testa med bara en minnessticka i olika socklar, ifall det är något strul med någon av minnessocklarna på moderkortet.

Får du fortfarande inte bild så kan du testa att rycka ur allt som inte är nödvändigt, t.ex. USB-enheter, M.2, SATA, etc. En annan sak att testa är att montera ur processorn och kontrollera att allt ser bra ut, d.v.s. inga böjda ben eller liknande.

Permalänk
Medlem

Kollade nu varken mus eller Tgb lyser datorn står och varvar upp en kort stund sedan varvar ner en längre

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Skrivet av danpo03:

Kollade nu varken mus eller Tgb lyser datorn står och varvar upp en kort stund sedan varvar ner en längre

Misstänker att du redan kopplat hdmi/dp/dvi till grafikkortet och inte moderkortet?

Kan du kolla moderkortet om du har några lampor som lyser rött?