Samsung Galaxy S20 med Snapdragon 865 "förnedrar" Exynos-divisionen

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S20 med Snapdragon 865 "förnedrar" Exynos-divisionen

Missnöjet inom Samsung växer när Exynos i högre utsträckning väljs bort till förmån för Qualcomms mer energieffektiva Snapdragon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd för oss i EU att vi är fast med kassa Exynos

Permalänk
Medlem

För att inte tala om att till och med kameran i snapdragon versionen var bättre när dom testade mot exynos... Och CPU värme var dubbelt så hög (orsaken till varför prestanda dyker, den throttlar).

Samsung har bokstavligen talat gjort en bait and switch med alla reviewers som testar snapdragon och visar hur bra dom är, sen går kunder ut och får kassa exynos versionen.

Permalänk
99:e percentilen

Samsungs Exynos-kretsar har länge legat efter Qualcomms motsvarigheter sett till både prestanda och energieffektivitet.

Finns det någon uppfattning om hur länge? Om jag inte tolkade och tolkar Geekbench 5-resultaten helt galet är Galaxy S9 med Exynos 9810 cirka 28 % snabbare än densamma med Snapdragon 845 i singeltrådade scenarier (602 poäng mot 469), och det ser ut på liknande sätt för S10.

Tolkar jag siffrorna helt fel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Samsung hamnar efter inom fler och fler områden nu. Mycket felprioriteringar känns det som. LCD (QLED) på TV-sidan och Exynos på mobilsidan.

Permalänk
Medlem

20K för 20S ultra 512GB Exynos, snacka om sjukt pris.

Kommer få en Xiaomi Mi 10 Pro 512GB Snapdragon 865 för 10K.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Lite förvånande att Samsung inte kan mäta sig med Qualcomm. Qualcomm kör ju med ARMs standard A77, vilken Samsung kan licensiera lika väl som alla andra. Slutsatsen måste vara att antingen är den egna kärnan (Mongoose) bara sämre på allt, eller så är Samsungs produktionsprocess en katastrof jämfört med TSMC. Är det det första alternativet så är det ju lätt fixat, men jag misstänker att det snarare är det andra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Samsungs Exynos-kretsar har länge legat efter Qualcomms motsvarigheter sett till både prestanda och energieffektivitet.

Finns det någon uppfattning om hur länge? Om jag inte tolkade och tolkar Geekbench 4-resultaten helt galet är Galaxy S9 med Exynos 9810 cirka 28 % snabbare än densamma med Snapdragon 845 i singeltrådade scenarier (602 poäng mot 469), och det ser ut på liknande sätt för S10 i Geekbench 5.

Tolkar jag siffrorna helt fel?

Jo, det har inte alltid varit så att Exynos är sämre utan det har varierat. En sak som borde vara en fördel för Exynos är ju också att de kan ha integrerade modem och man behöver inte ha ett 5G-modem till skillnad från med SD865. Men det borde ju främst ge bättre batteritid och det verkar ju som om 865 ändå är bättre på det området, så jag vet inte. Mindre komplex design blir det förstås med modemet på samma SoC men det hjälper ju inte användaren om de inte kan trycka in mer batteri eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Samsungs Exynos-kretsar har länge legat efter Qualcomms motsvarigheter sett till både prestanda och energieffektivitet.

Finns det någon uppfattning om hur länge? Om jag inte tolkade och tolkar Geekbench 5-resultaten helt galet är Galaxy S9 med Exynos 9810 cirka 28 % snabbare än densamma med Snapdragon 845 i singeltrådade scenarier (602 poäng mot 469), och det ser ut på liknande sätt för S10.

Tolkar jag siffrorna helt fel?

Exynos 9810 i S9an var snabb men en riktig batterislukare. https://www.androidcentral.com/samsungs-galaxy-s9-battery-pro...

Permalänk
Medlem

Borde vara mer förnedrande för Exynos-divisionen att de ligger så långt efter. De borde ju inse själva att man inte kan ha en långsammare och mindre energieffektiv krets i toppmodellen som ska säljas till det priset. Det är ju mer förnedrande för företaget utåt sett som de nu gör för oss I Europa

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig exynos var att föredra, åtminstone för samsung galaxy S7. Har exempelvis låst upp möjligheten att filma 4K i 60fps på min exynos S7, något som inte går att göra med sanpdragon-varianten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

20K för 20S ultra 512GB Exynos, snacka om sjukt pris.

Kommer få en Xiaomi Mi 10 Pro 512GB Snapdragon 865 för 10K.

Off topic: Är också sugen på en Mi 10:a! Men.... Den är inte vattentålig/vattentät..! Vet inte hur mycket det väger, men det är ju trist att investera i en mobil som ev. blir fuktskadad. Aldrig hänt mig, men det skulle ju vara typiskt.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

De behöver ju inte lägga ner, men de kan ju lansera separata modeller/serier där det poängteras att det är Exynos istället för att låtsats att alla SXX är samma mobil. Presterar de sämre så sätt lägre pris på dem, men låt slutkunden bestämma vad de vill ha.

Permalänk
Medlem

@inkui: jag har en mi 9t pro. den har inte certifieringen för vattentät och så men den är definitivt vattentät. har sköljt min mobil flera gånger med vatten och det har absolut inte varit några problem. finns videon där de visar genom att plocka isär mobilen att den är vattentätad bara att de har avstått från att betala för certifieringen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chibariku:

Exynos 9810 i S9an var snabb men en riktig batterislukare. https://www.androidcentral.com/samsungs-galaxy-s9-battery-pro...

Möjligt, men artikeln nämner uttryckligen prestanda. @Jacob kan säkert upplysa oss.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Lite förvånande att Samsung inte kan mäta sig med Qualcomm. Qualcomm kör ju med ARMs standard A77, vilken Samsung kan licensiera lika väl som alla andra. Slutsatsen måste vara att antingen är den egna kärnan (Mongoose) bara sämre på allt, eller så är Samsungs produktionsprocess en katastrof jämfört med TSMC. Är det det första alternativet så är det ju lätt fixat, men jag misstänker att det snarare är det andra.

Samsung verkar ah dödat deras egen CPU-design grupp, vilket ändå pekar lite mer mot det första alternativet.

Samsung har nog sneglat mot Apples ARM-design som innan Cortex A76 var den enda ARM CPU som riktigt fokuserade på hög absolut prestanda, inte bara lågt pris samt bra prestanda per Watt.

Även om Samsung verkar fått till OK prestanda har de inte alls lyckats med vad både Apple och nu också ARM lyckades med: hög absolut prestanda med bibehållen lysande effektivitet.

A76/A77 ligger fortfarande efter Apples A12/A13 i absolut prestanda, men det ARM riktigt slagit en home-run med är den prestanda de lyckats extrahera per transistor. A13 är storleksmässigt helt i nivå med "big-core" x86, men den är långt mer energieffekt då den utföra ungefär 70-80 % mer per cykel.

Cortex A76 är ungefär 1/3 så stor som A13/Zen2 (på samma TSMC 7 nm process), men lyckas ändå utföra ungefär lika mycket som Zen2/Skylake per cykel (heltal, man ligger fortfarande lite efter i flyttal men CB är inte så populärt på mobiler än). Cortex A77 ökar detta med ~25 % utan att använda speciellt många fler transistorer. Detta verkar inte Samsungs M4 serie alls kunna matcha.

Tror jag också att Qualcomm träffat en väldigt idealisk CPU-komposition i deras två senaste SD. Man har endast en högt klockad A76/A77 kärna, den hanterar UI och andra saker man interaktivt interagerar med då sådana saker tenderar totalt sakna skalning med CPU-kärnor samtidigt som det är väldigt latenskritiskt.

Sedan har man 3 st A76/A77 kärnor som är lägre klockade och därför kan bättre optimeras för maximal perf/W. Slutligen fyller man ut med 4 st Cortex A55 kärnor, de tar i princip noll plats på kretsen och man kan skylta med "8 kärnor" i reklamen. Man kan även använda någon av dessa kärnor för bakgrundsuppgifter som Spotify, push-notiferingar etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om man vill få tag på en S20 med Snapdragon, är det import som gäller då? Om så är fallet, skulle den funka på vårat mobilnät? För det är ju helt sinnesjukt att betala så mycket pengar och förlora så mycket prestanda på en telefon som ska vara "flaggskeppsmodell".

Visa signatur

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Permalänk
Medlem

Jag tycker namninsamlingen är rätt löjlig. Det är ju inte direkt så att telefoner med snapdragon är svåra att få tag på. Sen svänger ju styrkeförhållandet mellan snapdragon och exynos från generation till generation. Nästa gång är det kanske Qualcomm som ligger efter.

Hur som helst är det bra att det finns mer än en aktör på marknaden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkus:

Om man vill få tag på en S20 med Snapdragon, är det import som gäller då? Om så är fallet, skulle den funka på vårat mobilnät? För det är ju helt sinnesjukt att betala så mycket pengar och förlora så mycket prestanda på en telefon som ska vara "flaggskeppsmodell".

Ja det är import och ja den funkar på våra nät om, iaf om man importerar från rätt ställe.
Finns många som köpt olika modeller med SD från Wonda mobile och använder dom utan problem i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja det är import och ja den funkar på våra nät om, iaf om man importerar från rätt ställe.
Finns många som köpt olika modeller med SD från Wonda mobile och använder dom utan problem i Sverige.

Precis. Jag har köpt en S10 från Wonda mobile. Märks dock att mobilnätet fungerar en aning sämre jämfört med den svenska S10:an.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Samsung verkar ah dödat deras egen CPU-design grupp, vilket ändå pekar lite mer mot det första alternativet.

Samsung har nog sneglat mot Apples ARM-design som innan Cortex A76 var den enda ARM CPU som riktigt fokuserade på hög absolut prestanda, inte bara lågt pris samt bra prestanda per Watt.

Även om Samsung verkar fått till OK prestanda har de inte alls lyckats med vad både Apple och nu också ARM lyckades med: hög absolut prestanda med bibehållen lysande effektivitet.

Intressant att Samsung lagt ner sin processor-design, men om det bara är energieffektiviteten i processorn som är problemet, varför inte bara låta Exynos 990 köra mer på A76-kärnorna? För den har två sådana också, och precis som du skriver är de inte dåliga. Använd de där Mongoose ytterst sparsamt, primärt på UI, och låt A76 göra det mesta jobbet. Om det är designen som är problemet hade det räckt långt. Nja, jag tror nog att det är den egna 7nm-processen som är en stor del av problemet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja det är import och ja den funkar på våra nät om, iaf om man importerar från rätt ställe.
Finns många som köpt olika modeller med SD från Wonda mobile och använder dom utan problem i Sverige.

Lysande. Tackar!

Skrivet av alex5555:

Precis. Jag har köpt en S10 från Wonda mobile. Märks dock att mobilnätet fungerar en aning sämre jämfört med den svenska S10:an.

Hur mycket sämre? Är det en märkbar skillnad så som att man tappar anslutningen eller att den går ner till 3G eller är det typ en-två piggar på anslutningen-skillnad?

Visa signatur

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Permalänk
Medlem

Var rätt sugen på 20+ men det blir absolut inget med det.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Först trodde jag inte de va någon alls skillnad mellan Snapdragon och Exynos, men nu börjar man förstå varför folket vill gärna ha Snapdragon istället. Jag va sugen på S20 men ser svagt ut så de lär inte hända. Får väl hoppas Samsung lyssna och ge sina kunder de dom verkligen vill ha.

Intressant video där The Tech Chap jämför mellan Snapdragon och Exynos.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Med alla dessa saker som sker är det lönt att ta en Samsung S20 Ultra. Byter till hösten. Har S10+ nu. Har gått mellan Äpple och Droid genom åren. Det enda jag ej vill ha är kinesiskt.

Permalänk
Medlem

Varför låter det som att dom enda två alternativen är att antingen ha Snapdragon och Exynos i samma modell fast på olika marknader, eller att skrota Exynos helt?
Varför bara inte göra andra modeller med Exynos och sätta priset därefter och låta folk välja hur mycket dom vill lägga ner på sin telefon?

Permalänk
Medlem

Har en S20+ med exynos, den blir faktiskt riktigt varm bara vid surf. Med dual sim och 120 Hz är batteritiden knappt en dag med 3,5h aktiv tid. Lämnar ju lite att önska...

Ett plus är att jag alltid är varm om fingrarna fast det är kallt ute

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Har en S20+ med exynos, den blir faktiskt riktigt varm bara vid surf. Med dual sim och 120 Hz är batteritiden knappt en dag med 3,5h aktiv tid. Lämnar ju lite att önska...

Ett plus är att jag alltid är varm om fingrarna fast det är kallt ute

De kanske borde marknadsföra den med "inbyggd handvärmare" som funktion i Norden i så fall

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns det några fördelar med Exynos mot Snapdragon i S20 modellerna?

Permalänk
Medlem

Sagt det innan, om Samsung hade gått tillbaka till Snapdragon hade jag gått tillbaka till Android och Samsung.

Men tyvärr fortsätter EU får en nergraderad Galaxy varje år.
Visst det går köpa en import men nja.