Datorn hänger sig(ljud/bild), ibland bluescreen.

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig(ljud/bild), ibland bluescreen.

Tja!

Har haft min dator i snart 2år och har tills för 1-2 månader sedan inte haft några problem men från ingenstans började den frysa och jag blir tvungen att starta om den med knappen. Ibland får jag bluescreen meddelande som t.e.x SYSTEM SERVICE EXCEPTION vilket fick mig att tro att det var drivrutiner men har uppdaterat allting samt formaterat om flertal gånger.
Oftast är det att ljudet och bilden fryser ihop och jag blir tvungen att använda knappen men fåtal gånger bluescreen.

Får Error meddelande i event viewer med Kernel-Power (The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.) samt har fått enstaka "volmgr" error's i event viewer med texten: Dump file creation failed due to error during dump creation.

Har testat:
* Formaterat om 3 gånger med oilka Windows .iso'n
* Uppdaterat/Rollbackat drivrutiner
* Tagit bort damm (Har inga problem med värmen när jag spelar)
* Gjort memtest86, inga fel.
* Testat CrystalDiskMark = resultat: http://piclair.com/data/nb2bw.jpg

Vill påpeka att det inte händer enbart när jag spelar utan kan hända i Windows utan att jag gör något "krävande".

Dator: https://www.komplett.se/product/1012165?noredirect=true#techn...
CPU: Intel Core i5 8:e gen. 8400 / 2.8 GHz
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
RAM: 8GB DDR4 2666mhz
Nätagg: 500W
SSD: SK HYNIX 256GB

Mina tankar:
Jag har ett väldigt "gammalt" BIOS, kan det vara det som spökar?
Med tanke på att ljudet hänger upp sig kanske det kan vara någon drivrutin där?
När jag formaterar nytt windows får jag nvidia driver 26.21.14.3200 vilket inte alls är den senaste, har även testat den senaste utan framgång.
Nätagget/Grafikkort som håller på att ge upp?

Vill påpeka att jag inte är speciellt duktig på detta och bara spekulerar. Är villig att testa mer för att hitta problemet och eventuellt behöva köpa ny komponent.

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Vila i frid

För två månader sedan installerade jag senaste nvidia-drivarna men efter hopers omstarter med dumpar och blåskärmar titt som tätt avinstallerade jag dem och lät Windows själv installera de WHQL-certade drivarna från Windows Update. No more problems efter det. Även jag kör med ett 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För två månader sedan installerade jag senaste nvidia-drivarna men efter hopers omstarter med dumpar och blåskärmar titt som tätt avinstallerade jag dem och lät Windows själv installera de WHQL-certade drivarna från Windows Update. No more problems efter det. Även jag kör med ett 1060.

Hej, tack för svar!

Jag har ett litet minne att detta "började" andra gången efter jag uppdaterade nvidia drivrutinen för att kunna spela Call of duty Warzone så kan vara mycket möjligt! Känns dock konstigt att detta nu har fortsatt när jag har formaterat, kör enbart på dom drivrutiner Windows update ger mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Medlem

@Krawlezt: Det låter dessvärre som ett hårdvaruproblem ifall du testat formattering samt olika drivrutiner. Tricket är nu att lista ut vilken komponent som strular...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hivemind:

@Krawlezt: Det låter dessvärre som ett hårdvaruproblem ifall du testat formattering samt olika drivrutiner. Tricket är nu att lista ut vilken komponent som strular...

Mja börjar tro det också! Körde prime95 och datorn frös i fas4, gjorde heaven benchmark (GPU) och det frös nästan direkt. Bör vara PSU då?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart