DisplayPort till DVI via adapter (skärmen har enbart DVI) ger ibland svart skärm då datorn väcks från vila

Permalänk

DisplayPort till DVI via adapter (skärmen har enbart DVI) ger ibland svart skärm då datorn väcks från vila

Hej!

Har ett Radeon RX 5700 XT och en adapter som ger DisplayPort till DVI för att koppla in min skärm.

Undrar om det är fler som har problemet att när datorn väcks ur vila så vill inte skärmen komma igång utan förblir svart. Det händer inte varje gång för mig, utan bara ibland – kanske 1 av 10 väckningar.

Misstänkte först drivrutinen från AMD men fick höra att det inte är ovanligt att väcka datorn ur vila ger problem när DisplayPort är inblandat. Så undrar därför om ni som har grafikkort från NVIDIA också upplever liknande problem när ni kör mot en skärm via DisplayPort?

Hade tidigare ett GTX 1070 och upplevde inte liknande problem, men då körde jag också med DVI direkt från grafikkortet till skärmen, något som inte är möjligt med RX 5700 XT som bara har utgångar för DisplayPort och HDMI.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kanske dags att köra HDMI till DVI istället?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen

Du måste berätta vilken skärm det handlar om när du startar en sådan här tråd. Det skulle även vara potentiellt värdefullt att veta så mycket som möjligt om hela setupen:

  • Kan du länka eller i större detalj beskriva adaptern du använder?

  • Har du flera skärmar?

  • Vilken modell av 5700 XT har du?

Typo.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kopplade in min displayport till dvi kabel satte på en dvi till hdmi på den så kör vi. Så får vi se vad som händer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Kanske dags att köra HDMI till DVI istället?

Problemet är att då går den enda HDMI-utgången på kortet åt. Men visst, värt att testa och se.

Skrivet av Alling:

Du måste berätta vilken skärm det handlar om när du startar en sådan här tråd. Det skulle även vara potentiellt värdefullt att veta så mycket som möjligt om hela setupen:

  • Kan du länka eller i större detalj beskriva adaptern du använder?

  • Har du flera skärmar?

  • Vilken modell av 5700 XT har du?

Datorn:
https://everymac.com/systems/apple/mac_pro/specs/mac-pro-six-...

Grafikkortet:
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R57XTGAMING-OC-8GD

Skärmen: https://everymac.com/monitors/apple/studio_cinema/specs/apple...

Adaptern:
https://www8.hp.com/us/en/desktops/product-details/3806461

Kör Windows 10 med alla senaste uppdateringar till det och AMD-drivare 20.4.1. Har bara haft skärmen inkopplad när det hänt – har numera även en TV inkopplad via HDMI.

Skrivet av Bael:

Kopplade in min displayport till dvi kabel satte på en dvi till hdmi på den så kör vi. Så får vi se vad som händer!

Spännade!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Köp en modern skärm. Det där gamla härket lär inte nå upp ens till de billigaste instegsmodellerna på marknaden idag. Vi hade ett tjugotal av den mindre modellen på 20" från samma tidsperiod på kontoret fram till ett par två år sedan när jag äntligen gavs budget till att ersätta dem. Som natt och dag…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Vill bara flagga för detta. Dock har ingenting påvisats för DP-X utan endast DP-DP. Tyvärr hade jag samma problem som dig och det löste sig genom att köpa en annan DP kabel.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vill bara flagga för detta. Dock har ingenting påvisats för DP-X utan endast DP-DP. Tyvärr hade jag samma problem som dig och det löste sig genom att köpa en annan DP kabel.

Det gäller som du säger bara för DP-DP, eftersom både DP-källor och -mottagare kan tillhandahålla ström på pin 20 (för att strömförsörja t.ex. adaptrar). En del kablar är felaktigt konstruerade och kopplar ihop pin 20 i båda ändar, vilket kortsluter två potentiella strömkällor och orsakar problem. DVI och HDMI har inte motsvarande pinne, så problemet uppstår inte när man konverterar från DP till DVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det gäller som du säger bara för DP-DP, eftersom både DP-källor och -mottagare kan tillhandahålla ström på pin 20 (för att strömförsörja t.ex. adaptrar). En del kablar är felaktigt konstruerade och kopplar ihop pin 20 i båda ändar, vilket kortsluter två potentiella strömkällor och orsakar problem. DVI och HDMI har inte motsvarande pinne, så problemet uppstår inte när man konverterar från DP till DVI.

Tack för förtydligandet!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Köp en modern skärm. Det där gamla härket lär inte nå upp ens till de billigaste instegsmodellerna på marknaden idag. Vi hade ett tjugotal av den mindre modellen på 20" från samma tidsperiod på kontoret fram till ett par två år sedan när jag äntligen gavs budget till att ersätta dem. Som natt och dag…

Får man fråga vad ni köpte istället?

Jag har absolut funderat på en ny skärm. Skulle vilja ha en med spelegenskaper, men tycker inte det finns någon som har designen som faller mig (och sambon för den delen) i smaken. Har rätt svårt för den generella gamer-estetiken.

Sen gillar jag faktiskt den gamla Apple-skärmen. IPS-panel som jag hårdvarukalibrerat och rätt låg "input lag" gör att den ändå känns bra att använda fortfarande. Har lagt ögonen på nyare skärmar – på jobbet har jag exempelvis denna ganska nya 27-tums Benq med IPS och 2160x1440 pixlar:

https://www.benq.com/en-us/monitor/designer/pd2710qc.html

Visst är den bättre, men skulle inte säga att det är som natt och dag. Skulle säga att det är rätt liten skillnad sett till alla de år som passerat mellan dem.

Lite sugen på en med ungefär dessa egenskaper, men den hade alltså gärna fått ha en i mina ögon trevligare design (plus att den inte är släppt):

https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gn950-b-gaming-monitor

Men den skärmen kanske borde matchas med en modernare dator också. 🙂

Nu blev det lite väl off-topic...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Spännade!

En liten update väckte datorn en 13:tal ggr utan problem, kopplade därefter in min gamla skärm en HP L2335 (23" WUXGA) istället & körde med min displayport till dvi kabel vilket är en lenovo + en 2m single link dvi kabel, då sket det sig när jag skulle väcka den från vila 3:e gången gick inte, svart skärm!

Displayport till dvi adapterkabel: https://batterionline.se/45j7915-lenovo-display-port-to-singl...

HP L2335: https://www.anandtech.com/show/1729/2

Min ordinarieskärm: https://www.philips.se/c-p/274E5QDAB_00/lcd-skaerm-med-smarti...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Bael:

Mycket intressant!

Lite funderingar blir då:

-Sker det även med DisplayPort till DisplayPort, alltså mot en skärm som inte kräver adapter? Borde inte fler klaga på problemet i så fall?

-Sker det bara med AMD-grafikkort (AMD-drivarna) eller är det samma visa med NVIDIA-kort? Har det rent av enbart med 5700-serien från AMD att göra?

-Vi kan alltså konstatera att med enbart HDMI (DisplayPort ej inblandat) så sker problemet inte?

🤔

Tack för att du testade!
Bra att veta att felet sträcker sig utanför mina grejer. Frågan är bara vart man ska vända sig för att få det löst. Kanske AMD i första hand.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: När jag kör med displayport till dvi med en dvi till hdmi adapter kopplad via en hdmi kabel till min ordinarie skärm så uppkommer inte problemet men mer eller mindre omgående uppkom problemet när jag kopplade in min gamla HP L2335 skärm, den är ~15år gammal nu! Kan det ha med ålder/versioner etc?

Här är härligheten med dvi till hdmi adaptern påsatt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Bael:

Kanske, men samtidigt går det via en sökning på webben att hitta många som har problem med svart skärm efter vila med just DisplayPort inblandat. När jag nämde mitt problem för Inet (där.jag köpte mitt RX 5700 XT-kort) menade de som sagt att det är ett ganska vanligt problem med Windows 10.

Intressant dock att din långa adapterslinga inte får problemet, men då är det också HDMI som som gäller för själva skärmen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Får man fråga vad ni köpte istället?

Eftersom typ alla på kontoret hade eller förr eller senare skulle uppgraderas till någon form av modernare MacBook med Thunderbolt 3 var det prioriterat för oss med skärmar som har stöd för DisplayPort över USB-C inklusive laddning och inbyggd USB hub för att kunna ha tangentbord, Ethernet-donglar etc. permanent anslutet. Skärmar behövde också under en övergångsperiod kunna anslutas till äldre MacBook via Thunderbolt 2 eller HDMI utan inköp av dyrare donglar.

Det som föreföll mest prisvärt var Lenovo ThinkVision serien där vi köpte en blandning av P24h-10, P27h-10 och P27u-10. De två första har 1440p paneler och den tredje är 4K. Jag upplever nog den sistnämnda som betydligt mer premium än de två första, utöver upplösningen har de lite mer inställningsmöjligheter och bättre färgåtergivning.

Sedan tidigare hade även ett par stycken LG UltraFine 27MD5KA och 22MD4KA som köptes när de i princip var de enda skärmarna med USB-C på marknaden. Färgåtergivningen på dessa upplever jag nog som bättre än Lenovo ovan, men tveksamt om de längre är värda det höga priset nu när det finns betydligt fler alternativ på marknaden.

Hemma köpte jag nyligen en Lenovo Legion Y27q-20 som är deras gamerskärm. Finns flera trådar om den här på SweClockers, men jag är i alla fall klart nöjd så här långt. Enda jag saknar är nog USB-C som man tyvärr inte utrustat denna skärm med för de tillfällen när jag vill koppla in jobbdatorn.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

@Mayhem SWE:

Tackar för info, men inga av de där duger designmässigt i mitt fall. Inte så snyggt med den blaffiga loggan nere till vänster, dessutom. Men visst har de fina specar – kan förstå att det är något som ni valde på jobbet. Legion-skärmen också fin – på pappret. : )

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

@Bael:

Hittade denna – kanske värt att testa:

"Sorry I forgot to post back here, but I managed to fix the problem by going into the Display Settings > Overrides and turned off HDCP. Restarted and it fixed the issue."

Monitor blank screen over DisplayPort with 5700 XT
https://community.amd.com/thread/243684#comment-2945560

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Kan det vara så att vissa skärmar har en problematik med just kopieringsskyddet? Nu har jag plockat bort HP skärmen & kör med min ordinarie skärm, men du måste absolut prova detta!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tackar för info, men inga av de där duger designmässigt i mitt fall.

Okej att skärmar med överdriven "gamer-estetik" sällan ser särskilt med bra ut, men den stora majoriteten skärmar får väl ändå anses ganska neutrala och oförargliga? Idag syns de ju dessutom knappt alls då sorgkanterna är närmast obefintliga, om man inte har skärmen mitt i ett rum eller annan placering där man kan röra sig runt till baksidan.

Själv tycker jag då inte att Apples äldre tjockskärmar med grå sorgkanter känns särskilt tidlösa eller eleganta idag. Hade det varit en några år nyare modell med tunnare LED-belysning och framsida i glas så okej. Vet inte hur många timmar om dygnet din skärm står på men kändes som att bakgrundsbelysningen på våra skärmar hade tappat väldigt mycket ljusstyrka på våra exemplar.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Bael:

@star-affinity: Kan det vara så att vissa skärmar har en problematik med just kopieringsskyddet? Nu har jag plockat bort HP skärmen & kör med min ordinarie skärm, men du måste absolut prova detta!

Stängt av HDCP för båda skärmarna jag kör nu (en via DisplayPort till DVI och en via HDMI) och det hjälpte inte.
Precis som hos dig kunde jag vila och väcka datorn två gånger, men den tredje förblev skärmarna svarta och datorn verkar låsa sig (caps-lock lyste inte upp på tangentbordet). Mycket trist. Ska försöka skriva en felrapport till AMD och/eller i mitt fall Gigabyte vid tillfälle.

Skrivet av Mayhem SWE:

Okej att skärmar med överdriven "gamer-estetik" sällan ser särskilt med bra ut, men den stora majoriteten skärmar får väl ändå anses ganska neutrala och oförargliga? Idag syns de ju dessutom knappt alls då sorgkanterna är närmast obefintliga, om man inte har skärmen mitt i ett rum eller annan placering där man kan röra sig runt till baksidan.

Själv tycker jag då inte att Apples äldre tjockskärmar med grå sorgkanter känns särskilt tidlösa eller eleganta idag. Hade det varit en några år nyare modell med tunnare LED-belysning och framsida i glas så okej. Vet inte hur många timmar om dygnet din skärm står på men kändes som att bakgrundsbelysningen på våra skärmar hade tappat väldigt mycket ljusstyrka på våra exemplar.

I mitt sammanhang – när jag nu flyttat ut datorplatsen till vardagsrummet – så är det stora problemet att skärmar ofta är rätt stora och mörka. Nu har det tillkommit en del grejer, men så här såg det ut i början:

De flesta skärmar skulle göra sig ganska illa i mitt (och inte minst sambons) tycke jämfört med den gamla Apple-skärmen som jag absolut tycker håller en tidlös design med sitt avskalade yttre (mycket diskret logga på framsidan, har helst ingen alls) och den kanske med dagens mått mätt tjocka ramen stör mig faktiskt inte alls just för att den blir så neutral och liksom oskarp/mjuk.

Men jag får väl fortsätta leta.

Samsung har ju några vita varianter, men ingen som riktigt har de specar jag är ute efter.

Ramen på denna är exempelvis tunn, men tjockare där nere – stör mig nog mer än en jämntjock ram faktisk. 🤔
Plus helst ingen logga på framsidan, tack. LG har fattat det med sina TV-apparater.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma