TV som saknar analoga utgångar för ljud

Permalänk

TV som saknar analoga utgångar för ljud

Jag är på väg att köpa en TV som saknar analog utgång för ljud. Detta skapar mig en huvudvärk eftersom jag vill behålla mina högtalare med analog input. Därför vänder jag mig till er för att se om någon annan har vandrat denna väg före mig och kan ge lite råd.

Mitt ”system” består av en TV samt två aktiva studiomonitorer som jag gärna vill behålla. De har RCA ingångar (röd/vit). Jag har ingen receiver och vill inte köpa en. Absolut krav är att fjärrkontrollen till TV:n ska kunna styra volymen som matas ut.

Jag har självklart Googlat men känner mig inte trygg i djungeln av DAC’ar. Om jag förstått saken rätt så innebär en optisk till analog converter (Omvandlare Toslink/RCA till RCA) att jag inte kan styra volymen ut från TV:n. Denna lösning lämpar sig bäst för de som har receivers.

Om jag köper en HDMI splitter (HDMI in och HDMI + RCA ut) så ser det ut som att det kan bli problem beroende på vilken källa jag har inkopplad (tex påstår en del att en dator inte lämpar sig bra som källa) och det är en hel del begränsningar med exempelvis med HDMI-standarden, 4k eller ej osv. Jag vill dessutom inte behöva flytta runt adaptern om jag byter källa så denna lösning går bort.
Det tredje alternativet som jag är mest nyfiken på om någon här har provat är en ARC konverterare:
ARC Konverterare

Det ser ut som att man kopplar en HDMI kabel ut från TV:n in i denna box och får analoga signaler ut. Vad gäller styrning av ljud med TV:n fjärrkontroll har jag tyvärr hört att det funkar samt de som säger att det inte gör det.

Har någon här testat en ARC konverterare och kan bekräfta att det funkar så som jag tror att det gör? Dvs att det bara är att plugga in i en ledig HDMI ARC utgång och tuta och köra.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så har ARC ingen egen volym heller går på tv´ns volym (kan ha fel dock).
Utan det är CEC = Consumer Electronics Control som då går in och ändrar volymen på den motagande enheten tex en reciver.
CEC är standarden som skickar fjärrkontrolls signaler från tex en tv´s fjärrkontroll till en reciver över hdmi, men kan även ha en egen kabel.

Då kommer frågan hur funkar en ARC konverterare ang volym?
Här har jag ingen aning alls men om jag gissar så blir det nog att det beror på vilken ARC konverterare som används.
Dvs en del kan ändra volym andra inte, troligen hänger det ihop med hur mycket dom kostar att bygga.
Tex billig att bygga ingen volym, dyr att bygga volym kontroll.
MEN billig att bygga behöver absolut inte betyda att dom/den är billig att köpa och storlek/utseende har troligen inget alls med det att göra heller.

Så för att vara mer säker på att få en ARC konverterare som har volym ändring så behöver du leta efter tester (om det finns några alls) heller folk som använt en och säger att volym finns.
Utöver det så är det troligen som med mycket annat idag!
Bara för att många sagt att prylen gör en sak/har en funktion/osv och man köper exakt samma pryl betyder det inte att man får en pryl som gör samma saker/funktioner/osv.
Dvs dom kan ha bytt inehåll men har kvar exakt samma låda/chassi.

Det är relativt vanligt när det handlar om tex upscalers som ändrar från tex scart till hdmi för tv spel/äldre skit i div olika upplösningar.
Görs det rätt så får man en bra bild utan inputlagg, görs det fel tex tolkar 240p (dvs vad större delen av tv spelen skickar ut) som 480i så får man en hoppande bild som ser ut som skit och lite mer lagg.
Med lagg menar jag ur lång tid det tar innan bilden uppdateras på skärmen tex i super mario om du hoppar så hoppar mario med en tjocktv på första bildrutan men med en dålig scaler kan det ta 5+ bildrutor innan man ser hoppet.
Detta gör det svårare att spela men man kan vänja sig dvs man hoppar tidigare för att kompensera, blir aldrig 100% bra dock.

Ännu värre blir det om lagget kanske ändras mellan 2-6 bildrutor då kan man inet vänja sig/kompensera längre och det blir betydligt jävligare o spela.
Visserligen rätt offtopic i denna tråd men är ett exempel på där tillverkare OFTA ändrar hårdvara men behåller chassi/låda/modellnummer/osv som har gjort att mååååånga har köpt en upscaler dom trott skulle vara bra men sen visar sig att dom bytt innehåll och den är nu en av dom sämre o totalt oanvändbar för spel.
Till dvd spelare så funkar dom dock då det inte gör nåt om bilden är ett par sekunder efter.

Med andra ord så gissar jag att det mycket väl kan vara likadant för ARC konverterare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Du skulle kunna köpa en dac med optisk ingång och volym kontroll typ något sånt här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4439871
Kolla även efter begagnat 😊

Permalänk
Medlem

Jag har samma setup & har beställt denna. Enligt recensionerna skall det fungera att ändra volymen direkt på fjärrkontrollen.

Permalänk

Utan analog utgång? trodde det var standard på alla oavsett prisklass med hörlursutgång iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

@grizzly666: Tackar för off topic utvidgningen, alltid kul att lära sig något nytt 😊
On topic är det svårt att bilda sig en uppfattning från recensioner. Det känns som vilda skurar och en del säger att det funkar medan andra inte. Det är just därför jag inte riktigt får ihop det.

Jag tror det du pratar om när du nämner kvalitet är väldigt viktigt men omöjligt att veta på förhand. Jag har tyvärr mångårig erfarenhet av att handla Ebayskräp på nätet och skulle inte ha något emot att betala mer så länge jag visste att det fungerade.

Permalänk

@Bastusmurfen: Tackar för rekommendationen. Jag är dock på jakt efter något där jag enbart kontrollerar ljudet med fjärrkontrollen till TV:n. Detta kanske är en bra plan B.

Permalänk

@baath: Det ser faktiskt ut som den jag länkade till.

Skriv gärna sen när du fått den om det fungerar som du tänkt. Jag läste lite recensioner och det ser (som vanligt) ut att det funkar för vissa och inte för andra. En del klagar även på högtalarsurr/brus i bakgrunden och att det ”klipper” alt. smäller till när de slår på enheten.

Permalänk

@adfactory: Tyvärr inte. Jag misstänker att ju nyare TV desto större sannolikhet att den blivit av med de analoga utgångarna. Jag har på sätt och vis förståelse för det men det känns tråkigt för oss som har lite äldre kringutrustning som funkar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

@baath: Det ser faktiskt ut som den jag länkade till.

Skriv gärna sen när du fått den om det fungerar som du tänkt. Jag läste lite recensioner och det ser (som vanligt) ut att det funkar för vissa och inte för andra. En del klagar även på högtalarsurr/brus i bakgrunden och att det ”klipper” alt. smäller till när de slår på enheten.

Yes, det gör jag. Jag hade en del brus i mina när de var kopplade via en extra förgreningsdosa; försvann när jag körde en separat direkt i väggen för högtalarna. Bor dock i gammalt hus utan jordade kontakter så inte så konstigt med störningar.

Permalänk
Medlem

Kan du köra med bluetooth?

Permalänk

@baath: Toppen!
Jag har också jagat brus hemma genom att byta eluttag. Det konstigaste hemma hos mig (som har en blandning av jordade och ojordade uttag) är att det blev mycket värre att driva högtalarna via ett jordat uttag. Jag har inte riktigt förstått varför. Bäst blev att ta egna ojordade uttag till högtalarna och ett gäng andra till resten av sakerna i och på TV-bänken. Förmodligen hamnade de på separata faser.

Permalänk

@Petterk: Det är helt klart ett alternativ. Jag har tittat på Sony's SBH24 länk.

Jag är dock extremt orolig för ljudfördröjningar. Om det finns något som gör en galen så är det precis detta. Det finns säkert andra alternativ än den jag länkade till men för just denna är det lite oklart med om den kan strömförsörjas samtidigt som den används.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Jag är på väg att köpa en TV som saknar analog utgång för ljud. Detta skapar mig en huvudvärk eftersom jag vill behålla mina högtalare med analog input. Därför vänder jag mig till er för att se om någon annan har vandrat denna väg före mig och kan ge lite råd.

Mitt ”system” består av en TV samt två aktiva studiomonitorer som jag gärna vill behålla. De har RCA ingångar (röd/vit). Jag har ingen receiver och vill inte köpa en. Absolut krav är att fjärrkontrollen till TV:n ska kunna styra volymen som matas ut.

Jag har självklart Googlat men känner mig inte trygg i djungeln av DAC’ar. Om jag förstått saken rätt så innebär en optisk till analog converter (Omvandlare Toslink/RCA till RCA) att jag inte kan styra volymen ut från TV:n. Denna lösning lämpar sig bäst för de som har receivers.

Om jag köper en HDMI splitter (HDMI in och HDMI + RCA ut) så ser det ut som att det kan bli problem beroende på vilken källa jag har inkopplad (tex påstår en del att en dator inte lämpar sig bra som källa) och det är en hel del begränsningar med exempelvis med HDMI-standarden, 4k eller ej osv. Jag vill dessutom inte behöva flytta runt adaptern om jag byter källa så denna lösning går bort.
Det tredje alternativet som jag är mest nyfiken på om någon här har provat är en ARC konverterare:
ARC Konverterare

Det ser ut som att man kopplar en HDMI kabel ut från TV:n in i denna box och får analoga signaler ut. Vad gäller styrning av ljud med TV:n fjärrkontroll har jag tyvärr hört att det funkar samt de som säger att det inte gör det.

Har någon här testat en ARC konverterare och kan bekräfta att det funkar så som jag tror att det gör? Dvs att det bara är att plugga in i en ledig HDMI ARC utgång och tuta och köra.

Det finns dacar med reglerbar utnivå, jag har själv ett par stycken olika modeller och nästan alla dacar med integrerad hörlursförstärkare hamnar i denna kategori för det vore otroligt opraktisk att inte ha volymkontroll till hörlurarna.
Det går ju också bra att ha ett försteg mellan dac och dina aktiva högtalare.

För att få ut ljud via hdmi måste du tänka på hur det kopplas, du ska ta ut ljudet via arc och inte via signalkällan, du kan alltså inte använda en hdmi-extractor utan måste ha en hdmi-arc-extractor för att få ut allt ljud den vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Jag läste lite recensioner och det ser (som vanligt) ut att det funkar för vissa och inte för andra. En del klagar även på högtalarsurr/brus i bakgrunden och att det ”klipper” alt. smäller till när de slår på enheten.

Två saker att tänka på är att det är mycket möjligt att folk som inte får det att fungera mycket väl kan köra med/från en HDMI ut/ingång som saknar ARC.
Alternativt CEC är avslaget i tex tv´n och skickar därmed aldrig ut nån volym ändrings signal till ARC extraktorn som har den funktionen.
Dvs en hel del folk är tekniska idioter och förväntar sig att absolut allt ska fungera exakt som dom förväntat sig en halv nanosekund efter dom kopplat in skiten, annars är det fel på det ny dom köpte.

Skrivet av baath:

Yes, det gör jag. Jag hade en del brus i mina när de var kopplade via en extra förgreningsdosa; försvann när jag körde en separat direkt i väggen för högtalarna. Bor dock i gammalt hus utan jordade kontakter så inte så konstigt med störningar.

Brus/osv kan uppstå om alla enheter inte är kopplade till samma fas i huset.
Kan även ha betydelse om hur kontakten är inkopplade i vägg/grendosor dvs hur fas och nolla blir inkopplat på allt som sen är ihopkopplat med koppar (dvs hdmi/rca kabalr/osv, men inte toslink som är ljus istället för koppar).
Så när brus försvann när du kopplade direkt i väggen istället för grendosa så kan det ha varit att du då fick nolla/fas rätt men det var tvärtom i grendosan.

Fix för detta är ju att prova att vända på kontakterna o se om det blir bättre, är relativt ovanligt att detta gör nåt alls dock.
En annan sak som kan ha gjort detta är att du hade saker i grendosan (som oftas har jord) och jorden koppaldes ihop mellan prylarna men sen inte till resten av huset, kan ha fixats med grendosa utan jord.
Men även här relativt ovanligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tänkte ge en uppdatering på hur det gick ifall någon annan letar sig fram till denna tråd i framtiden.

Jag köpte den ARC konverterare jag länkade till och den fungerar precis som tänkt.

Rent praktiskt kopplar man en HDMI-kabel från TV:n till konverteraren och i denna plockar man ut två analoga ljudkanaler. Det är viktigt att TV:n har CEC påslaget. Fjärrkontrollen till TV:n styr volymen på högtalarna vilket var ett absolut krav från mitt håll. Förmodligen är detta en feature i min TV och inget som konverteraren kontrollerar.

En sak som jag upptäckte var att man måste använda rätt slags HDMI-kabel. Jag råkade ta första bästa eBay kabel vilket resulterade i att jag inte fick ut något ljud. Kabel nr. 2 som fungerade var en 2.0 kabel med Ethernet.

Permalänk
Medlem

Hej!
Det här var ju jättebra tips. Köpte en ny tv nyligen, samsung q90t, och hade samma problem, analoga högtalare med RCA ingång som inte tvn stödjer.
Köpte arc konverteraren i första länken.

Nu till frågan; den fungerar, vilket är super, men högtalarna har ett svagt sus så fort de är påslagna. Upplevde inte detta med min gamla tv där jag pluggade dem rätt i tvns RCA utgångar. Det är inget brummande, och jag har högtalare, tv och konverterare i samma grendosa.
Jag tycker också att konvererarens volyminställning är ganska gles mellan nivåerna.
Är det någon som har tips för att få bukt med endera problem? Kan konverterarens strömförsörjning påverka? Pluggade USB kontakten i en iphoneladdare och ner i grendosan.