Helgsnack: Hur smart är ditt hem?

Permalänk
Medlem

Mitt "smarta" hem börjar och slutar vid en radiostyrd diodlampa från IKEA som min dotter fick för drygt ett år sedan. Hon kan tända, släcka och byta färg på ljuset via fjärrkontrollen.

Jag ser ingen anledning till att införa någon mer elektronik som ställer till problem i en krissituation.

Permalänk
Medlem

Uppkopplat och smart hem

Först en mycket intressant artikel, bra läsning för många.

Själv är jag en "early" adopter och testar gärna ny teknik, syftet är dock tydligt, tekniken ska förbättra mitt och min frus vardagliga liv. Inget får addera krångel till vardagen.

Detta har jag hemma idag:
Hubbar: Athom Homey, Samsung Smartthings, IFTT, Philips HUE, Logitech Harmony - Telldus (Dessa produkter ansluts enheterna till)

Interface: Google Home (4 st) - Athom Homey - Dashboard - Apple Homekit - uppkopplade knappar (Dessa produkter använder jag för att styra enheterna, via röst, tryck och skärm)

Enheter: Smart TV - ca 25 smartlampor(olika märken) - rörelsesensorer - Dörrlås - Strömuttag - projektorduk - Termostat på element - rullgardin(IKEA) - Whithings våg - brandvarnare - kameror - Mobiler - Netatmo temp,vind, regnmätare - diverse temperaturmätare t.ex i kyl och frys(säkert glömt någon pryl)

Styrning :
Primärt ska saker och ting ske i huset utan yttre påverkan av mig, alltså ska det ske automatiskt t.ex beroende på - Tid, lokation(hemma eller inte), beroende av annan enhet är på eller av med mera - Rörelsensorer som tänder lampor osv.
Allt detta går då att bygga ut mera av, t.ex om rörelse känns av utanför "normal tid" säg mitt i natten, så loggas det i ett excel ark. Kul och intressant läsning för att se hur ofta jag eller frun går upp. Eller om jag väger mig, och vågen visar att jag gått upp för mycket så skickas ett ping till fruns mobil om att jag misskött mig, samt spelar upp en låt från spotify (hemligt vilken)

Sekundärt sker aktivitet genom att någon säger något, trycker på en knapp, en skärm eller i sin mobil.

Huset är också till viss del anpassat för gäster i och med att jag ersatt vanliga ljusknappar med vanliga knappar, samt att man får låna en ipad med access till det mesta

Det roligaste kommer efter att man har investerat i ett eco system, och att få prylarna att "prata" med varandra.

Kan lägga till också att jag kör en separat brandvägg med VPN som jag har dödskoll på all trafik, just in case.

Skulle internet dyka så finns alla fysiska knappar kvar, alla fjärkontroller, brandvarnare körs också på batteri och är fristående, dörrlåset har en backupfunktion osv.

Sorry för långt inlägg..