Gasolgrillar - hur får man campingflaska 2012 att passa?

Permalänk
Medlem

Gasolgrillar - hur får man campingflaska 2012 att passa?

Hej!

Jag har en vän som precis inhandlat sin första gasolgrill. Till denna har han köpt följande regulator, som verkar vara standard för gasolgrillar.

Till vår förfäran märkte vi att regulatorn inte passar direkt i flaskan (hålet i flaskan är alldeles för litet).
Gasolflaskan han har är en vanlig campingflaska 2012.

Jag har försökt Googla mig fram till smidigast lösning, men det har visat sig vara allt annat än enkelt. Det verkar dock som vi behöver en anslutningsventil. Men vilken?

Campingflaskan har anslutningen "M14x1.5", men jag lyckas inte hitta någon info vad en vanlig regulator har för anslutning. Är det POL eller 3/8"V?

Behöver vi inhandla denna anslutningsventil tillsammans med följande adapter för att det hela ska fungera? Eller finns det någon smidigare lösning?

Vi vill helst kunna använda inköpt regulator då den har en manometer på sig Annars kanske nödlösningen får bli detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

Absolut enklast är att köpa en PC5 eller PC10 gasolflaska. Då passar regulatorn direkt

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det inte bara enklare att byta ut campingflaskan mot en pk10/pc10 så passar regulatorn direkt i flaskan?

EDIT: @clibben I'm watching you!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Clibben @Litenskit:

Tack för era förslag Enklast helt klart, men tyvärr inte billigast.
Min vän är på en tight budget och campingflaskan lyckades han komma över gratis, vilket han sparat en tusenlapp på. Den är dessutom lite smidigare att promenera iväg med till macken för påfyllnad då den väger mindre.

Oklart hur mycket han kommer grilla, men jag tror 2kg passar hans behov ganska väl. Med en möjlighet att uppgradera till PC5/PC10 vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mycket märkligt att jag inte lyckas hitta en anslutningsventil som passar direkt mellan gasolflaskan och regulatorn utan ytterligare en adapter emellan.

Någon som vet vilken "hane" regulatorn har? (vilket bör vara samma "hona" som PC/PK-flaskorna har om jag förstått det rätt).

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Red Onion: Hur gick det för dig/din väns problem med detta ?
Jag står inför mer eller mindre samma bekymmer... 🙄

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1595091-backuplosning-...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Använd en adapter, leta vidare om du tycker den här är för dyr, det finns säkert billigare:
https://www.seasea.se/inredning/pentry/gasoltillbeh%C3%B6r/fl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@Red Onion: Hur gick det för dig/din väns problem med detta ?
Jag står inför mer eller mindre samma bekymmer... 🙄

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1595091-backuplosning-...

Hej!

Billigast är att köpa en reduceringsventil anpassad för campingflaska.

Vill man prompt använda sin vanliga reduceringsventil (regulator) behövs det både en adapter och en anslutningsventil med kran (då detta inte finns på campingflaskor) och då blir det helt plötsligt mycket dyrare (ca 500 kr).

Det tog en absurt lång tid att googla fram detta, så hoppas jag kunde hjälpa dig lite på traven