Dela internet från min iphone till en router?

Permalänk

Dela internet från min iphone till en router?

Hej jag har bara 4G ute på landstället, Använder min iPhone, och delar nätet med en "personal hotspot".

Det blir väldigt krångligt om man ska få Google chromecast att fungera, och annat.
Skulle helst vilja koppla en gammal wifi-router till min iphone, och dela nätet vidare via routern.

Finns det nåt sätt att göra det på?

Permalänk
Medlem

Vet ej om det fungerar med iPhone. Men jag kan tänka mig att android stöder det med en sån USB dock med en ethernet port. Alltså, telefon -> USB adapter till Rj45 -> kabel till router -> profit ???

Sitter just nu på telefonen så kan tyvärr inte bekräfta detta funkar.

Edit:
Det verkar inte fungera på detta sättet.
Efter lite sökande hittade jag en som frågat likadant.
https://forums.tomshardware.com/threads/using-otg-to-ethernet...

Svar som fanns i tråden föreslog en router som stödjer "USB Modem". Mao telefon -> lightning till USB -> router -> ??? -> profit

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

@LPG: ah.. tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@Technocore:

Vet inte om det löser problematiken med chromecast, men det kanske går att ställa in routern att vara repeater till din personliga hotspot?
Och sedan låta chromecast och andra enheter ansluta till routern.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Protectera AB

Vad är det som är krångligt med Chromecast och hotspot? Jag har kört så rätt mycket utan större problem.

Annars finns väl rätt billiga mobila routers att köpa?

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Skrivet av tomas_protectera:

Vad är det som är krångligt med Chromecast och hotspot? Jag har kört så rätt mycket utan större problem.

Annars finns väl rätt billiga mobila routers att köpa?

Med iphone behöver man 2 telefoner. Den som är hotspot kan inte samtidigt connecta till chromecasten.
Men en mobil router kanske är det man borde skaffa ja... är det en router med ett simkort då?

Permalänk
Skrivet av svolter:

@Technocore:

Vet inte om det löser problematiken med chromecast, men det kanske går att ställa in routern att vara repeater till din personliga hotspot?
Och sedan låta chromecast och andra enheter ansluta till routern.

Ja kanske... får testa lite Men jag är usel på routrar så...

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Technocore:

Med iphone behöver man 2 telefoner. Den som är hotspot kan inte samtidigt connecta till chromecasten.
Men en mobil router kanske är det man borde skaffa ja... är det en router med ett simkort då?

Ja det har du rätt i att man måste.

Ja precis en router med simkort

Visa signatur

protectera.se