Permalänk
Medlem

Tips på ny gamimgdator

Jag kan börja med att säga att jag i princip har noll koll på datorer... Efter lite efterforskning har jag försökt sätta ihop en spec
som jag skulle behöva få sågad eller höjd gärna med tips på ändringar!

Permalänk
Medlem

Kolla Prisjakt, finns samma tillverkare av grafikkortet fast XT-versionen (dvs 5700 XT) för 4709 kr. Satsa på ett b450 Tomahawk max istället, den från ASRock kommer fungera men har hört en del negativt om den (när det kommer till VRM-kylningen). Satsa på en NVMe när det kommer till lagring istället, går att hitta för ungefär samma pris som SSDn du valt. Vill du spara pengar så kör på stock-kylaren, den duger bra om man ser till att ha bra luftflöde i datorn (lägg pengarna på två fläktar i fronten istället).

Edit: Windows 10 går att införskaffa via Ebay för 50 kr
Edit 2: Tack Eric Hjalmarsson angående VRM-kylningen

Permalänk
Medlem

Gällande chassi tycke jag du ska överväga ett mesh chassi typ Phantes P400A eller varför inte något av Fractals mesh chassin, tysta chassin tenderar att överkompensera hög temp med fläktar som spinner upp och blir i slutändan inte särskilt tysta, åtminstone inte imload. Ett bra mesh chassi som typ P400A håller tempen och ljudet lågt hela tiden, kanske man får pilla lite på fläkthastigheter tills man är nöjd. En sval dator är en glad dator.

glhf!

Permalänk
Viking

Du har valt för långsamma minnen, så jag valde rätt.
En mycket snabbare ssd för samma pris.
Mycket bättre grafikkort.
Bättre nätagg.
Anser att chassit jag valde är bättre, men det är ju en smaksak.
Windows kan du som sagt få mycket billigare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal:

Tack! Blir nog att beställa rakt av, kanske en ändring av chassi bara.

Kommer vattenkylning att ge någon märkbar förbättring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiimpa:

@Donnerstal:

Tack! Blir nog att beställa rakt av, kanske en ändring av chassi bara.

Kommer vattenkylning att ge någon märkbar förbättring?

Notera att det grafikkortet inte är mycket bättre än en Gigabyte 5700 XT för 4709 kr, snarare samma för en större peng

Permalänk
Viking
Skrivet av Kiimpa:

@Donnerstal:

Tack! Blir nog att beställa rakt av, kanske en ändring av chassi bara.

Kommer vattenkylning att ge någon märkbar förbättring?

I temperaturer och ljudnivå gör vattenkylning oftast en stor skillnad (beror på vilken luftkylare man jämför med). Men den du valde har endast en 120mm radiator, vilket kan bli ganska högljutt. Den är helt klart bättre än kylaren som följer med cpu:n, men för 800 kr hade jag köpt en riktigt bra luftkylare eller en lite dyrare vattenkylning med 240mm radiator. En stor anledning är ju också att det blir mycket snyggare och tommare i chassit. Kan med personliga erfarenheter säga att denna är riktigt tyst och bra, men lite dyrare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4976141
Annars kanske man kan titta på dessa, googla ljudnivå och temp:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5118988 (Fanns knappt att köpa )
och
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4723138

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av µiCro:

Notera att det grafikkortet inte är mycket bättre än en Gigabyte 5700 XT för 4709 kr, snarare samma för en större peng

Du måste handla från CDON för att få det priset, vilket iaf. jag helst undviker. Dessutom har inte Gigabyte den bästa kvalitén på fläktar, och ofta jag hör att folk får coilwhine från Gigabyte (men det kan dock vara väldigt ovanligt). Jag menar inte att det är dåligt, men att Red Devil har toppbetyg bland 5700 xt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av µiCro:

Satsa på ett b450 Tomahawk max istället, den från ASRock kommer fungera men har hört en del negativt om den (när det kommer till VRM-kylningen).

Det har utmärkt VRM kylning! MSI har en aning bättre VRM dock...
ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4
Skrivet av Kiimpa:

Kommer vattenkylning att ge någon märkbar förbättring?

Beror på vad du jämför med, jag skulle rekomendera en bättre luftkylare istället.

Luftkylning ger mer kylning per krona, är tystare eftersom man inte har någon pump som låter, är mer pålitligt eftersom den kan kyla även om en fläkt går sönder medan en trasig pump leder till en överhettad dator, har en längre livslängd och du slipper läckor.
Mer kan du se i dessa videos:

Air VS AIO
Skrivet av Donnerstal:

Dessutom har inte Gigabyte den bästa kvalitén på fläktar, och ofta jag hör att folk får coilwhine från Gigabyte (men det kan dock vara väldigt ovanligt).

De är ändå bra, inte lika bra som Red Devil, men bra!

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|