Permalänk
Medlem

Problem med att starta datorn

Jag har en ny dator sedan ett par månader tillbaka (fick hjälp här på sweclockers med att bygga ihop den).

Ett problem som har funnits från början är att datorn inte startar som den ska. Jag ser den första bilden med kugghjulet som visar att operativsystemet bootar upp och sedan slocknar skärmarna. Datorn är fortfarande igång och fläktarna snurrar men skärmarna får ingen signal från datorn. Efter att ha stängt av datorn genom att hålla inne power-knappen går den att starta som vanligt.

Först trodde jag att det bara var utmatningen till skärmarna som krånglade. Dvs, datorn startade som den skulle men jag kunde inte se något på skärmarna. I så fall borde jag dock kunna stänga av datorn mha av tangentbordet utifrån inloggningsskärmen. Efter att ha memorerat vilka knapptryck man ska göra och provat några gånger så har jag kommit fram till att jag troligtvis aldrig når fram till inloggningsskärmen.

Vad kan detta bero på?
Hur skadligt är det att stänga av datorn genom att hålla inne power-knappen (om den inte är uppstartad)?

Jag har laddat ner de senaste uppdateringarna från Windows Update och enligt enhetshanteraren har jag de senaste drivrutinerna för processor, grafikkort, bildskärmar mm.

Observera att detta fel har funnits sedan jag byggde datorn i januari. På senare tid inträffar det varje gång jag startar datorn.

Min dator:
Nätaggregat: Corsair RM750 750W
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
Kylning: be quiet! Dark Rock Pro 4
GPU: ASUS GeForce RTX 2070 Super 8GB Dual OC EVO
Minne: HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB)
Lagring: Kingston A2000 M.2 1TB
Operativsystem: Windows 10

Tack på förhand.

Permalänk
Viking

Windows brukar kunna ge gamla drivrutiner, så testa uppdatera dem från produkternas hemsida.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz