Externt ljudkort för gaming

Permalänk

Externt ljudkort för gaming

Har ett Propellerheads Balance som är mer inriktat mot musik.
Det låter egentligen även fantastiskt när jag spelar CS:GO och mina lagkamrater blir ibland förvånade över hur precist jag kan höra var fiender är på kartan.
Tyvärr är kortet inte supportat längre då Propellerheads inte säljer det längre. Detta gör att drivrutinerna är kassa och kortet "kopplar ur sig" då och då. Därför tänkte jag skaffa ett nytt.

Jag vill ha ett externt ljudkort som gärna har ett fysiskt ljudreglage.
Jag har dock ingen aning om hur man mäter den i mitt fall upplevda bra ljudkvaliten jag har med mitt Balance, och jag vet därför inte vilka specs jag ska kolla efter när jag ska köpa ett nytt?

Men för att illustrera känslan med Balance, så låter det som att sätta på köksradion i det andra rummet när jag switchar från det till det inbyggda ljudkortet på mitt moderkort.

Tror ni att detta kan låta lika bra som Balance?

Permalänk
Medlem

Smsl M3, schiit fulla eller Micca origen G2 kan du nog bli nöjd med.
Aldrig testat dem själv men när jag köpte min Aune X1S dök de frekvent upp som rekommendationer.

Kolla även i denna tråd finns bra rekommendationer https://www.sweclockers.com/forum/trad/1086941-traden-for-hor...

Edit: Angående Asus kortet så låter nog det okey. Dock ger mina rekommendationer det pisk.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Smsl M3, schiit fulla eller Micca origen G2 kan du nog bli nöjd med.
Aldrig testat dem själv men när jag köpte min Aune X1S dök de frekvent upp som rekommendationer.

Kolla även i denna tråd finns bra rekommendationer https://www.sweclockers.com/forum/trad/1086941-traden-for-hor...

Edit: Angående Asus kortet så låter nog det okey. Dock ger mina rekommendationer det pisk.

Tack! Schiit såg ju fint designad ut också.

Hur menar du med "mina rekommendationer ger..."?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Tack! Schiit såg ju fint designad ut också.

Hur menar du med "mina rekommendationer ger..."?

Syftade på att Schiit fulla 3 ger Asus pisk. Dock väldigt dåligt formulerat.

Det enda som kan ge problem med Schiit fulla 3 är låg effekt dvs, Maximum Power, 300 ohms: 40mW RMS
Min Aune x1s ger t.ex. 200mW @ 300Ω.
Vad anväder du för hörlurar?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Syftade på att Schiit fulla 3 ger Asus pisk. Dock väldigt dåligt formulerat.

Det enda som kan ge problem med Schiit fulla 3 är låg effekt dvs, Maximum Power, 300 ohms: 40mW RMS
Min Aune x1s ger t.ex. 200mW @ 300Ω.
Vad anväder du för hörlurar?

Okej. Jag kör Bose Quiet Comfort 25

Permalänk
Medlem

Då kommer du inte ha några problem. Däremot om du hade haft några 600 ohms Beyerdynamic eller elektrostatiska hörlurar hade det blivit problem.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Permalänk

Blev en Schiit Hel

Permalänk

Fick mitt Schiit Hel nu. Ljud är super, men när jag kopplar in micken är det helt sjukt låg volym på. Någon som vet vad det kan bero på?
Micken är kopplad såhär: Röde NT-1 XLR —-> 6.3mm ——> 3.5mm-adapter ——- Schiiet Hel

Har maxat input i discord, windows och ljudkortet. Kompisarna säger att det låter sjukt brusigt när jag pratar.
Hade inte detta problem med med samma mick, men tidigare kortet.
Misstänker typ att det är någon annat mick som tar upp ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Fick mitt Schiit Hel nu. Ljud är super, men när jag kopplar in micken är det helt sjukt låg volym på. Någon som vet vad det kan bero på?
Micken är kopplad såhär: Röde NT-1 XLR —-> 6.3mm ——> 3.5mm-adapter ——- Schiiet Hel

Har maxat input i discord, windows och ljudkortet. Kompisarna säger att det låter sjukt brusigt när jag pratar.
Hade inte detta problem med med samma mick, men tidigare kortet.
Misstänker typ att det är någon annat mick som tar upp ljudet?

Tror spontant att din mic är för tungdriven för det där interfacet, tror den är gjord för mer mainstream gaming headsets om du förstår vad jag menar. När jag kollar på mikrofonens hemsida så står det att den behöver 24 eller 48v phantom power för att fungera korrekt, står inget om det på shiit´s hemsida.

Ditt gamla interface hade den funktionaliteten (24v) så det var därför den fungerade.

Jag skulle nog rekommendera denna istället. Har den själv och den fungerar prima. Den borde också kunna driva din mic utan problem.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Tror spontant att din mic är för tungdriven för det där interfacet, tror den är gjord för mer mainstream gaming headsets om du förstår vad jag menar. När jag kollar på mikrofonens hemsida så står det att den behöver 24 eller 48v phantom power för att fungera korrekt, står inget om det på shiit´s hemsida.

Ditt gamla interface hade den funktionaliteten (24v) så det var därför den fungerade.

Jag skulle nog rekommendera denna istället. Har den själv och den fungerar prima. Den borde också kunna driva din mic utan problem.

Stort tack för insightsen! Är nog som du säger.
Är dock mer pepp på att byta ut min otympliga musik-mick mot något för gamint. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Stort tack för insightsen! Är nog som du säger.
Är dock mer pepp på att byta ut min otympliga musik-mick mot något för gamint. Tips?

Denna är det många som gillar har jag hört. Har är en review på den. Den borde fungera utan problem med Shiit men kommer med en adapter också.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Denna är det många som gillar har jag hört. Har är en review på den. Den borde fungera utan problem med Shiit men kommer med en adapter också.

Grymt, beställ nu